Την περασμένη εβδομάδα, το υπουργείο Περιβάλλοντος του Βρανδεμβούργου ενέκρινε τα νέα -ομολουμένως πιο «μαζεμένα»- σχέδια επέκτασης της Tesla για το λεγόμενο giga εργοστάσιο στο κρατίδιο. Τα σχέδια αυτά ανοίγουν τον δρόμο στην εταιρεία του Elon Musk να επιτύχει τον φιλόδοξο στόχο διπλασιασμού της ετήσιας παραγωγής στην Ευρώπη.
Η έγκριση δόθηκε έπειτα από σφοδρές αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας. Στο πλαίσιο επανειλημμένων διαμαρτυριών, περίπου 800 κάτοικοι προσπάθησαν να εισβάλλουν στο εργοστάσιο, το οποίο βρίσκεται περίπου μία ώρα έξω από το Βερολίνο. Οι διαμαρτυρίες είχαν ξεκινήσει πολύ πριν την ανέγερση της πρώτης μονάδας και γίνονταν για περιβαλλοντικούς λόγους.
Για τα αρχικά επεκτατικά σχέδια χρειαζόταν αποψίλωση τουλάχιστον 1.000 στρεμμάτων σε μία περιοχή, η οποία θεωρείται από πολλούς ο «πράσινος πνεύμονας» του Βερολίνου. Τα αναθεωρημένα σχέδια δεν προβλέπουν πια καθόλου κόψιμο δέντρων.
Πάντως, η Tesla έχει κατηγορηθεί και στο παρελθόν για παραβίαση των περιβαλλοντικών κανονισμών: Το 2023, το ίδιο giga εργοστάσιο της εταιρείας κατηγορήθηκε για διαρροή 15.000 λίτρων μπογιάς, 30 τόνων αλουμινίου και 150 λίτρων ντίζελ στο περιβάλλον γύρω από την κατασκευαστική μονάδα, η οποία οδήγησε σε μόλυνση των υδάτων.
Το εργοστάσιο αντιμετώπισε κι άλλα προβλήματα φέτος. Εξαιτίας εμπρηστικής επίθεσης, η Tesla υποχρεώθηκε να κλείσει προσωρινά το εργοστάσιο τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί με περίπου 1 δισ. δολάρια.
Το εργοστάσιο στη Γερμανία παίζει κεντρικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας να καλύψει τη ζήτηση στην Ευρώπη. Το 2023, η Ευρώπη εισήγαγε 170.000 ηλεκτρικά Tesla από την Κίνα, όπου το εργοστάσιό της στη Σαγκάη έχει δυνατότητα παραγωγής τουλάχιστον 950.000 οχημάτων τον χρόνο. Η Tesla ενδέχεται να βασίζεται εφεξής όλο και περισσότερο στο γερμανικό εργοστάσιο, καθώς η Ε.Ε. σκληραίνει τη στάση της απέναντι στις εισαγωγές ορισμένων προϊόντων από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των σχετικών εξαρτημάτων.
Πάντως, η Tesla δεν είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που προσπαθεί να επεκταθεί στην Ευρώπη. Ένας από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της, η κινεζική BYD, ανακοίνωσε τον περασμένο Δεκέμβριο ότι πρόκειται να ανοίξει εργοστάσιο στην Ουγγαρία, ελπίζοντας να ξεπεράσει το μερίδιο της Tesla στην ευρωπαϊκή αγορά μέχρι το 2030.
Βέβαια, το ουγγρικό εργοστάσιο της BYD εκτιμάται πως θα χρειαστεί δύο με τρία χρόνια μέχρι να κατασκευάζει περίπου 200.000 οχήματα ετησίως. Πρόκειται δηλαδή για θετικό σημάδι για την Tesla, η οποία θέλει να κρατήσει την κυριαρχία της στην Ευρώπη.