Με ταχείς ρυθμούς, ελέω πανδημίας, προχωρά ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κλάδου της υγειονομικής περίθαλψης.
Ήδη, το 91% των ιατρικών οργανισμών σε 36 χώρες έχουν εφαρμόσει υπηρεσίες τηλεϊατρικής, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Kaspersky, ενώ το 44% ξεκίνησε να τις χρησιμοποιεί μετά από την πανδημία. Πάντως, το 52% των παρόχων έχει βιώσει περιπτώσεις, όπου ασθενείς αρνήθηκαν υπηρεσίες τηλεϊατρικής για λόγους ασφαλείας.
Η έρευνα της Kaspersky, στην οποία συμμετείχαν 389 πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης, δείχνει ότι οι ιατρικοί οργανισμοί έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Ενδεικτικά σήμερα το 56% των ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις του σε λύσεις τηλεϊατρικής και εικονικής περίθαλψης.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 71% των ερωτηθέντων παγκοσμίως πιστεύει ότι οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής θα προσθέσουν τη μεγαλύτερη αξία στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι επαγγελματίες σημειώνουν ότι η εξ αποστάσεως ιατρική προσφέρει πλεονεκτήματα όπως την άμεση πρόσβαση, την περιορισμένη μετάδοση ασθενειών μεταξύ ασθενών και προσωπικού και τη δυνατότητα βοήθειας περισσότερων ανθρώπων σε μικρότερο χρονικό διάστημα. Αυτή η θετική προσέγγιση έχει απήχηση στην ιατρική πρακτική.
Σχεδόν οι μισοί οργανισμοί (42%) συμφωνούν ότι η πλειονότητα των ασθενών τους ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για απομακρυσμένες συνεδρίες παρά για προσωπικές συνεδρίες λόγω της ευκολίας τους. Άλλα ελκυστικά χαρακτηριστικά τηλεϊατρικής για τους πελάτες είναι ότι οι σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονομούν χρόνο, προσπάθεια και χρήματα και παρέχουν την ευκαιρία να συμβουλευτούν έναν πιο έμπειρο ειδικό.
Οι πιο δημοφιλείς υπηρεσίες
Αυτά τα πλεονεκτήματα είχαν ως αποτέλεσμα οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής να γίνονται όλο και πιο περιζήτητες από ασθενείς όλων των ηλικιακών ομάδων. Σε αντίθεση με τα στερεότυπα ότι οι ηλικιωμένοι είναι λιγότερο διατεθειμένοι να εμπιστευτούν τις σύγχρονες τεχνολογίες. Μόλις το 51% των παρόχων συμφωνεί ότι η πλειονότητα των ασθενών του οργανισμού τους που χρησιμοποιούν απομακρυσμένες μορφές είναι ηλικίας κάτω των 50 ετών.
Η πιο συχνή υπηρεσία, που παρέχεται από οργανισμούς, είναι η σύγχρονη τηλεϊατρική (51%), όπως η επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο με ασθενείς, συμπεριλαμβανομένης της βιντεοκλήσης ή της ψηφιακής συνομιλίας. Η δεύτερη πιο δημοφιλής υπηρεσία είναι η απομακρυσμένη παρακολούθηση ασθενών μέσω wearables (41%).
Ακολουθεί η τεχνολογία ασύγχρονης τηλεϊατρικής (39%). Αυτή η μέθοδος συλλέγει και αποθηκεύει τα δεδομένα των ασθενών σε μια ασφαλή πλατφόρμα στο cloud για περαιτέρω χρήση από θεράποντα επαγγελματία.
Προσωπικά δεδομένα
Ωστόσο, το 74% των ερωτηθέντων αντιμετώπισε περιπτώσεις, όπου ασθενείς αρνήθηκαν μια βιντεοκλήση με το ιατρικό προσωπικό, με το 52% να αναφέρει ότι οι άνθρωποι αρνήθηκαν τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής λόγω ανησυχιών για το απόρρητο ή τα δεδομένα. Άλλοι λόγοι, που αναφέρθηκαν, ήταν η γενική έλλειψη εμπιστοσύνης προς την τηλεϊατρική (33%), η απροθυμία εμφάνισης σε βίντεο (32%) και η απουσία σωστού εξοπλισμού (30%).
Δεν είναι μόνο οι ασθενείς που ανησυχούν για το απόρρητο τους: το 81% των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης δηλώνουν ότι οι κλινικοί γιατροί στον οργανισμό τους έχουν εκφράσει ανησυχίες για την προστασία των δεδομένων των ασθενών κατά τη διεξαγωγή συνεδριών εξ αποστάσεως και μόνο το 36% των ερωτηθέντων είναι πολύ βέβαιο ότι ο οργανισμός τους έχει απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.