Η κρίση του κορωνοϊού ώθησε την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε όλο τον πλανήτη με την χώρα μας να καταγράφει τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Έκθεσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2021 η χώρα μας είχε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου (77%). Με τη συνολική αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C (προϊόντα και υπηρεσίες) για το 2021, να έχει αγγίξει τα 14 δισ. ευρώ σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Το εντυπωσιακό όμως για αυτή τη …νέα μορφή κατανάλωσης είναι η πιστότητα των πελατών. Για το 60% του συνολικού πληθυσμού (62% ανάμεσα στους online shoppers), το online shopping θα συνεχίσει να υπάρχει στην καθημερινότητά τους με τον ίδιο ρυθμό, ενώ ποσοστό 14% δηλώνει ότι θα αυξήσει την συχνότητα των online αγορών. Συνολικά, λαμβάνοντας υπόψη κι όσους δηλώνουν ότι θα το περιορίσουν, το online shopping θα συνεχίσει να αφορά το 94% του πληθυσμού.. Ανάμεσα στα κοινά που δηλώνουν έτοιμα να επιταχύνουν την μεταφορά των αγορών τους στο online περιβάλλον, εμφανίζονται ελαφρώς περισσότερες γυναίκες, σημαντικά περισσότεροι καταναλωτές ηλικίας 18- 34 καθώς και κάτοικοι σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Πιο φανατικοί e-shoppers αποδεικνύονται τα νοικοκυριά με παιδιά, που έχουν σθεναρή προτίμηση στις διαδικτυακές αγορές (49%) απ’ ό,τι οι αγοραστές χωρίς παιδιά (33%). Στο μεταξύ, όσον αφορά την ηλικία, οι καταναλωτές που ανήκουν στη γενιά των Millennial – οι ηλικίες 25-40 ετών – έχουν τη μεγαλύτερη προτίμηση στις online αγορές (51%), ενώ οι Boomers είναι αυτοί που δίνουν την πιο «διστακτική» ψήφο εμπιστοσύνης στο online κανάλι (24%).
Όταν πρόκειται για online αγορά, το βασικό κριτήριο δεν είναι για όλους η χαμηλότερη δυνατή τιμή, καθώς αυτό αποτελεί πρωτεύον κριτήριο για το 40% των καταναλωτών.
Τι αγοράζουμε online
Το Delivery Φαγητού και τα Ηλεκτρονικά Είδη παρουσιάζουν αισθητά μεγαλύτερη μεταφορά των αγορών στο online περιβάλλον Στο άλλο άκρο, οι αγορές για είδη φαρμακείου, είδη κήπου, Αξεσουάρ για Αυτοκίνητα/Ποδήλατα, Προϊόντα για Κατοικίδια, Super Market και Delivery Αλκοολούχων πραγματοποιούνται κυρίως σε φυσικά καταστήματα, ακόμα κι αν αυτό συμβαίνει για διαφορετικούς λόγους σε κάθε κατηγορία (π.χ. ογκώδη αντικείμενα, μη διαθεσιμότητα, συνταγογραφούμενα φάρμακα).
Σχεδόν 1 στις 2 online αγορές (48%) αφορά Delivery Φαγητού ή καφέ, ενώ το υπόλοιπο 52% των ετήσιων συναλλαγών αφορά 1 στις 2 αγορές Super Market, Ρούχα, Είδη Φαρμακείου ή Ηλεκτρονικά Είδη.
Στο 1 δισ. τα προϊόντα μόδας
Το 2021 αποτέλεσε «χρονιά ρεκόρ» και για τα προϊόντα μόδας. Σύμφωνα με την πορεία που καταγράφουν οι πωλήσεις στα online καταστήματα μόδας του GLAMI, το 2021 ήταν μία χρονιά σταθερής ανάπτυξης αλλά και εξισορρόπησης της αξίας των πωλήσεων που δημιουργήθηκαν από τα κλικ του GLAMI προς τα συνεργαζόμενα eshop (GMV). Η αξία των πωλήσεων για σχεδόν όλους τους μήνες του 2021 ήταν αισθητά μεγαλύτερη του 2020.