Μια καινούργια κουλτούρα φέρνει η νέα γενιά στον εργασιακό χώρο, η οποία έρχεται σε σύγκρουση με τις παραδοσιακές επαγγελματικές αρχές που έχουν συνηθίσει οι εργοδότες. Δεδομένου ότι στα γραφεία καλούνται πια να συνεργαστούν πολλές γενιές, οι προϊστάμενοι προσπαθούν να «αποκωδικοποιήσουν» τους νέους, αποδίδοντας μέρος της συμπεριφοράς τους στην ενασχόληση με το κινητό.
«Υπάρχει πολύ διαδεδομένη δυσαρέσκεια και ανησυχία για τους νέους εργαζόμενους», δήλωσε στο Business Insider ο Jonathan Haidt, καθηγητής στο Stern School of Business του NYU και συγγραφέας του βιβλίου «The Anxious Generation», στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στην Ελβετία την περασμένη εβδομάδα.
Ο ίδιος απέδωσε μέρος της ευθύνης στις αμέτρητες ώρες ενασχόλησης με τις οθόνες, που κατά τον ίδιο έχουν βλάψει την ικανότητα των νεαρών εργαζομένων της γενιάς Z να λειτουργούν καλά στον εργασιακό χώρο. Πολλοί νέοι χρησιμοποιούν σχεδόν συνεχώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δήλωσε ο Haid, γεγονός που συχνά σημαίνει ότι «δεν έχουν ποτέ μια στιγμή να σκεφτούν, δεν έχουν χρόνο να σκεφτούν τα πράγματα, δεν έχουν χρόνο να είναι δημιουργικοί».
Συγκεκριμένα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υποστήριξε, έχουν μειώσει την ικανότητά τους να δίνουν προσοχή και εμποδίζουν τις ευκαιρίες για ανάπτυξη, είτε επαγγελματική είτε προσωπική.
Έλλειψη προσοχής
Το βιβλίο του Haidt «The Anxious Generation» διερευνά πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα smartphones έχουν αλλάξει τις νεότερες γενιές. Μάλιστα, η κυκλοφορία του βιβλίου τον Μάρτιο του 2024 προκάλεσε νέες ανησυχίες και ξεκίνησε συζητήσεις σχετικά με την κρίση ψυχικής υγείας που πλήττει τους νέους.
Ο Haidt, όμως, δηλώνει τώρα πως υποτίμησε την έκταση του προβλήματος. «Δεν είναι μόνο η ψυχική υγεία», είπε. «Ο αποδεκατισμός της ανθρώπινης προσοχής σε όλο τον κόσμο μπορεί να κοστίσει στην ανθρωπότητα ακόμα περισσότερο από την επιδημία της ψυχικής υγείας και των ψυχικών ασθενειών», τόνισε.
Ο ίδιος έχει υποστηρίξει παλαιότερα ότι η έλλειψη προσοχής των νέων αναδεικνύεται ως πρόβλημα, όταν εισέρχονται στην επαγγελματική ζωή. Δεν αναπτύσσονται καλά στον εργασιακό χώρο και οι προϊστάμενοι δυσκολεύονται να συνεργαστούν μαζί τους, είπε.
Ο Martin Sorrell, ιδρυτής του διαφημιστικού κολοσσού WPP, φέρει παρόμοια άποψη για το εύρος προσοχής της Gen Z. Ενδεικτικά, σε πάνελ στο Νταβός δήλωσε ότι οι εκδηλώσεις παντός είδους πρέπει να εξελιχθούν, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές της Gen Z, καθώς δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν έναν ολόκληρο ποδοσφαιρικό αγώνα ή ένα τουρνουά γκολφ. Ο Sorrell υποστήριξε ότι οι νέοι δεν παρακολουθούν εκδηλώσεις, απλώς βλέπουν στιγμιότυπα, και μάλιστα ακόμα και τότε μπορεί να κάνουν και κάτι ακόμα παράλληλα.
Στο Νταβός, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων επικεντρώθηκαν στο πώς να προσαρμοστούν στην αλλαγή της κουλτούρας που φέρνει η Gen Z στα γραφεία.
Η μεγαλύτερη συμβουλή του Haidt προς τους εργοδότες και τους διευθυντές είναι να δίνουν στους υπαλλήλους τους άμεσα σχόλια και νέες προκλήσεις, ώστε να μπορούν να μάθουν, να αναπτυχθούν και να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες τους.
Ο Haidt πρόσθεσε ότι η Gen Z δεν βρίσκεται σε άρνηση και έχει επίγνωση του προβλήματος. «Μιλήστε με τους νέους υπαλλήλους σας και ακούστε τις ανησυχίες τους και, στη συνέχεια, ξεκαθαρίστε ότι θέλετε να πετύχουν και ότι θα τους βοηθήσετε να πετύχουν», είπε.
Υπάρχει δημιουργικότητα
Ο Ravin Jesuthasan, ερευνητής του μέλλοντος της εργασίας και συγγραφέας του βιβλίου «The Skills-Powered Organization», δήλωσε ότι, ενώ η προσοχή της Gen Z έχει συρρικνωθεί, οι νέοι δεν είναι λιγότερο δημιουργικοί. «Ίσως τα παραδοσιακά πράγματα, στα οποία στηριζόμασταν για τη δημιουργικότητα να μην υπάρχουν, αλλά νομίζω ότι αυτή η επόμενη γενιά έχει διαφορετικούς τρόπους να γεννήσει τη δημιουργικότητά της», είπε. Η εναλλακτική νοοτροπία και κοσμοθεωρία τους μπορεί επίσης να έχει οφέλη για τις διαγενεακές ομάδες στον εργασιακό χώρο, δήλωσε ο Jesusthasan.
Όπως δήλωσε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της EY Janet Truncale, η Gen Z θα αποτελεί το 30% του εργατικού δυναμικού έως το 2030. Για την προσαρμογή στο μεταβαλλόμενο εργατικό δυναμικό, είναι κρίσιμο να αναγνωριστεί ότι η Gen Z είναι εντελώς διαφορετική ως προς τον τρόπο που μαθαίνει και επικοινωνεί, είπε σε πάνελ στο Νταβός.
Η Truncale τόνισε πάντως ότι αυτό δεν σημαίνει πως οι νέοι είναι λιγότερο αποτελεσματικοί. «Βλέπω το ίδιο επίπεδο παραγωγής εργασίας, ιδεών και καινοτομίας που προέρχεται από αυτή τη γενιά με τη δική μου», υποστήριξε.
Πηγή: moneyreview.gr