Μετά τις πωλήσεις ρεκόρ του πρώτου κύματος της πανδημίας, δε υπάρχει ένδειξη υποχώρησης των πωλήσεων των υπολογιστών, όπως καταγράφουν τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου. Σύμφωνα με έρευνα της IDC για την περιοχή ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική), οι πωλήσεις χονδρικής στο πρώτο τρίμηνο του 2021 παρουσιάζονται αυξημένες κατά 44% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, έχοντας φτάσει τα 24 εκατ. τεμάχια.
Η μέχρι στιγμής τάση συμβαδίζει με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν κατά την διάρκεια του προηγούμενου έτους, όπου η ζήτηση για υπολογιστές σε όλο τον κόσμο έχει φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και 10 χρόνια. Πριν το 2020 και την εμφάνιση της πανδημίας, που ώθησε το σύνολο σχεδόν του παγκόσμιου πληθυσμού σε τηλε-εργασία και τηλε0εκπαίδευση, οι πωλήσεις υπολογιστών είχαν σταθερά πτωτική τάση.
Δεν είναι όλοι οι υπολογιστές ίδιοι
Μπορεί τα νούμερα των πωλήσεων να είναι συνεχώς αυξανόμενα, η ανάλυση τους όμως δείχνει μια αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού. Οι πωλήσεις των επιτραπέζιων υπολογιστών παραμένει πτωτική, αντίθετα “έκρηξη” σημειώνουν οι πωλήσεις των laptop σηματοδοτώντας την προσαρμογή των καταναλωτών σε πιο ευέλικτα μοντέλα εργασίας.
Στη Δυτική Ευρώπη, για παράδειγμα, οι πωλήσεις επιτραπέζιων υπολογιστών μειώθηκαν κατά 21% σε ετήσια βάση, ενώ η ζήτηση για φορητούς υπολογιστές αυξήθηκε σχεδόν κατά 75% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η εικόνα της αγοράς είναι ανάλογη και στις περιοχές της Μέσης Ανατολής και Αφρικής, οι οποίες ακολούθησαν τις τάσεις της απομακρυσμένης εκπαίδευσης.
H λιανική “τρέχει” πιο γρήγορα από την χονδρική
Παρά την εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων χονδρικής, η λιανική σημειώνει ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, η οποία σε περιπτώσεις υπερκαλύπτει την χονδρική. Σε όλη την περιοχή ΕΜΕΑ, η αύξηση των πωλήσεων λιανικής σημείωσε κατά μέσο όρο αύξηση άνω του 65%, ενώ μόνο στην Δυτική Ευρώπη η λιανική σημείωσε αύξηση πάνω από 75% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι καταναλωτές αναζητούν όλο περισσότερο τρόπους ψυχαγωγίας κατά την διάρκεια του lockdown, κάτι που οδήγησε σε αύξηση πωλήσεων λιανικής επιτραπέζιων υπολογιστών. Αυτό σημαίνει πως παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις χονδρικής των επιτραπέζιων υπολογιστών επιβραδύνεται, οι καταναλωτές συχνά στρέφονται σε αυτούς λόγω χαμηλότερου κόστους, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις λιανικής να αυξάνονται πάνω από 46% ετησίως.
Η αύξηση των πωλήσεων των υπολογιστών, δείχνει να ενισχύεται και από το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς και την επιστροφή των καταναλωτών στα καταστήματα.
Μερίδια αγοράς
Ενώ τα γνωστά ονόματα κυριαρχούν στην αγορά υπολογιστών, τα στοιχεία της IDC καταγράφουν αλλαγές στα ποσοστά των μεριδίων αγοράς τους. ΗΡ και Lenovo πρωτοστατούν στην αγορά με την HP να κρατάει την πρώτη θέση, όμως τα μερίδια τους μειώνονται κατά 0,6% και 1,2% αντίστοιχα. Στην τρίτη θέση η Dell χάνει επίσης μέρος του μεριδίου αγοράς της, ενώ η Acer (μερίδιο αγοράς 8,5%) και Asus (μερίδιο αγοράς 7,3%) ενισχύουν σταδιακά την θέση τους στην αγορά.
Ενίσχυση θέσης παρουσιάζουν επίσης οι υπόλοιπες εταιρείες, όπως Microsoft, Huawei και Samsung, κυρλιως λόγω των πωλήσεων φορητών υπολογιστών.
Όλοι οι προμηθευτές, ωστόσο, θα πρέπει να διαχειριστούν τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που αντιμετωπίζει η βιομηχανία τα τελευταία τρίμηνα, τα οποία εντάθηκαν από το δεύτερο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς.