«Επανάσταση στην Παιδεία και στον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος», χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας που υλοποιείται, κατά την παρουσίαση του Ψηφιακού Σχολείου και για πρώτη φορά του Ψηφιακού Φροντιστηρίου και άλλων δράσεων, που έγινε από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, σε ένα ορεινό και απομακρυσμένο χωριό, τα Ριζώματα Ημαθίας.
Όπως είπε ο υπουργός παιδείας το ψηφιακό φροντιστήριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το Σεπτέμβριο θα αφορά μαθητές από την πρώτη δημοτικού μέχρι και την τρίτη λυκείου και μέχρι τώρα υπάρχει διαθέσιμο υλικό για τα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών, το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται.
Ειδικά για τους μαθητές της τρίτης λυκείου θα λειτουργήσει ψηφιακό φροντιστήριο πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα δίνει τη δυνατότητα να υποβάλλονται ζωντανά ερωτήσεις από τους μαθητές και να απαντώνται.
Σε ορισμένες εξαιρετικά απομακρυσμένες νησιωτικές και άλλες περιοχές όπως παράδειγμα η Γαύδος, θα εφαρμοστεί ένα υβριδικό σύστημα διδασκαλίας.
Δηλαδή θα υπάρχουν με φυσική παρουσία τρεις εκπαιδευτικοί στο σχολείο για τα βασικά μαθήματα και τα υπόλοιπα θα διδάσκονται μέσω τηλεκπαίδευσης. Αυτή η υβριδική λειτουργία θα ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο.
Για τους γονείς θα λειτουργήσει η εφαρμογή e-parents, ώστε να μπορούν να ενημερώνονται σε πρώτη φάση για τις απουσίες, τη βαθμολογία των μαθητών και τις ανακοινώσεις των σχολείων.
Θα λειτουργήσει το ψηφιακό βιβλίο πράξεων του συλλόγου διδασκόντων, θα γίνονται διαδραστικά μαθήματα και θα εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό υλικό με πίνακες και άλλα μέσα.
Η παρουσίαση του ψηφιακού φροντιστηρίου έγινε πρώτα σε μία τάξη μαθητών και στη συνέχεια ενώπιον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την όλο και μεγαλύτερη χρήση της νέας τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Εμείς θα συνεχίσουμε με τολμηρά βήματα το μεγάλο άλμα στην Παιδεία», δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός και είπε ότι μέχρι τώρα έχουν τοποθετηθεί 20.000 διαδραστικοί πίνακες σε σχολεία και θα φτάσουν τους 36.000 μέχρι το τέλος του χρόνου.
Έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αλλά και όσων οι οικογένειές τους δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το κλασικό φροντιστήριο και αυτό όπως είπε θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.
Επισήμανε ότι ο στόχος είναι το Ψηφιακό Φροντιστήριο να γίνει ανταγωνιστικό προς το κλασικό φροντιστήριο.
Ο κ. Μητσοτάκης συμμετείχε σε πάνελ με δυο μαθητές, την διευθύντρια του σχολείου και μία γονέα. Εκεί ανέφερε ότι ο ίδιος πήρε για πρώτη φορά υπολογιστή στο δεύτερο έτος του πανεπιστημίου και επειδή δεν δέχονταν τις εργασίες του χειρόγραφες ήταν αναγκασμένος να τις δακτυλογραφήσεις τη γραφομηχανή μέχρι τότε.
Ταυτόχρονα επέστησε την προσοχή στις σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου, όπως είναι το μπούλινγκ, και σημείωσε ότι τα επόμενα πέντε χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι χώρες της Ευρώπης θα πρέπει να ασχοληθούν με την αντιμετώπιση του εθισμού των νέων στο διαδίκτυο, καθώς είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα.
«Πρωταγωνιστής της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι ο δάσκαλος και ο καθηγητής, το κυριότερο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι οι σχέσεις που αναπτύσσει ο εκπαιδευτικός με τον μαθητή. Αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ. Αυτό το οποίο ερχόμαστε να κάνουμε σήμερα είναι να κάνουμε ευκολότερη τη δουλειά τους», τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Η ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη είπε η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να γίνουν χωρίς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και ανέφερε ότι από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπονται 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ για 25 έργα στο χώρο της Παιδείας και από αυτά 232.000.000 για το Ψηφιακό Σχολείο.
Τον κ. Μητσοτάκη υποδέχθηκαν ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, η υφυπουργός Ζέτα Μακρή και ο δήμαρχος Βέροιας Κωνσταντίνος Βοργιαζίδης.
Πώς θα λειτουργεί το digitalschool.gov.gr
Το Ψηφιακό Σχολείο – digitalschool.gov.gr αποτελεί μια ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη της σχολικής εκπαίδευσης για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Προοδευτικά θα συμπεριλάβει εκπαιδευτικές υπηρεσίες για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, υπηρεσίες που συνδέονται με την επαγγελματική σταδιοδρομία όπως την επαγγελματική κατάρτιση, την πιστοποίηση προσόντων κ.λπ. αλλά και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό όπως βιβλία, εκδόσεις και περιοδικά σε ψηφιακή μορφή, ψηφιακά αποθετήρια εκπαιδευτικού υλικού κ.ά.
Στόχος είναι το Ψηφιακό Σχολείο να αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα και να συμβάλει στην μεγιστοποίηση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων για τους μαθητές μας, σε κάθε γωνιά της χώρας.
Η πιλοτική εφαρμογή του Ψηφιακού Σχολείου ξεκινά από τη φετινή χρονιά. Οι πρώτες υπηρεσίες περιλαμβάνουν:
1) Ψηφιακό Φροντιστήριο για τάξεις από Α’ Δημοτικού έως Γ’ Λυκείου – streaming.digitalschool.gov.gr
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί μια ψηφιακή πλατφόρμα που περιλαμβάνει το πλήρες περιεχόμενο των μαθημάτων που διδάσκονται στα σχολεία. Πρόκειται για σύντομα βίντεο σε μορφή επεισοδίων από έμπειρους εκπαιδευτικούς.
Τα πρώτα διαθέσιμα βίντεο αφορούν στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμο το σύνολο του υλικού για όλες τις τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για όλα τα μαθήματα του σχολικού ωρολογίου προγράμματος.
2) Ψηφιακό Φροντιστήριο για Γ’ Λυκείου – Ζωντανά μαθήματα για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (από Σεπτέμβριο 2024) – streaming.digitalschool.gov.gr
Για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου θα προσφέρονται ζωντανά μαθήματα τα οποία θα είναι διαθέσιμα και για μεταγενέστερη χρήση. Αφορά δε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ περιλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων όπως π.χ. σχέδιο.
Κατά την ψηφιακή διδασκαλία, η οποία θα γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες, θα υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης των μαθητών με τον διδάσκοντα σε πραγματικό χρόνο, ενώ τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν διαγωνίσματα και αξιολόγηση.
3) Τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές (από Σεπτέμβριο 2024)
Για πρώτη φορά καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών σε απομακρυσμένες νησιωτικές και ορεινές περιοχές όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ίδρυσης σχολείου (π.χ. Γαύδος). Η δημιουργία τάξεων για απομακρυσμένες περιοχές περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί) και παράλληλα ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία των μαθημάτων εντός σχολικού ωραρίου που δεν καλύπτονται από τις διαθέσιμες στην περιοχή ειδικότητες. Η εποπτεία και καθοδήγηση θα ασκείται από σχολείο της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης.
4) Ψηφιακή εφαρμογή για γονείς – eparents – app.digitalschool.gov.gr
Μία εφαρμογή – app που προσφέρει έναν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ γονέων – κηδεμόνων και του σχολείου σε πραγματικό χρόνο.
Μέσα από την εφαρμογή υπάρχει η δυνατότητα για:
– Ενημέρωση για ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις
– Ηλεκτρονική ενημέρωση για τις βαθμολογίες και τις απουσίες του μαθητή
– Συμβουλευτικές υπηρεσίες – προγραμματισμό συναντήσεων *
– Online επικοινωνία μέσω βιντεοκλήσης *
– Παρακολούθηση του ημερολογίου εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων του σχολείου/τάξης/τμήματος *
*Οι λειτουργίες θα είναι διαθέσιμες σε μεταγενέστερη έκδοση
5) Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης
Έχει γίνει προμήθεια και παραδίδονται και εγκαθίστανται σταδιακά 36.264 διαδραστικά συστήματα, σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αφορά τάξεις Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίων και Λυκείων.
Μέχρι στιγμής έχουν ήδη παραδοθεί και εγκατασταθεί 20.509 διαδραστικά συστήματα. Το έργο θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2024.
6) Υλικό διαδραστικών πινάκων για εμπλουτισμό του μαθήματος (από Σεπτέμβριο 2024)
Προβλέπεται η δημιουργία 15.000 ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων, 4.000 ψηφιακών εκπαιδευτικών σεναρίων και 4.000 ψηφιακών μαθημάτων, ενώ διαμορφώνεται ένα συνεκτικό πλαίσιο με ανοιχτούς επεκτάσιμους εκπαιδευτικούς πόρους με ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη.