Παρά τον επερχόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τις θέσεις εργασίας που ανοίγονται σε επιχειρήσεις και οργανισμούς, αλλά και την ανάγκη της χώρας να ανακαλύψει νέα τεχνολογικά ταλέντα, οι Έλληνες φοιτητές δεν φαίνεται να επιθυμούν εξειδίκευση σε κλάδους πληροφορικής και υπηρεσιών. Aντίθετα, προτιμούν τμήματα των ΑΕΙ που αφορούν σε μηχανικούς, οικονομολόγους και δικηγόρους, τομείς της οικονομίας στους οποίους η Ελλάδα έδινε πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 είχε 794.107 φοιτητές. Εξ αυτών, το 20,97% σπούδαζε στον κλάδο των μηχανικών και ευρύτερα των κατασκευών και το 20,66% σπούδαζε οικονομικά ή δίκαιο. Το 13,25% σπούδαζε σε κάποιον τομέα των ανθρωπιστικών επιστημών ή των τεχνών και ακολούθως το 12,69% κοινωνικές επιστήμες ή δημοσιογραφία-επικοινωνία.
Το 9,52% των φοιτητών είχε επιλέξει θετικές επιστήμες και στατιστική, τις σπουδές υγείας το 7,86% και το 4,67% την εκπαίδευση. Ακολουθεί με το 4,05% του συνόλου των φοιτητών ο γεωτεχνολογικός τομέας (γεωπονία, δασοπονία, ιχθυοκαλλιέργειες, φυτική και ζωική παραγωγή). Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται οι κλάδοι της πληροφορικής με μερίδιο 3,42% και οι τομείς των υπηρεσιών με 2,9%. Ο κλάδος των μηχανικών και των κατασκευών, τα οικονομικά και το δίκαιο είχαν τους περισσότερους φοιτητές το 2020-21.
Ζήτηση στους πτυχιούχους πληροφορικής
Ωστόσο, ενώ η ανεργία στον κλάδο των κατασκευών είναι υψηλή, μεγάλη ζήτηση αναμένεται για τους πτυχιούχους ειδικοτήτων πληροφορικής τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα. Παράλληλα, μέσω των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης θα δοθεί βάρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών στη χώρα.
Ετσι, υπολογίζεται πως μέσω του Ταμείου θα δημιουργηθούν περί τις 200.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι περίπου 50.000 θα αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ομως, σήμερα παρατηρείται έλλειψη σε ανάλογες θέσεις. Παράλληλα, τη ζήτηση για χαμηλότερες θέσεις εργασίας αναμένεται να καλύψουν οι ειδικότητες που προσφέρονται στα ΙΕΚ στο πλαίσιο της κατάρτισης, όπως ενδεικτικά τεχνικός πολυμέσων, web designer, τεχνικός επικοινωνίας και πληροφοριών. Βέβαια, οι νεότερες γενιές έχουν προσανατολιστεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το 42% των ατόμων ηλικίας 25 έως 34 ετών κατέχει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έναντι 32% που είναι το αντίστοιχο ποσοστό για την ηλικιακή ομάδα 25-64.
Ευρύτερα, η χώρα μας διαθέτει 24 πανεπιστήμια και ένα ΤΕΙ, με 19.861 καθηγητές στις βαθμίδες της ακαδημαϊκής κλίμακας. Σε κάθε διδάσκοντα αναλογούν 40 φοιτητές, ενώ το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 οι διδάσκοντες είχαν 24.163 επιστημονικές δημοσιεύσεις. Το ίδιο ακαδημαϊκό έτος, το 85,5% των φοιτητών ΑΕΙ ήταν σε προπτυχιακές σπουδές, το 10,64% σε μεταπτυχιακό και το 3,86% έκανε διδακτορικό. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στην έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης της ΕΘΑΑΕ, που έχει συνταχθεί στο πλαίσιο της αξιολόγησης της ΕΘΑΑΕ από τον φορέα European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA), η οποία πραγματοποιείται κάθε πέντε έτη. Η επιθεώρηση της ΕΘΑΑΕ από την επιτροπή αξιολόγησης της ENQA θα πραγματοποιηθεί το πρώτο τριήμερο του Φεβρουαρίου, διαδικτυακά.