Υποδομές

Ο ΟΣΕ μπαίνει στην ψηφιακή εποχή με επένδυση σε ΙοΤ 29,4 εκατ. ευρώ σε 10 σήραγγες

Με βασικό στόχο την μετάβαση του ΟΣΕ στην ψηφιακή εποχή, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ξεκινάει σειρά δράσεων και επενδύσεων, μέσω των οποίων οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα αποκτήσουν υπηρεσίες τηλεματικής, ψηφιοποίηση σταθμών εισόδου εξόδου και συστήματα ασφαλείας στις σήραγγες.

ΙοΤ σε 10 σήραγγες σε όλο το δίκτυο

Υπεγράφη ανάμεσα στο ΤΕΕ και την κοινοπραξία των εταιρειών ΤΕΡΝΑ-GLOBILED η σύμβαση για την προμήθεια υποδομών ασφαλείας σε 1ο σήραγγες, συνολικού προϋπολογισμού 29,4 εκατ. ευρώ (δεν περιλαμβάνεται ΦΠΑ). Στόχος του έργου είναι η εγκατάσταση

“έξυπνα Internet of Things (ΙοΤ) συστήματα με στόχο την επίλυση επιτακτικών ζητημάτων ασφάλειας των σηράγγων σε ό,τι αφορά την πυρανίχνευση, τον φωτισμό, καθώς και την έλλειψη παρακολούθησης κρίσιμων παραμέτρων της δομικής υγείας τους” όπως είναι ο τίτλος της σύμβασης.

Οι σήραγγες στις οποίες θα εγκατασταθούν τα συγκεκριμένα συστήματα είναι οι παρακάτω: 1.Σήραγγα Καλλιδρόμου 9.3χλμ, 2.Σήραγγα Όθρυος 7.02χλμ, 3.Σήραγγα Τεμπών 5χλμ, 4.Σήραγγα Παναγοπούλας 4.5χλμ, 5.Σήραγγα Περάματος 3.5χλμ, 6.Σήραγγα Αιγίου 3.5χλμ, 7.Σήραγγα Πλατάνου 2.4χλμ, 8.Σήραγγα Πλαταμώνα 4.3χλμ, 9.Σήραγγα Κακιάς Σκάλας 2.4χλμ, 10. Σήραγγα Τράπεζας 2,2χλμ.

Πιο αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει:

1. Την Ανάπτυξη ολοκληρωμένων έξυπνων συστημάτων πυρανίχνευσης, μέσω εγκατάστασης ΙοΤ αισθητήρων ανίχνευσης καπνού και φωτιάς, που μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση τους σε έναν κεντρικό πίνακα ελέγχου.

2. Την Ανάπτυξη έξυπνών σηράγγων για τη παρακολούθηση της δομικής απόκρισης αυτών, σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων ΙοΤ συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας (Real Time Structural Health Monitoring – RTSHM).

3. Έξυπνο φωτισμό των σηράγγων και την σύμφωνα με τον νόμο φωτοσήμανση των εξόδων κινδύνου με σύστημα τηλε-διαχείρισης. Στο έργο περιλαμβάνονται υπηρεσίες εκπαίδευσης χρηστών, διαχειριστών και διανομή εκπαιδευτικού
υλικού καθώς και οι υπηρεσίες διαχείρισης του συνόλου του έργου, σύμφωνα με τους όρους και τις προδιαγραφές του άρθρου 1.3.1 της διακήρυξης και των παραρτημάτων Ι και ΙΙ της Διακήρυξης.

Τα έργα φέρουν την χρηματοδοτική σφραγίδα του Ταμείου Ανάκαμψης. Η διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε 14 μήνες, δηλαδή η ολοκλήρωση της αν δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση θα γίνει μέχρι το τέλος του 2025.

Στο αντικείμενο του έργου, ως προαίρεση υπάρχει και η δυνατότητα αύξησης του φυσικού αντικειμένου και σε άλλες σήραγγες πέραν των προαναφερόμενων.

Έρχεται διαγωνισμός 36 εκατ. ευρώ για την ψηφιακή αναβάθμιση υπηρεσιών 

Το δεύτερο έργο του υπουργείου αφορά στην εγκατάσταση πυλών εισόδου-εξόδου σε σιδηροδρομικούς σταθμούς προκειμένου να γίνεται εύρυθμα και με ασφάλεια η χρήση των τρένων αλλά και να ελεγχθεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής που κατά κύριο λόγο εντοπίζεται στον Προαστιακό. Τον σχετικό διαγωνισμό ύψους 36 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ που εντάσσεται στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενέκρινε ο ΟΣΕ και αναμένεται να βγει στον αέρα μέχρι τις αρχές του 2025 κινώντας το ενδιαφέρον των εταιρειών τεχνολογίας. Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι πύλες ελέγχου εισιτηρίου δεν θα εγκατασταθούν στην είσοδο των σταθμών αλλά στην είσοδο των αποβαθρών. Με τον ίδιο τρόπο επιβάτης όταν αποβιβάζεται από το τρένο θα μπορεί να βγαίνει από τις αποβάθρες ξανά παρουσιάζοντας το εισιτήριο του. Παρόμοια συστήματα λειτουργούν ανά την Ευρώπη σε χώρες όπως η Ισπανία η Αγγλία κ.α.

Αυτό που θα έχει ενδιαφέρον είναι πως το σύστημα πυλών εισόδου και εξόδου στον Προαστιακό της Αθήνας θα πρέπει να είναι συμβατό με το σύστημα του ΟΑΣΑ, δηλαδή να έχουμε μια διαλειτουργικότητα των συστημάτων ούτως ώστε ο επιβάτης να κάνει χρήση του μέσου -στο αστικό του τμήμα- με το ίδιο εισιτήριο που χρησιμοποιεί για μετρό-λεωφορεία ή τραμ.

Παράλληλα θα εγκατασταθούν αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων με μηχανήματα παρόμοια με αυτά που συναντά ο επιβάτης στους σταθμούς μετρό της Αθήνας. Η χρήση των μηχανημάτων θα δίνει την ευκαιρία να γίνεται έκδοση εισιτηρίων με απλό και κατανοητό τρόπο ενώ ο επιβάτης θα μπορεί να κλείνει το εισιτήριο του και από το κινητό του τηλέφωνο.

Επίσης στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και η λειτουργία σύγχρονης τηλεματικής και πληροφόρησης επιβατών για τα δρομολόγια καθώς σήμερα το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργεί σήμερα μόνο στα κτίρια των δύο μεγάλων σταθμών. Το σύστημα θα μπορεί να πληροφορεί τον επιβάτη και μέσω κινητού τηλεφώνου σε πραγματικό χρόνο.

close menu