Η Meta θα «παγώσει» τα σχέδιά της να εκπαιδεύσει τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης χρησιμοποιώντας δεδομένα από τους χρήστες της, στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με το TechChrunch.
Η κίνηση αυτή έρχεται μετά την αντίδραση της Ιρλανδικής Επιτροπής Προστασίας Δεδομένων (DPC), της επικεφαλής ρυθμιστικής αρχής της Meta στην ΕΕ, η οποία ενεργεί εξ ονόματος πολλών αρχών προστασίας δεδομένων. Το Γραφείο Επιτρόπου Πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου (ICO) ζήτησε επίσης από τη Meta να αναστείλει τα σχέδιά της μέχρι να μπορέσει να ικανοποιήσει τις ανησυχίες που είχε εκφράσει.
«Η DPC χαιρετίζει την απόφαση της Meta να παύσει τα σχέδιά της να εκπαιδεύσει το μεγάλο γλωσσικό της μοντέλο χρησιμοποιώντας δημόσιο περιεχόμενο που μοιράζονται ενήλικες στο Facebook και το Instagram σε ολόκληρη την ΕΕ/ΕΟΧ», ανέφερε η DPC σε δήλωσή της την Παρασκευή. «Η απόφαση αυτή ακολούθησε εντατική συνεργασία μεταξύ της DPC και της Meta. Η DPC, σε συνεργασία με τις άλλες αρχές προστασίας δεδομένων της ΕΕ, θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τη Meta για το θέμα αυτό».
Ενώ η Meta αξιοποιεί ήδη περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες για την εκπαίδευση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, οι αυστηροί κανονισμοί GDPR της Ευρώπης έχουν δημιουργήσει εμπόδια για τη Meta – και άλλες εταιρείες – που επιθυμούν να βελτιώσουν τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης τους, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων γλωσσικών μοντέλων με υλικό εκπαίδευσης που δημιουργείται από χρήστες.
Ωστόσο, η Meta άρχισε τον περασμένο μήνα να ενημερώνει τους χρήστες για μια επερχόμενη αλλαγή στην πολιτική απορρήτου της, η οποία, όπως είπε, θα της δώσει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί δημόσιο περιεχόμενο στο Facebook και το Instagram για να εκπαιδεύει την Τεχνητή Νοημοσύνη της, συμπεριλαμβανομένου του περιεχομένου από σχόλια, αλληλεπιδράσεις με εταιρείες, ενημερώσεις κατάστασης, φωτογραφίες και τις σχετικές λεζάντες τους. Η εταιρεία υποστήριξε ότι πρέπει να το κάνει αυτό για να αντικατοπτρίζει «τις διαφορετικές γλώσσες, τη γεωγραφία και τις πολιτιστικές αναφορές των ανθρώπων στην Ευρώπη».
Οι αλλαγές αυτές επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ στις 26 Ιουνίου. Αλλά τα σχέδια ώθησαν τη μη κερδοσκοπική οργάνωση ακτιβιστών για την προστασία της ιδιωτικής ζωής NOYB («none of your business») να υποβάλει 11 καταγγελίες στις χώρες που την απαρτίζουν στην ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι η Meta παραβιάζει διάφορες πτυχές του GDPR. Μία από αυτές αφορά το ζήτημα της opt-in έναντι της opt-out, όπου γίνεται επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, καθώς θα πρέπει πρώτα να ζητείται η άδεια των χρηστών τους και όχι να απαιτείται ενέργεια για την άρνησή τους.
Η Meta, από την πλευρά της, επικαλέστηκε μια διάταξη του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων(GDPR) που ονομάζεται «έννομα συμφέροντα» για να υποστηρίξει ότι οι ενέργειές της ήταν σύμφωνες με τους κανονισμούς. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Meta χρησιμοποιεί αυτή τη νομική βάση για την υπεράσπισή της, αφού στο παρελθόν το είχε κάνει για να δικαιολογήσει την επεξεργασία ευρωπαϊκών χρηστών για στοχευμένη διαφήμιση.
Επιπλέον, οι χρήστες τεχνικά δεν είχαν τη δυνατότητα να «επιλέξουν» τη χρήση των δεδομένων τους. Αντ’ αυτού, έπρεπε να συμπληρώσουν ένα έντυπο ένστασης όπου θα εξέφραζαν τα επιχειρήματά τους για τους λόγους για τους οποίους δεν επιθυμούσαν την επεξεργασία των δεδομένων τους – ήταν εξ ολοκλήρου στη διακριτική ευχέρεια της Meta αν αυτό το αίτημα θα γινόταν δεκτό, αν και η εταιρεία δήλωσε ότι θα τιμούσε κάθε αίτημα.
Παρόλο που η φόρμα ένστασης ήταν συνδεδεμένη με την ίδια την ειδοποίηση, όποιος αναζητούσε προληπτικά τη φόρμα ένστασης στις ρυθμίσεις του λογαριασμού του, αντιμετώπιζε δυσκολίες.
Στον ιστότοπο του Facebook, έπρεπε πρώτα να κάνουν κλικ στη φωτογραφία του προφίλ τους στην επάνω δεξιά γωνία, να πατήσουν Ρυθμίσεις και απόρρητο, να πατήσουν Κέντρο απορρήτου, να μετακινηθούν προς τα κάτω και να κάνουν κλικ στην ενότητα Generative AI at Meta, να μετακινηθούν ξανά προς τα κάτω και να περάσουν ένα σωρό συνδέσμους σε μια ενότητα με τίτλο «Περισσότερες πηγές».
Ο πρώτος σύνδεσμος κάτω από αυτή την ενότητα ονομάζεται «Πώς η Meta χρησιμοποιεί πληροφορίες για τα μοντέλα Generative AI» και έπρεπε να διαβάσουν περίπου 1.100 λέξεις προτού φτάσουν σε έναν διακριτό σύνδεσμο για το έντυπο «δικαίωμα εναντίωσης» της εταιρείας. Παρόμοια ήταν η ιστορία και στην εφαρμογή για κινητά του Facebook.
Σε μια ενημερωμένη ανάρτηση στο ιστολόγιο την Παρασκευή, ο διευθυντής παγκόσμιας δέσμευσης της Meta για την πολιτική απορρήτου Stefano Fratta δήλωσε ότι ήταν «απογοητευμένος» από το αίτημα που έλαβε από την DPC.
«Πρόκειται για ένα βήμα προς τα πίσω για την ευρωπαϊκή καινοτομία, τον ανταγωνισμό στην ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και για περαιτέρω καθυστερήσεις που φέρνουν τα οφέλη της Τεχνητής Νοημοσύνης στους ανθρώπους στην Ευρώπη», έγραψε ο Fratta. «Παραμένουμε εξαιρετικά βέβαιοι ότι η προσέγγισή μας συμμορφώνεται με τους ευρωπαϊκούς νόμους και κανονισμούς. Η εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι μοναδική στις υπηρεσίες μας και είμαστε πιο διαφανείς από πολλούς ομολόγους μας στον κλάδο».