Σε μία κατάμεστη αίθουσα με έντονη κυρίως γυναικεία παρουσία, η εκδήλωση για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας “Global Female Leaders Outlook” για το 2023 ξεκίνησε με τον Αλκιβιάδη Σιαράβα, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα να καλωσορίζει τους παρευρισκόμενους, κάνοντας μία σύντομη αναφορά στην αφετηρία του Global Female Leaders Outlook ως απόρροια της ανάγκης έκφρασης του παλμού των γυναικών σε ηγετικές θέσεις. Ανέφερε τη σημαντικότητα των αξιών της ισότητας και των ίσων ευκαιριών, αλλά και της ενίσχυσης των γυναικών για την KPMG, ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι η KPMG ήταν η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα ανάμεσα στις “Big 4” που έδωσε σε γυναίκα τον ρόλο Partner το 1995.
Τη σκυτάλη πήρε η Πέγκυ Βελλιώτου, Partner & Head of People, Consulting, KPMG στην Ελλάδα, η οποία παρουσίασε τα ευρήματα της φετινής έρευνας, Global Female Leaders Outlook 2023 που πραγματοποιείται τα τελευταία 5 χρόνια, τονίζοντας ότι η Ελλάδα είχε ιδιαίτερα υψηλή συμμετοχή στη φετινή έρευνα καθώς ήταν η 6η χώρα παγκοσμίως σε ποσοστό συμμετοχής. Με κεντρικό μήνυμα «Γυναίκες δυνατές απέναντι στις κρίσεις», η έρευνα εστίασε για το 2023 στις παρακάτω θεματικές, οι οποίες κάθε χρόνο διαφοροποιούνται και επιλέγονται με βάση την κρισιμότητά τους:
- Προφίλ γυναικών σε ηγετικές θέσεις
- Οικονομικές προοπτικές και στρατηγική
- Ψηφιοποίηση και τεχνολογία
- ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση)
- Διαφορετικότητα και συμπερίληψη των φύλων
- Ηγεσία σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων
Μερικά από τα σημεία της έρευνας που ξεχώρισαν και σχολίασε η Πέγκυ Βελλιώτου είναι η αισιοδοξία με την οποία αντιμετωπίζουν οι γυναίκες τις προκλήσεις, παρά τις ανατρεπτικές συνθήκες και τις κρίσεις που διανύουμε, όπως οι πόλεμοι και η πανδημία COVID-19. Η αισιοδοξία αυτή φαίνεται να προέρχεται από το γεγονός ότι κατάφεραν να ανταπεξέλθουν καλά στις εν λόγω κρίσεις και επέδειξαν αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα.
Μία νέα προσθήκη για τη φετινή έρευνα στην κατηγορία των μεγαλύτερων ρίσκων που βλέπουν οι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις, είναι η πολιτική αστάθεια, η οποία βρίσκεται στην τρίτη θέση, πίσω από την εξεύρεση ανθρώπινου δυναμικού και τον πληθωρισμό που κατέχει την πρώτη θέση.
«Στην εποχή του Χαλκού», όπως σχολίασε η Πέγκυ Βελλιώτου, φαίνεται να βρισκόμαστε σύμφωνα με τις γυναίκες σε ηγετικές θέσεις, στον τομέα «Συμπερίληψη και ισότητα των φύλων». Ωστόσο, όπως τόνισε, απαντάμε ξεκάθαρα στις διακρίσεις, υπάρχει φωνή και μπορούμε να μιλήσουμε πάντα με επαγγελματισμό.
Στον πυλώνα «Ψηφιοποίηση και Τεχνολογία» υπογράμμισε ότι οι εταιρείες στην Ελλάδα φαίνεται να εξελίσσονται με αργό ρυθμό και τόνισε τη σημαντικότητα του να προλάβουν οι οργανισμοί να αφομοιώσουν με τον κατάλληλο ρυθμό τις νέες τεχνολογίες ώστε να καταφέρουν να ακολουθήσουν όλοι οι εργαζόμενοι. Κάθε οργανισμός οφείλει να υιοθετεί την κατάλληλη στρατηγική ώστε να μπορεί να ισορροπήσει.
Σχετικά με τον ανερχόμενο τομέα του ESG ανέφερε ότι «Είμαστε πολύ μακριά ακόμα από την ουσία και υπάρχει δρόμος ακόμα να διανύσουμε. Πρέπει να υπάρχει μία συνέχεια, μία επανάληψη, ένα αποτύπωμα και μία διάσταση στον χρόνο».
Επίσης, όπως σημείωσε, στον πυλώνα της ηγεσίας, η στρατηγική σκέψη είναι επιβεβλημένη σε περίοδο πολλαπλών κρίσεων. Συμπλήρωσε ότι «χρειάζεται ο τρόπος ηγεσίας να είναι τέτοιος ώστε να ακουμπά διαφορετικές ανάγκες και ομάδες που θέλει όμως τέχνη και στρατηγική για να το καταφέρεις και το HR αποτελεί σοβαρό enabler των αλλαγών και προκλήσεων.»
Στο κλείσιμο της παρουσίασης των ευρημάτων της έρευνας τόνισε ότι είναι σημαντικό να υπάρχει ανοιχτός διάλογος μεταξύ των στελεχών.
Συνέχεια είχε το πάνελ συζήτησης που διαμορφώθηκε με γνώμονα την κάλυψη διαφορετικών κλάδων, εμπειριών και γενεών. Στο πάνελ συμμετείχαν οι Γιώργος Αλεβιζόπουλος, General Manager, AENORASIS, Υβέτ Κοσμετάτου, Γενική Διευθύντρια Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής & Πρόεδρος Make-A-Wish Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος, Φαίη Μακαντάση, Διευθύντρια Ερευνών, Ερευνητικός οργανισμός διαΝΕΟσις, Νεφέλη Μεγκ, Content creator, Ορσαλία Παρθένη, Director, Parthenis και Anita Sabarwal, Country Manager, Marks and Spencer Greece.
Σε μία γεμάτη αίθουσα οι καλεσμένοι ομιλητές εξιστόρησαν την πορεία και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία μέσα από μία πολύ προσωπική και ζεστή αφήγηση.
Η συζήτηση ξεκίνησε με το πολύ ενδιαφέρον θέμα της αλλαγής καριέρας, με τον Γιώργο Αλεβιζόπουλο να διηγείται πώς από τις σπουδές στην ιατρική βρέθηκε να ασχολείται με την απέναντι πλευρά του χώρου της υγείας ως medical advisor και στη συνέχεια ως στέλεχος σε Φαρμακευτικές εταιρείες, καλλιεργώντας την πιο εμπορική πλευρά του εαυτού του. Όπως σχολίασε, «η αλλαγή καριέρας είναι όχι μόνο πιθανή αλλά επιβεβλημένη και το πιο δύσκολο κομμάτι για να ξεπεράσει κάποιος την αλλαγή αυτή είναι να αντέξει την κριτική από τους άλλους ανθρώπους».
Στην άλλη πλευρά του νομίσματος, η Υβέτ Κοσμετάτου είχε από μικρή το όνειρο να γίνει Marketeer. Μίλησε για όλα τα όχι που άκουσε, τις δυσκολίες και τα εμπόδια που αντιμετώπισε για να κυνηγήσει το όνειρό της, να διεκδικήσει ρόλους στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων και να καταφέρει εν τέλει να γίνει μία από τις πρώτες γυναίκες σε υψηλόβαθμες θέσεις σε εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Η στροφή της καριέρας της ως Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής έγινε με αφορμή την ανάγκη να ισορροπήσει την προσωπική με την επαγγελματική ζωή, παρόλο που όπως δηλώνει είναι ο πιο δύσκολος χώρος απ’ όλους καθώς είναι η 1 από τις 4 γυναίκες στην επιτροπή από τα 37 συνολικά μέλη. Για τον ρόλο της στην Make a Wish δήλωσε ότι είναι από τα κορυφαία εγχειρήματα που έχει αναλάβει στη ζωή της.
Η Νεφέλη Μεγκ, εκπρόσωπος της γενιάς Ζ, μίλησε εν συντομία για την αλλαγή καριέρας 180 μοιρών, εν μέσω COVID-19, από την Νομική Σχολή στο content creation στο YouTube και τα social media, το οποίο και την συνεπήρε. Μίλησε για τα όρια που βάζουν οι νέοι στα «κακώς κείμενα» των προηγούμενων γενεών και το όραμα και τον σκοπό που θέλουν να μοιράζονται με την ηγεσία.
Η Ορσαλία Παρθένη, σε αντίθεση με τους προηγούμενους ομιλητές, είχε ένα μέλλον προδιαγεγραμμένο λόγω της σπουδαίας οικογενειακής κληρονομιάς. Ενώ έφυγε από τα 17 της στην Αμερική, με προτροπή του πατέρα της σπούδασε Ιστορία της Τέχνης παρά την κλίση της στον τομέα της τεχνολογίας και στα μαθηματικά. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από πολλά χρόνια στο εξωτερικό, κλήθηκε να αναλάβει την επιχείρηση εκσυγχρονίζοντας τον τρόπο λειτουργίας της, για να καταφέρει να επιβιώσει. Αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισε με την επιμονή της να παράγει τα ρούχα στην Ελλάδα, ενώ όπως χαρακτηριστικά σχολίασε «ζούμε την κρίση των ανθρώπων μετά την κρίση των υλικών».
Η Anita Sabarwal ανέφερε ότι η ίδια υπερασπίζεται τη Συμπερίληψη και τη Διαφορετικότητα καθώς προέρχεται από διαφορετικές εθνικότητες, έχει ζήσει σε 3 χώρες και θεωρεί ότι αυτή η διαφορετικότητα την βοήθησε στο να προσληφθεί αρχικά από την Marks & Spencer, όπου πλέον μετρά 23 χρόνια επαγγελματικής πορείας. Σε ερώτημα από την Πέγκυ Βελλιώτου για το τι θα ήθελε να έχει στη ζωή σχολίασε ότι «η πνευματική ηρεμία είναι εξαιρετικά σημαντική για να συνεχίζει να βγαίνει η δουλειά όπως και το να απολαμβάνεις το ταξίδι».
Στη συνέχεια, η Πέγκυ Βελλιώτου ζήτησε από την Φαίη Μακαντάση να τοποθετηθεί ως προς τα ευρήματα της έρευνας. Όπως ανέφερε, οι έρευνες αποτελούν ισχυρό εργαλείο που βοηθάει στη δημιουργία μίας συν-αντίληψης σε κάποια ζητήματα. Σχολίασε επίσης ότι έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε για τα έμφυλα στερεότυπα και τις εδραιωμένες κοινωνικές νόρμες. Συμπληρωματικά, αναφέρθηκε σε μία έρευνα της Διανέοσις, που αποτελεί μία πανοραμική ακτινογραφία της ελληνικής κοινωνίας και έχει ως στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την αξιοποίηση των ευρημάτων των ερευνών για τη χάραξη και την εφαρμογή προτάσεων πολιτικών σε διάφορους τομείς της κοινωνίας. Έκλεισε κάνοντας μία αναφορά στο μωσαϊκό της δικής της ιστορίας, περιγράφοντας πώς μετουσίωσε στη δουλειά της Διανέοσις, την αρχική επιθυμία της να γίνει καθηγήτρια για να μπορεί να μεταδίδει τη γνώση στους μαθητές.
Η Πέγκυ Βελλιώτου στη συνέχεια επικεντρώθηκε στη θέση της γυναίκας στον εργασιακό χώρο και ρώτησε τους συμμετέχοντες αν πιστεύουν ότι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Ο Γιώργος Αλεβιζόπουλος και η Anita Sabarwal ανέφεραν πως βλέπουν διαφορά στην ενσωμάτωση των γυναικών και τις ευκαιρίες εξέλιξης σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια ενώ η Ορσαλία Παρθένη δήλωσε ότι παρόλο που η μόδα απευθύνεται σε μεγαλύτερο ποσοστό σε γυναίκες, είναι ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπου «κουμάντο» εξακολουθούν να κάνουν οι άντρες.
Ο Γιώργος Αλεβιζόπουλος απαντώντας σε μία ακόμα ερώτηση ανέφερε τους πιο κρίσιμους πυλώνες στον επιχειρηματικό χώρο, που είναι η διαχείριση κρίσεων, η πολυπλοκότητα και το μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Οι γυναίκες – ηγέτες είναι σημαντικό να προσαρμόζονται γρήγορα (agility, adaptability, ability), να λύνουν προβλήματα και να μπορούν να αλλάζουν ρότα.
Επίσης, η Υβέτ Κοσμετάτου σχολιάζοντας την προκατάληψη που αισθάνονται οι γυναίκες στην Ελλάδα, σημείωσε πως «για να φτάσουμε στη λύση πρέπει να δούμε το πρόβλημα πίσω από αυτό – πως εμείς οι ίδιες πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, το πώς συμπεριφερόμαστε στον σύντροφό μας και τι ανεχόμαστε. Η αλλαγή ξεκινάει από εμάς τις ίδιες».
Σε μία αυθεντική και χωρίς φίλτρο συζήτηση, η Νεφέλη Μεγκ απαντώντας στην ερώτηση της Πέγκυς Βελλιώτου για το αν τελικά η γενιά Ζ είναι «τεμπέλικη», όπως πολλές φορές αναφέρεται, τόνισε ότι δεν τίθεται θέμα τεμπελιάς αλλά ανταμοιβής της εργασίας τους και ότι οι νέοι έχουν ξεκάθαρα διαφορετικές προτεραιότητες, δίνοντας έμφαση στην ψυχική τους υγεία. Συζήτησαν επίσης, για το τι σημαίνει δέσμευση και τι δίνει κίνητρο στη νέα γενιά. Η Νεφέλη Μεγκ αναφέρθηκε και στον ρόλο της ως εργοδότρια πλέον, επισημαίνοντας ότι το πιο σημαντικό είναι η επιβράβευση και να νιώσει ο εργαζόμενος σημαντικός.
Κλείνοντας την εκδήλωση η Φαίη Μακαντάση υπογράμμισε τη σημασία της εξωστρέφειας για τα νέα παιδιά καθώς και της συνεχούς προσπάθειας, προτρέποντας χαρακτηριστικά «να προσπαθούμε συνεχώς, ακόμα και αν η προσπάθεια δε στεφθεί με επιτυχία, να σπάσουμε τη γυάλινη οροφή – γιατί όταν σπάσει, κατακτούμε λίγο παραπάνω ουρανό».
Την εκδήλωση υποστήριξε η εταιρεία Fresh Line.
Βασικά σημεία της έρευνας “2023 Global Female Leaders Outlook”
Παρά τις κρίσεις οι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις εκφράζουν αισιοδοξία για το αύριο
Παρά τις συνεχείς κρίσεις και τη συνακόλουθη αβεβαιότητα που αυτές προκαλούν, οι προβλέψεις των γυναικών σε ηγετικές θέσεις για την προοπτική ανάπτυξης τα επόμενα τρία έτη είναι θετικές – το 84% των γυναικών παγκοσμίως και 74% των Ελληνίδων που συμμετείχαν στην έρευνα αναμένουν ανάπτυξη για την εταιρεία τους τα επόμενα τρία χρόνια. Στον αντίποδα της παραπάνω αισιοδοξίας, οι συμμετέχουσες κάνουν λόγο και για τους μεγαλύτερους κινδύνους που έχουν να αντιμετωπίσουν στο παρόν και το επόμενο διάστημα. Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι για τα επόμενα τρία χρόνια είναι οικονομικοί, όπως ο πληθωρισμός και η ύφεση, με το 44% των γυναικών παγκοσμίως και 23% των Ελληνίδων να εστιάζουν σε αυτούς. Ακολουθεί ο κίνδυνος έλλειψης ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού (31% σύμφωνα με τις γυναίκες παγκοσμίως και 15% σύμφωνα με τις Ελληνίδες).
Αν και η πολυπλοκότητα των εργασιών έχει αυξηθεί σύμφωνα με το 90% των γυναικών παγκοσμίως και 91% των Ελληνίδων, σχεδόν τα δύο τρίτα (41% παγκοσμίως και 74% μεταξύ των Ελληνίδων) αναγνωρίζουν ευκαιρίες και για τη δική τους σταδιοδρομία σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Οι παρούσες κρίσεις σύμφωνα με την έρευνα, συνοδεύονται επίσης από αλλαγές στα προσωπικά στυλ ηγεσίας τους. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, το 43% των γυναικών παγκοσμίως και 56% των Ελληνίδων ενεργούν πλέον με πιο ευέλικτο τρόπο.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και νέες τεχνολογίες σε περιόδους κρίσεων
Η πλειοψηφία των γυναικών-κορυφαίων διευθυντικών στελεχών θεωρεί ότι δεν είναι απαραίτητο να ακολουθούν μια επιθετική στρατηγική όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ειδικότερα, 59% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων δεν σχεδιάζουν να είναι «πρωτοπόροι», ούτε «να ακολουθούν ταχύτατα» τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ωστόσο, αναγνωρίζουν στην πλειοψηφία τους την ανάγκη ταχύτερων αποφάσεων για επενδύσεις σε έργα ψηφιοποίησης (76% των γυναικών παγκοσμίως και 83% των Ελληνίδων). Την ίδια στιγμή, επενδύουν όλο και περισσότερο στις συνεργασίες τις οποίες κρίνουν ολοένα και πιο κρίσιμες εν όψει της αφθονίας και της ποικιλομορφίας των τεχνολογικών καινοτομιών (73% των γυναικών παγκοσμίως και 71% των Ελληνίδων).
Ακόμη και υπό την απειλή της ύφεσης, οι γυναίκες-κορυφαία στελέχη δεν διακόπτουν τη στρατηγική ψηφιοποίησης (68%των γυναικών παγκοσμίως και το 77% των Ελληνίδων). Επίσης, το αίσθημα ασφάλειας των συμμετεχουσών έχει αυξηθεί παρά την περίπλοκη κατάσταση των κυβερνοαπειλών. Χαρακτηριστικά, 64% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων νιώθουν (πολύ) καλά προετοιμασμένες για κυβερνοεπιθέσεις.
Βιώσιμη αλλαγή και σύγχρονο επιχειρείν
Το ESG κάνει όλο και πιο αισθητή την παρουσία του μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών και η ζήτηση μεταξύ των εταιρειών αυξάνεται σημαντικά, σύμφωνα με το δείγμα την έρευνας παγκοσμίως και στην Ελλάδα. Ειδικότερα, 47%των γυναικών παγκοσμίως και 35% των Ελληνίδων αναμένουν ότι οι παράγοντες ESG θα έχουν θετική επίδραση στην εταιρική ανάπτυξη.
Παράλληλα, αυξάνεται όλο και πιο πολύ η ανάγκη για αναφορά και διαφάνεια ως προς την εφαρμογή του με το 67% των γυναικών παγκοσμίως και 78% των Ελληνίδων να δηλώνει αυξημένη ζήτηση για αναφορές ESG και διαφάνεια από τα ενδιαφερόμενα μέρη. Ωστόσο, η πλειοψηφία χαρακτηρίζει δύσκολο τον εντοπισμό των κατάλληλων μετρήσεων ESG.
Ο παράγοντας Περιβάλλον του ESG θεωρείται από τις εταιρείες ότι ορίζει τις τάσεις σύμφωνα με την έρευνα. Στα επόμενα τρία χρόνια, το 39% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και το 58% των Ελληνίδων δήλωσε ότι σκοπεύει να επικεντρωθεί σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας και κλίματος.
Ισότητα των φύλων: Πότε θα επιτευχθεί;
Σύμφωνα με την έρευνα η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη δεν έμειναν πίσω λόγω της πανδημίας, σε αντίθεση με ορισμένες προβλέψεις αλλά έχει γίνει πρόοδος και αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη. Ειδικότερα, 77% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι η ισότητα των φύλων στα Διοικητικά Συμβούλια θα επιτευχθεί σε 15 χρόνια – ή νωρίτερα, με το 75% των γυναικών παγκοσμίως και 84% των Ελληνίδων συμφωνούν ότι η επίτευξη της ισότητας των φύλων σε ανώτατο διοικητικό επίπεδο θα συμβάλει στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της εταιρείας.
Ωστόσο, οι προκαταλήψεις και οι διακρίσεις παραμένουν κοινός τόπος: δύο στις τρεις συμμετέχουσες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε μειονεκτική θέση λόγω του φύλου τους. Χαρακτηριστικά, 64% των γυναικών παγκοσμίως και 74% των Ελληνίδων έχουν έρθει αντιμέτωπες με στερεότυπα και προκαταλήψεις τα τελευταία τρία χρόνια.
Επιπλέον, αναφορικά με το χάσμα των αμοιβών, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, η διαφορά στις αμοιβές στους ηγετικούς ρόλους και σε ρόλους ανώτερων εξειδικευμένων στελεχών είναι επί του παρόντος 38%. Στην έρευνα της KPMG, το 45% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και το 35% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι υπάρχει διαφάνεια στις εταιρείες τους όσον αφορά την ισότητα των αμοιβών, ενώ το 33% παγκοσμίως και το 42% των Ελληνίδων αναφέρουν έλλειψη διαφάνειας.
Τι σημαίνει το να είσαι ηγέτης κατά τη διάρκεια των κρίσεων και η σημασία της ενίσχυσης των προσωπικών δικτύων
Μεγαλύτερη ταχύτητα, μεγαλύτερη πολυπλοκότητα, μεγαλύτερος φόρτος εργασίας: οι κρίσεις οδηγούν σε σημαντικό πρόσθετο φόρτο εργασίας για τις γυναίκες σε ανώτατες διευθυντικές θέσεις σύμφωνα με την έρευνα: 90% των γυναικών παγκοσμίως και 91% των Ελληνίδων βιώνουν μεγαλύτερη πολυπλοκότητα στις εργασίες και τις ευθύνες που αναλαμβάνουν, και 81% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν αυξημένο φόρτο εργασίας και ωραρίου.
Επίσης, το επίπεδο άγχους των γυναικών-ανώτατων στελεχών σύμφωνα με την έρευνα έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στην καθημερινή εργασία και την ιδιωτική τους ζωή με αυξημένο τον κίνδυνο συμπτωμάτων “burnout”. Χαρακτηριστικά, 57% των γυναικών παγκοσμίως και 58% των Ελληνίδων βλέπουν υψηλότερα ποσοστά burnout στις ομάδες τους.
Όσον αφορά τις δομικές συνθήκες για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία, η σημασία του προσωπικού δικτύου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Ενδεικτικά, το 57% των γυναικών παγκοσμίως και το 61% των Ελληνίδων δίνει έμφαση στο προσωπικό δίκτυο.
Συνοπτικά, παρακάτω 11 καίρια ευρήματα της έρευνας:
- 87% των γυναικών παγκοσμίως και 90% των Ελληνίδων θεωρούν την προσαρμοστικότητα ως τον πιο σημαντικό παράγοντα επιτυχίας για την ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων.
- 84% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και 74% των Ελληνίδων αναμένουν ανάπτυξη της εταιρείας τους τα επόμενα τρία χρόνια.
- 47% των γυναικών παγκοσμίως και 35% των Ελληνίδων αναμένουν ότι οι παράγοντες ESG θα έχουν θετική επίδραση στην εταιρική ανάπτυξη.
- 67% των γυναικών παγκοσμίως και 78% των Ελληνίδων βλέπει αυξημένη ζήτηση για αναφορές ESG και διαφάνεια από τα ενδιαφερόμενα μέρη.
- 74% των γυναικών παγκοσμίως και 58% των Ελληνίδων τοποθετούν τις επενδύσεις στην ανάπτυξη των εργαζομένων πάνω από τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.
- 59% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων δεν σχεδιάζουν να είναι «πρωτοπόροι», ούτε «να ακολουθούν ταχύτατα» τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
- 64% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων νιώθουν (πολύ) καλά
προετοιμασμένες για κυβερνοεπιθέσεις. - 80% των γυναικών παγκοσμίως και 73% των Ελληνίδων έχουν ήδη αναγκαστεί να αλλάξουν εταιρεία τουλάχιστον μία φορά προκειμένου να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα της καριέρας τους.
- 51% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι το «old boys club», το δίκτυο αλληλοϋποστήριξης δηλαδή των ανδρών, εξακολουθεί να δρα στις εταιρείες τους.
- 77% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι η ισότητα των φύλων στα Διοικητικά Συμβούλια θα επιτευχθεί σε 15 χρόνια – ή νωρίτερα.
- 41% των συμμετεχουσών παγκοσμίως και 32% των Ελληνίδων αναμένουν θετική επίδραση από τις κρίσεις στην καριέρα τους.
Μπορείτε να διαβάσετε την έκθεση εδώ και να λάβετε μέρος στο διάλογο που γίνεται στα social media με το hashtag #GFLO.
Σχετικά με την έρευνα Global Female Leaders Outlook της KPMG
Το ”Global Female Leaders Outlook 2023” αποτελεί συνέχεια της σειράς των μελετών μας που καταγράφουν τις απόψεις των γυναικών-διευθυντικών στελεχών που ηγούνται των εταιρειών τους με ανθεκτικό και ευέλικτο τρόπο. Πρόκειται για την τέταρτη έκδοση ενώ από το 2018, έχουν συμμετάσχει 4,195 γυναίκες από περισσότερες από 55 χώρες. Στη φετινή έρευνα συμμετείχαν 839 συμμετέχουσες από 53 χώρες και 31 από την Ελλάδα.