Μία πρόσφατη έρευνα, η οποία διεξήχθη από την ευρωπαϊκή εταιρεία fintech Blackcatcard και τον διεθνή όμιλο ανάλυσης δεδομένων YouGov ρίχνει φως στις βασικές συμπεριφορές των καταναλωτών και τις τάσεις των δαπανών στην Ελλάδα κατά την επερχόμενη εορταστική περίοδο. Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, η μελέτη αποκαλύπτει πόσα χρήματα σχεδιάζουν να ξοδέψουν για δώρα οι Έλληνες και πότε είναι πιθανό να πραγματοποιήσουν τις γιορτινές αγορές τους.
Κατά μέσο όρο, οι Έλληνες καταναλωτές έχουν κατά νου να ξοδέψουν φέτος 190 ευρώ για χριστουγεννιάτικα δώρα προς τα αγαπημένα τους πρόσωπα, τοποθετώντας τους στη μεσαία κατηγορία μεταξύ των ευρωπαϊκών εθνών. Ανάμεσα στους πλέον γενναιόδωρους καταναλωτές με το υψηλότερο budget συγκαταλέγονται οι κάτοικοι τόσο της Μάλτας (331 €) όσο και της Γαλλίας (330 €), ξεπερνώντας τον ελληνικό μέσο όρο.
Περίπου ένας στους τρεις Έλληνες (32%) προτίθεται να δαπανήσει λιγότερα από 100 ευρώ σε δώρα, ενώ το 38% σκοπεύει να διαθέσει ποσό που κυμαίνεται συνολικά από 100 έως 250 ευρώ. Μόλις το 1% των Ελλήνων αναμένεται να κάνει αγορές που υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ. Όσον αφορά τη χρονική στιγμή των εν λόγω αγορών κατά την πιο χαρούμενη εποχή του χρόνου, οι Έλληνες δεν φαίνεται να προγραμματίζουν τα δώρα τους πολύ νωρίς. Κανένας από τους συμπατριώτες ερωτηθέντες δεν ανέφερε ότι αρχίζει να σκέφτεται τι θα προσφέρει στους οικείους του τα Χριστούγεννα πριν από τον Νοέμβριο, ενώ στη Γερμανία και τη Γαλλία το 9% των ερωτηθέντων κάνει τις χριστουγεννιάτικες αγορές του ήδη από τον Οκτώβριο.
«Καθώς πλησιάζει η εορταστική περίοδος, οι Έλληνες πρόκειται να ξεκινήσουν να επιλέγουν τα κατάλληλα γιορτινά δώρα. Η έρευνά μας δείχνει ότι δεν βιάζονται προκειμένου να έχουν την ευκαιρία να ζήσουν τη χαρά της γιορτινής φρενίτιδας στην κορύφωσή της, δηλαδή την εβδομάδα ακριβώς πριν από τα Χριστούγεννα. Και τι βρίσκεται άραγε στην κορυφή της λίστας επιθυμιών τους; Ταξιδιωτικά πακέτα για να εξερευνήσουν τον κόσμο, όπως και smartphones για να απαθανατίσουν τις αναμνήσεις από τις αποδράσεις και τις εμπειρίες τους».
— Olegs Cernisevs, Chief Technology Officer [CTO] της Blackcatcard
Οι περισσότεροι Έλληνες προτιμούν να ψωνίζουν τα δώρα τους περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου ή μια εβδομάδα πριν από την ημέρα των Χριστούγεννων (26%). Οι αγορές της τελευταίας στιγμής είναι εξίσου δημοφιλείς: το 8% των Ελλήνων πηγαίνει για ψώνια την παραμονή των Χριστουγέννων – το ίδιο συμβαίνει και σε χώρες όπως η Εσθονία (11%), η Λιθουανία (10%), η Πορτογαλία και η Ιταλία (9%). Το 11% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα συνεχίζει να αγοράζει δώρα ακόμη και μετά τα Χριστούγεννα. Αντιθέτως, η Γαλλία προηγείται όχι μόνο στους υψηλότερους προϋπολογισμούς (μαζί με τη Μάλτα), αλλά και στην έγκαιρη προετοιμασία για τις γιορτές, με μεγάλο ποσοστό Γάλλων καταναλωτών (55%) να ολοκληρώνει τις αντίστοιχες αγορές έως τις αρχές Δεκεμβρίου, αφήνοντας πίσω τους κατοίκους χωρών όπως η Ιταλία και η Πορτογαλία.
Τα περισσότερο και τα λιγότερο επιθυμητά δώρα
Στην ερώτηση «τι είδους δώρα θα θέλατε να σας κάνουν τα Χριστούγεννα», σχεδόν οι μισοί Έλληνες (σε ποσοστό 48%) ανέφεραν τα ταξιδιωτικά πακέτα. Πρόκειται, όντως, για ένα πολύ δημοφιλές δώρο ανά την Ευρώπη — το επέλεξαν επίσης οι μισοί από τους ερωτηθέντες στη Λετονία και τη Λιθουανία. Περίπου ένας στους τρεις ερωτηθέντες σε Εσθονία, Μάλτα, Γαλλία και Ιταλία δήλωσε την ίδια προτίμηση. Αυτό, ωστόσο, δεν ισχύει στην περίπτωση της Γερμανίας και της Πολωνίας. Το δεύτερο πλέον επιθυμητό δώρο στην Ελλάδα είναι ένα νέο smartphone (39%), το οποίο μάλιστα φιγουράρει στο top-5 σε πολλές άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Μάλτας (38%) και της Ισπανίας (32%). Το τρίτο σε σειρά δώρο που θα τύχει της δέουσας εκτίμησης από τους Έλληνες είναι ένα είδος μόδας (33%), όπως τα
ενδύματα, τα υποδήματα ή τα αξεσουάρ.
Τα εισιτήρια εκδηλώσεων είναι επίσης μία ιδιαίτερα αγαπητή κατηγορία χριστουγεννιάτικων δώρων στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες: το 43% των Λιθουανών και τον Λετονών, το 37% των Εσθονών, το 27% των Ισπανών, το 25% των Γάλλων, το 24% των Γερμανών και Πορτογάλων, το 23% των Πολωνών προσδοκούν να λάβουν ένα αντίστοιχο δώρο. Ωστόσο, τα εισιτήρια εκδηλώσεων δεν μπήκαν καν στο top-5 της γιορτινής wishlist στη Μάλτα, την Ιταλία, αλλά και στη χώρα μας.
Όταν κάνουμε λόγο για τα λιγότερο αγαπημένα δώρα, σχεδόν σε κάθε χώρα οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες αναφέρθηκαν στα gaming gadgets: από το 30% στη Γερμανία έως το 46% στη Λετονία δεν τα βρίσκουν καλή ιδέα. Οι Έλληνες μοιάζουν να συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό – το 40% των ερωτηθέντων θα αισθανόταν απογοήτευση να ξετυλίξει ένα χριστουγεννιάτικο πακέτο με τέτοιο περιεχόμενο. Τα παιχνίδια ακολουθούν ως το δεύτερο λιγότερο δημοφιλές δώρο για τους Ευρωπαίους.
Στα σχέδια των καταναλωτών και οι δωρεές
Όσον αφορά την κοινωνική προσφορά, ως έναν έμπρακτο τρόπο εκδήλωσης του χριστουγεννιάτικου πνεύματος, περίπου 3 στα 10 άτομα σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα επιθυμούν να κάνουν δωρεές για φιλανθρωπικό σκοπό ή να συμμετάσχουν σε κοινωφελείς δράσεις φέτος τα Χριστούγεννα, ενώ στη Μάλτα διπλασιάζονται, αγγίζοντας τους 7 στους 10. Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, το 26% των Ελλήνων και των Γάλλων εξέφρασε αυτή την ευγενική πρόθεση προς τους συνανθρώπους τους.
Η μεθοδολογία της έρευνας
Τα ευρήματα στο παρόν Δελτίο Τύπου βασίζονται σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Blackcatcard, σε συνεργασία με τον όμιλο YouGov. Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά το διάστημα 17-19 Σεπτεμβρίου 2024 και συμπεριλάμβανε περίπου 500 ερωτηθέντες ανά χώρα, με συνολικά πάνω από 5.500 συμμετέχοντες σε Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ισπανία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία και Πορτογαλία. Το δείγμα ήταν αντιπροσωπευτικό του ενήλικου πληθυσμού σε κάθε χώρα ανά ηλικία, φύλο και περιοχή, ενώ περιλάμβανε απαντήσεις από άτομα που γιορτάζουν τα Χριστούγεννα.