Σύμφωνα με την LHH, μέλος του Ομίλου Adecco, η ξαφνική αύξηση της εξ αποστάσεως εργασίας αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για τις εταιρείες που δεν είχαν στο παρελθόν εφαρμόσει την τηλεργασία ως μέρος κάποιας ευρύτερης πολιτικής “smart work”. Οι προκλήσεις είχαν να κάνουν τόσο με την έλλειψη του αναγκαίου τεχνικού εξοπλισμού και την περιορισμένη εξοικείωση με τις εφαρμογές τις τεχνολογίας, όσο και με την έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, η οποία σε συνθήκες υποχρεωτικής απομακρυσμένης εργασίας εντάθηκε.
Όσον αφορά την ανησυχία από την πλευρά των εργοδοτών για πτώση της παραγωγικότητας των εργαζομένων λόγω της αδυναμίας επίβλεψης εξαιτίας της απόστασης, φάνηκε πως σε μεγάλο βαθμό ήταν αβάσιμη. Πολλές μελέτες σε σχέση με την απομακρυσμένη εργασία δείχνουν ότι οι εργαζόμενοι είναι γενικά το ίδιο και κάποιες φορές ακόμα και περισσότερο παραγωγικοί όταν εργάζονται με τηλεργασία. Χαρακτηριστικά, μια διετής μελέτη του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ σε εργαζόμενους σε ένα κινεζικό ταξιδιωτικό πρακτορείο, που παρουσιάστηκε το 2018, έδειξε ότι οι υπάλληλοι σε τηλεργασία ήταν πιο παραγωγικοί. Η ίδια μελέτη διαπίστωσε σημαντική μείωση στα επίπεδα κόπωσης των εργαζομένων και τις ημέρες ασθενείας, ενώ έδειξε ότι η διοίκηση και οι εργαζόμενοι, τηρώντας κάποιες βασικές κατευθύνσεις, διατήρησαν την επικοινωνία τους σε άρτιο βαθμό.
Παρότι λοιπόν η απομακρυσμένη εργασία δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται με καχυποψία, ακόμα και μετά από έναν χρόνο κατά τον οποίο η υγειονομική κρίση επέβαλε την εφαρμογή της, τόσο οι εταιρείες όσο και οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να θεωρούν δύσκολη τη μετάβαση. Ορισμένοι εργοδότες συνεχίζουν να είναι σκεπτικοί όσον αφορά στον αντίκτυπο της τηλεργασίας στην παραγωγικότητα, ενώ σύμφωνα με την LHH, ακόμα και κάποιοι εργαζόμενοι είναι ανήσυχοι μπροστά στην πιθανότητα καθολικής εδραίωσής της.
Η μετάβαση στην απομακρυσμένη εργασία δεν απαιτεί μόνο την ύπαρξη της κατάλληλης τεχνολογίας αλλά και την αλλαγή, σε πολλές περιπτώσεις, της κουλτούρας των εταιρειών. Είναι γεγονός ότι ο COVID-19 επιτάχυνε το μέλλον της εργασίας και, ως εκ τούτου, οι εταιρείες θα πρέπει να κατορθώσουν να προσαρμοστούν αποτελεσματικά στα νέα μοντέλα.
Πώς θα μπορέσουν οι οργανισμοί να προσαρμοστούν στα νέα μοντέλα εργασίας:
Εξάλειψη της ασάφειας στους ρόλους
- Η τηλεργασία απαιτεί περισσότερο από ποτέ ξεκάθαρους ρόλους και σαφή περιγραφή αρμοδιοτήτων. Επίσης, κάνει πιο επιτακτική από ποτέ την ανάγκη κατανόησης από την πλευρά των εργαζομένων των βραχυπρόθεσμων αλλά και των μακροπρόθεσμων προσδοκιών του οργανισμού. Λόγω της απόστασης, οι ευκαιρίες για αλληλεπίδραση είναι πιο περιορισμένες, οπότε πρέπει να είναι σαφείς οι ρόλοι και οι ευθύνες εντός των ομάδων.
Τακτικές συναντήσεις με τις ομάδες
- Όταν οι εργαζόμενοι καλούνται να συνεργαστούν σε ένα εικονικό περιβάλλον το αίσθημα της ομαδικότητας είναι αναγκαίο. Οι καθορισμένες σε τακτά χρονικά διαστήματα έστω και «εικονικές» συναντήσεις είναι απαραίτητες για την ενδυνάμωση των δεσμών ανάμεσα στα μέλη των ομάδων.
Εφαρμογή και αξιοποίηση της ευελιξίας
- Οι εταιρείες πρέπει να δείξουν στους εργαζομένους ότι τους επιτρέπουν την ευελιξία που προσφέρει η απομακρυσμένη εργασία και πως δεν σκοπεύουν να την εκμεταλλευτούν εις βάρος του προσωπικού τους χρόνου. Η ευελιξία αυτή αλλά και ο σεβασμός στον προσωπικό χρόνο και στο δικαίωμα της «αποσύνδεσης» θα συμβάλει στο χτίσιμο εμπιστοσύνης εργοδότη-εργαζομένου.
Παροχή εργαλείων στους εργαζομένους
- Έχοντας κατά νου ότι δεν έχουν όλοι οι εργαζόμενοι τον αναγκαίο εξοπλισμό στο σπίτι τους, οι εταιρείες θα πρέπει να φροντίσουν να τους παρέχουν τα απαραίτητα εργαλεία ώστε να παραμείνουν το ίδιο παραγωγικοί. Έχοντας τα μέσα αυτά, θα μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες σε έναν χώρο του σπιτιού τους, όπου θα μπορούν να εργαστούν αποτελεσματικά και με ασφάλεια.
Η Κατερίνα Βουρλογιάννη, Talent Development Director, LHH, σχολιάζει χαρακτηριστικά: «Συχνά ακούμε πως η ανάγκη είναι η «μητέρα» της εφευρετικότητας. Και στις μέρες μας αυτό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Οι ηγέτες του επιχειρηματικού κόσμου βρέθηκαν μπροστά στην ανάγκη να φανούν καινοτόμοι στην αναδιαμόρφωση των βασικών λειτουργιών των εταιρειών τους και των ομάδων τους. Αν και δεν παραβλέπουμε τις επίπονες συνέπειες αυτής της απότομης επιβολής της απομακρυσμένης εργασίας για πολλούς οργανισμούς, ωστόσο φάνηκε πως δεν ήταν λίγοι και εκείνοι που αξιοποίησαν την πανδημία για να κάνουν άλματα προς τα εμπρός όσον αφορά τις πολιτικές και τις πρακτικές διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού τους».