Οικονομία

Μάχη συμφερόντων για την ανάσχεση του εκσυγχρονισμού της Εκτυπωτικής Μονάδας του υπουργείου Οικονομικών

του Γιάννη Χαλαβαζή

Τα «βαρίδια» του παρελθόντος (και αναφερόμαστε στα επιχειρηματικά και υπηρεσιακά βιλαέτια) εμποδίζουν με νύχια και με δόντια τον εκσυγχρονισμό της παλαιάς Εκτυπωτικής Μονάδας του υπουργείου Οικονομικών, με αφορμή σειρά παρωχημένων επιχειρημάτων και παρεμβάσεων, που δεν αντέχουν σε καμία σοβαρή κριτική, ενώ οι «εμπλεκόμενοι» έχουν επιστρατεύσει βουλευτές και κόμματα της αντιπολίτευσης (μάλλον εν αγνοία τους) στην απέλπιδα προσπάθειά τους να συνεχιστούν καταστάσεις δεκαετιών.

Η μία όψη μέσω των ΜΜΕ

Για το συγκεκριμένο θέμα υπήρξαν δημοσιεύματα, τα οποία παρουσιάζουν την μία πλευρά, που υποστηρίζει την διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης χωρίς να λαμβάνεται υπ΄ όψη ότι οι εκτυπώσεις έχουν πλέον οδεύουν, ον όχι σε κατάργηση, σίγουρα όμως σε δραματική μείωση.

Ένα από τα δημοσιεύματα ανάφερε:

«Προς εκποίηση οδηγείται ο εξοπλισμός του δεύτερου μεγαλύτερου τυπογραφείου της χώρας, που ανήκει στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το τρίπτυχο πλέον είναι «απαξίωση-εκποίηση-απευθείας ανάθεση» με τη διαμόρφωση μία αγοράς κλειστού κλαμπ συμφερόντων που θα ζει κρατικοδίαιτα και παρασιτικά» καταγγέλλουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης και Μάρτιος Κάτσης

Ενας τυπογραφικός «γίγαντας» του Δημοσίου απαξιώνεται και ο εξοπλισμός του οδηγείται προς εκποίηση εν μέσω καταγγελιών κατά της κυβέρνησης για τη διαμόρφωση μιας «αγοράς-κλειστού κλαμπ συμφερόντων που θα ζει κρατικοδίαιτα και παρασιτικά». Ο λόγος για το Τυπογραφείο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μια εκτυπωτική μονάδα με εξοπλισμό που η αξία κτήσης του υπολογίζεται σε περίπου 12 εκατ. ευρώ και θεωρείται ότι μετά το Εθνικό Τυπογραφείο αποτελεί τη μεγαλύτερη αντίστοιχη μονάδα του Δημοσίου.

Στο παρελθόν ανήκε στο υπουργείο Οικονομικών και επί δεκαετίες κάλυπτε ανάγκες του κρατικού μηχανισμού, τυπώνοντας έντυπα φορολογικών δηλώσεων, τελωνείων και άλλα εισπρακτικά έντυπα, τα οποία στα μέσα της δεκαετίας του 2000 υπερέβαιναν ετησίως τις 100 εκατομμύρια σελίδες. Μια σειρά εντύπων ψηφιοποιήθηκε (μετά τη μαζική εφαρμογή του TAXISnet), με αποτέλεσμα να περιοριστούν οι ανάγκες που κάλυπτε το συγκεκριμένο τυπογραφείο, χωρίς όμως να εκλείψουν».

Ένα άλλο δημοσίευμα αναφέρει:

«Γιατί λοιπόν δεν ενεργοποιείται η προβλεπόμενη διαδικασία που ισχύει για τα έργα πληροφορικής, ελέγχου και αδειοδότησης προς όλο το Δημόσιο με την οποία δίνεται άδεια για διενέργεια διαγωνισμού και προμήθειας ή απευθείας ανάθεση μόνο μετά από δήλωση του ερωτώμενου υπουργείου περί αδυναμίας υλοποίησης και για την περίπτωση των εκτυπώσεων-εκδόσεων;

Τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξε και μετακίνηση προσωπικού από την λόγω μονάδα και μάλιστα ανθρώπων με σημαντική εξειδίκευση στο αντικείμενο αναφοράς. Έτσι, από 140 εργαζόμενοι στο τυπογραφείο αυτό, έχουν μείνει περίπου 65, δηλαδή λιγότεροι από τους μισούς. Αυτό δείχνει ότι η απόφαση έχει ληφθεί και το τυπογραφείο κλείνει με συνοπτικές διαδικασίες.

Οι αντιδράσεις όμως είναι ήδη πολλές. Τόσο οι εργαζόμενοι στη συγκεκριμένη μονάδα όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση έχουν ήδη προχωρήσει σε σειρά καταγγελιών, αλλά έλαβαν γενικόλογες απαντήσεις και καμία επί της ουσίας».

Και η άλλη όψη μέσω του ICT plus

Η πρώην εκτυπωτική μονάδα του Υπουργείου Οικονομικών, η κατά κόσμον υπηρεσία Εκτυπώσεως Εντύπων και Αξιών Δημοσίου δημιουργήθηκε περίπου στο 2005 για την υποστήριξη των τότε αυξανόμενων αναγκών του Δημοσίου σε εκτυπώσεις, κυρίως για την την εκτύπωση όλων των φορολογικών και τελωνειακών εντύπων, τα οποία, στα μέσα της δεκαετίας του 2000 ξεπερνούσαν τα 200 εκατομμύρια σελίδες (!) ετησίως. Επίσης για την εξυπηρέτηση πλήθους άλλων εκτυπώσεων, εκτός των φορολογικών δηλώσεων, όπως φακέλων, επιστολών, εκθέσεων, σημάτων αυτοκινήτων, λαϊκών λαχείων, τελωνειακών εντύπων, αφισών κ.α.  Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των εντύπων (φορολογικές δηλώσεις, εκκαθαριστικά, σήματα τελών κυκλοφορίας κλπ) στη συνέχεια όδευε στις υπηρεσίες όπου εκτυπώνονταν στα έγγραφα προσωπικά στοιχεία φορολογουμένων. Μεγάλο μέρος αυτού του έργου γινόταν στις εκτυπωτικές εγκαταστάσεις της νυν ΓΓΠΣΔΔ, που λειτουργούσαν στο κτίριο της τέως ΓΓΠΣ  στην Καλλιθέα.

. . . και οι εκτυπώσεις καταργούνται!

Από το 2007 μέχρι σήμερα εκατοντάδες διαδικασίες και υπηρεσίες του δημοσίου τομέα, με τελική κατάληξη την εκτύπωση ή τη χρήση εγγράφων καταργήθηκαν. Η ανάπτυξη και η μαζική αξιοποίηση του TAXISnet και της ΑΑΔΕ οδήγησαν στην σχεδόν πλήρη ψηφιοποίηση εκατοντάδων (μάλλον χιλιάδων) διαδικασιών και χάρτινων εγγράφων. Σύμφωνα με στοιχεία στελεχών της ΓΓΠΣΔΔ και της ΑΑΔΕ (τέως υπηρεσιών της ΓΓΠΣ) η ανάγκη εντύπων και εκτυπώσεων μειώθηκε πάνω από το 95% της μέγιστης παραγωγής τους.

Η μόνη, σταθερή και διαρκής ανάγκη εκτυπωτικής εργασίας, που υφίσταται σήμερα για τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, είναι αυτή των ταινιών καπνού και τσιγάρων, η οποία ανατέθηκε το 2016, στην Εκτυπωτική Μονάδα της Τράπεζας της Ελλάδας.

Αυτή τη στιγμή στην Μονάδα εκτυπώσεων ο κύριος όγκος του εξοπλισμού χρονολογείται από την δεκαετία το ’80 και το ’90. Αρα δεν απολύτως κανένα επιχείρημα για την διατήρησή του εν λειτουργία πόσω δεν μάλλον για την συντήρησή του αντέχει σε επιχειρήματα.

Επομένως από την στιγμή που:

* Το κόστος συντήρησης αυτού του πεπαλαιωμένου εξοπλισμού για τα επόμενα θα ήταν όχι μόνο σκάνδαλο, αλλά πρόκληση για την οικονομική κατάσταση του δημοσίου,

* Ο όγκος των εκτυπώσεων είναι συνεχώς πτωτικός και όχι μαζικός όπως παλαιότερα, άρα δεν υπάρχει άμεση ανάγκη για αντικατάσταση των εκτυπωτικών μονάδων με αντίστοιχες υψηλής παραγωγής,

* Οι σημερινές ανάγκες μπορούν να καλυφθούν με υπηρεσίες τρίτων κατά περίπτωση και με διαγωνιστική διαδικασία,

* Πρέπει να καταγραφούν οι βασικές και σταθερές ανάγκες μαζικών εκτυπώσεων του Δημοσίου, ώστε να υπάρξει προσδιορισμός του κόστους,

Κάθε μα κάθε πολιτική, κυβερνητική υπηρεσιακή κ.λπ προσπάθεια για να διατηρηθεί το παλαιό καθεστώς των εκτυπωτικών μονάδων της Υπηρεσίας Εκτύπωσης Εντύπων και Αξιών εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα. Και προφανώς όχι του δημοσίου.

Η αναφορά των βουλευτών της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε σκέψεις απευθείας αναθέσεων μέλλει να επαληθευτούν και σε αυτές θα πρέπει να επικεντρωθεί η προσοχή τους. Φυσικά με στοιχεία, όταν υποπέσει κάτι στην αντίληψή τους, και όχι με εικασίες και τα γνωστά κομματικά «ξόανα».

H άποψη και η θέση μας

Γνωρίζουμε όσοι λίγοι τι σημαίνει για το ελληνικό δημόσιο «αλλαγή τεχνολογίας»

Σημαίνει «έξωση» των βαθιά «ριζωμένων» επιχειρηματικών συμφερόντων (π.χ όταν κάποτε πετάχτηκαν οι γραφομηχανές και μπήκαν οι πρώτοι εκτυπωτές και η επεξεργασία κείμενου), που νέμονταν για δεκαετίες και μονοπωλιακά το ελληνικό δημόσιο με μεγάλα περιθώρια κέρδους (Για την ιστορία οι μελανοταινίες είχαν ποσοστό κέρδους πάνω από 200% !!! και φυσικά δεν είχαν χρόνο λήξης), που εξασφάλιζαν μόνιμα και μεγάλα κέρδη για όλους. Κυριολεκτικά για όλους!

Μην αναφέρουμε ότι στην περίπτωση των εκτυπωτικών μονάδων θα ξενοικιαστούν κάποια κτήρια και πολλοί υπάλληλοι πρέπει να «ξεκουνηθούν» και να πάνε σε άλλες υπηρεσίες.

Γνωρίζουμε ότι η Διεύθυνση Λειτουργίας Οριζόντιων Συστημάτων, Εκτυπώσεων Λειτουργικής Υποστήριξης και Υποστήριξης Χρηστών της ΓΓΠΣΔΔ έχει εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο μετάπτωσης των εκτυπωτικών λειτουργιών και της διάθεσης των μονάδων σε επί μέρους υπηρεσίες και σε αποκεντρωμένη τοπολογία.

Τώρα αν όλη αυτή η υπόθεση καταλήξει σε απευθείας αναθέσεις και σε ημετέρους άλλων αποχρώσεων περιμένουμε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Όλα, μα όλα, με συζητήσεις και διαβούλευση μπορούν να διευθετηθούν, ειδικά τα θέματα διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Και κάτι τελευταίο:

Στις αρχές του 19ου αιώνα στο Λονδίνο οι δημοτικοί υπάλληλοι που άναβαν τα κεριά στους φανάρια των δρόμων, έκαναν απεργία γιατί άρχισαν να μπαίνει το φωταέριο στον φωτισμό των δρόμων. Τους εξήγησαν ότι δεν θα χάσουν τη δουλειά τους, γιατί χρειάζονται να τα ανάβουν και να τα σβήνουν. Δεν πείστηκαν εύκολα. Η μεγάλη απεργία έγινε τον 20ο αιώνα για το ηλεκτρικό ρεύμα!

close menu