Το τρίτο μεγάλο marketplace ελληνικών συμφερόντων ετοιμάζεται να αποκτήσει η εγχώρια αγορά, άλλη μία ένδειξη της ραγδαίας ανάπτυξης που γνωρίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο (και) στην Ελλάδα μετά την εκδήλωση της πανδημίας το 2020. Μετά το Skroutz και το Public.gr, μέσα στην άνοιξη αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία του Shopflix.gr.
Μάλιστα, υφιστάμενα και υπό κατασκευή marketplaces στην Ελλάδα, βλέποντας πώς λειτουργούν οι παγκόσμιοι κολοσσοί της κατηγορίας, από την Amazon έως τη Mercado Libre στη Λατινική Αμερική, προσανατολίζονται πλέον στη δημιουργία και στην παροχή ενός ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών, logistics και φυσικά αποστολής των παραγγελιών. Το τελευταίο, άλλωστε, είναι αυτό που φαίνεται να απασχολεί περισσότερο από καθετί άλλο τα εν Ελλάδι marketplaces, ύστερα από τις τραγικές καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στην παράδοση των προϊόντων που παραγγέλθηκαν ηλεκτρονικά τόσο στο lockdown της άνοιξης του 2020 όσο και τον χειμώνα της ίδιας χρονιάς.
Skroutz
Tο Skroutz, που αυτή τη στιγμή αποτελεί το μεγαλύτερο ελληνικό marketplace με πάνω από 12.000 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, ξεκίνησε ως μηχανή αναζήτησης και σύγκρισης τιμών. Αν και το 2019 ορίζει επισήμως η Skroutz ως τη χρονιά που δημιούργησε το Skroutz Marketplace, το καίριο βήμα για τη μετεξέλιξή της σε ψηφιακή πλατφόρμα αγορών έγινε στην πραγματικότητα το 2016, όταν ξεκίνησε να παρέχει την υπηρεσία του ενιαίου καλαθιού αγορών. Το 2020, με την εκδήλωση της πανδημίας και έχοντας πλέον σημαντική κεφαλαιακή ενίσχυση από την είσοδο του fund CVC στο μετοχικό της κεφάλαιο, πρόσθεσε μεγάλο αριθμό συνεργαζόμενων επιχειρήσεων που δεν διέθεταν δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, συνολικά 2.500 επιχειρήσεις μέχρι τον Νοέμβριο του 2020. Το 2021 ο παραγόμενος τζίρος για τα συνεργαζόμενα με τη Skroutz καταστήματα υπολογίζεται ότι ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, από 940 εκατ. ευρώ το 2020.
Στη λογική, δε, της παροχής ενός ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών, η Skroutz προχώρησε τον Νοέμβριο του 2020 σε στρατηγική επένδυση στην ελληνική εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών EveryPay, έτσι ώστε να έχει πρόσβαση σε ακόμα περισσότερες δυνατότητες πληρωμών για καταναλωτές και ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως είναι για παράδειγμα η αντικαταβολή. Στις αρχές του 2021 απέκτησε και εταιρεία ταχυμεταφορών, τη MyJobNow Delivery (εμπορική ονομασία SendX), για να έχει τον έλεγχο όλης της αλυσίδας της παραγγελίας και κυρίως του περίφημου «last mile». Στη λoγική του Amazon Prime, καθιέρωσε και συνδρομητική υπηρεσία το 2021, τη Skroutz Plus, οι συνδρομητές της οποίας απολαμβάνουν σειρά προνομίων και προσφορών. Το επόμενο βήμα, που αναμένεται μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2022, θα είναι η παροχή πίστωσης για αγορές μέσω της πλατφόρμας.
Public – Media Markt
H στρατηγική του ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η διοίκηση του ομίλου Public τόσο για το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα όσο και για το marketplace. Το τελευταίο ξεκίνησε το 2018 με 47 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, οι οποίες αυξήθηκαν υπέρμετρα τον καιρό της πανδημίας, ενώ τώρα είναι περίπου 1.000. Το γεγονός ότι πλέον ο όμιλος Olympia έχει το 98% της Public – Media Markt, η απόφαση για επένδυση 50 εκατ. ευρώ και η δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος, του ομίλου Public, κάτω από τον οποίο θα δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα ηλεκτρονικού εμπορίου, προϊδεάζει για ανάπτυξη και του marketplace. Ο Χρήστος Καλογεράκης, που ηγήθηκε της προσπάθειας για τη δημιουργία του Public Marketplace το 2018, βρίσκεται τώρα πίσω από το υπό κατασκευή marketplace συμφερόντων της οικογένειας Μαρινάκη, το Shopflix.gr. Οσον αφορά την παράδοση των παραγγελιών, κεντρικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίζει η Courier Center, εταιρεία ταχυμεταφορών της οποίας εξαγόρασε πλειοψηφικό ποσοστό το καλοκαίρι του 2021 επίσης η οικογένεια Μαρινάκη.