Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Ανάπτυξη και νέες υπηρεσίες των ΕΛΤΑ μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό

του Γιάννη Χαλαβαζή

Επί τόπου στο Κέντρο Διαλογής στο Κρυονέρι και μέσα από «χειροπιαστές» ρομποτικές εφαρμογές ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος, παρουσίασε γενικές και ιδιαίτερες λεπτομέρειες του σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού και την πορεία της επανόδου του Φορέα σε σταθερή κερδοφόρο πορεία.

Οι εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης είδαν τις μηχανικές διαδικασίες διαλογής επιστολών, οι οποίες σταδιακά θα αποσυρθούν δίνοντας τη θέση τους σε ολοκληρωμένα συστήματα διαλογής, οι ψηφιακές δυνατότητες των οποίων θα βελτιώσουν σημαντικά τους σημερινούς δείκτες αποδοτικότητας του Οργανισμού στο ταχυδρομικό του έργο.

Ρομπότ και ψηφιακές «διαδρομές»

Οι εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης μπαίνοντας στην αίθουσα της ρομποτικής διαλογής, δίπλα από τον χώρο της μηχανικής διαλογής, βρέθηκαν μπροστά σε ένα ειδικά κατασκευασμένη «πλατεία», όπου 55 ρομποτικά οχήματα με θέση για μικροδέματα  κυκλοφορούσαν λες και κάποια αόρατα χέρια (προφανώς τα ασύρματα «χέρια» της τεχνητής νοημοσύνης) τα οδηγούσαν με απίστευτη μαεστρία (χωρίς προφανώς να συγκρούονται) από τα σημεία φόρτωσης των μικροδεμάτων στους κάδους φόρτωσης για να πάρουν μετά τις οδούς των διανομών. Στα σημεία φόρτωσης οι κάμερες σκάναραν τον ταχυδρομικό κώδικά των μικροδεμάτων, τα ζύγιζαν και τα ρομποτικά οχήματα (που άντεχαν μέχρι και 15 κιλά), καθοδηγούμενα από αισθητήρες και  ασύρματες εφαρμογές, ξεφόρτωναν (με ανατροπή του «κάδου» τους) στους ταχυδρομικούς σάκους. Η χωρητικότητα της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι 144 «έξοδοι» (ταχυδρομικοί σάκοι που περιμένουν να γεμίσουν) με ικανότητα διεκπεραίωσης 3.000 δεμάτων την ώρα.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΤΑ κ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος ξεναγεί τους δημοσιογράφους στο κέντρο διαλογής

Το ρομποτικό σύστημα διαλογής αυξάνει σημαντικά τις δυνατότητες διαλογής, καθώς:

  • Αυξάνει την ταχύτητα διαλογής κατά  250%.
  • Υπολογίζει αυτόματα το βάρος των μικροδεμάτων και κάνει αυτόματα την τιμολόγησή τους.
  • Διαχειρίζεται μικροδέματα που αποτελούν κοντά το 80% των συνολικών αποστολών
  • Διασφαλίζει παράδοση την επόμενη ημέρα (D+1)
  • Μειώνει στο ελάχιστο τα σφάλματα σε σχέση με την μηχανική διαλογή και αυξάνει την ασφαλή μεταφορά των μικροδεμάτων.
  • Εξασφαλίζει διαδικασίες διαλογής σε περιβάλλον «Covid Free».  

Η ρομποτική εγκατάσταση διαλογής δίνει:

Αφ΄ ενός ισχυρό «εργαλείο» για τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ να αξιοποιήσει πιο αποτελεσματικά το ανθρώπινο δυναμικό, να υλοποιήσει συστηματικά και ταχύτερα το στρατηγικό σχέδιο του Οργανισμού, να ολοκληρώσει με ολιστική προσέγγιση την εξυπηρέτηση του κοινού κάτω από τις νέες συνθήκες της πανδημίας.

Αφ’ ετέρου αναβαθμίζει τις συνθήκες εργασίας του προσωπικού, που πλέον εργάζεται σε ένα σύγχρονο και ασφαλέστερο περιβάλλον.

Για να δούμε τις «αντιδράσεις» του κέντρου ελέγχου του ρομποτικού συστήματος διαλογής, μπλοκάραμε ένα όχημα σταματώντας το (Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι είχαν μεγάλη κινητική ενέργεια, καθώς δεν είναι ελαφρά και κινούνται με αρκετή ταχύτητα) χωρίς να ειδοποιήσουμε. Αμέσως το σύστημα σταμάτησε, όλα τα οχήματα ακινητοποιήθηκαν και ο υπεύθυνος ροής (κάτι σαν ψηφιακός «τροχονόμος») επανάφερε το σύστημα μετά από λίγα λεπτά.

Τα νέα ρομποτικά συστήματα διαλογής του ΕΛΤΑ επί το έργον

Σύμφωνα με τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο «η αξιοποίηση της ρομποτικής τεχνολογίας μας δίνει την δυνατότητα οικονομιών κλίμακας ύψους 2 εκατ. ευρώ, η οποία θα αυξηθεί σημαντικά στις επόμενες φάσης του ψηφιακού μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ». Για να τονίσει ότι «οι ψηφιακές και ρομποτικές τεχνολογίες δεν αντικαθιστούν ούτε υποκαθιστούν το ανθρώπινο δυναμικό. Ενισχύει την ταχύτητα και τις δυνατότητές μας στους τομείς της ακόμη ταχύτερης και ασφαλέστερης παράδοσης, ιδιαίτερα σε συνθήκες υψηλού φόρτου όπως οι γιορτές, η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι στροφή του κοινού στις παραδόσεις κατ΄ οίκον».

 Η καινοτομία του «Ψηφιακού Ταχυδρόμου»

Ένα από τα «παράγωγα» του ψηφιακού μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ είναι και ο «Ψηφιακός Ταχυδρόμος». Είναι μία απλή αλλά ουσιαστική ιδέα που, μέσα από μία σύνθεση ψηφιακών υπηρεσιών, ο πελάτης αξιοποιεί ποιοτικές ταχυδρομικές υπηρεσίες. Ο ταχυδρόμος της ψηφιακής εποχής εφοδιασμένος με λογισμικό και note pad, που συνεργάζονται με τα ταχυδρομικά συστήματα υποστήριξης των ΕΛΤΑ, θα έχουν τη δυνατότητα ακόμη και υποστήριξης πληρωμών POS (tap & pay), οι οποίες θα επικοινωνούν με την mobile εφαρμογή του πελάτη για ανέπαφες αποστολές.

Για τους πελάτες η ίδια mobile εφαρμογή θα προσφέρει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο (real-time) για κάθε διακίνηση, με έξυπνο σύστημα σκαναρίσματος και αναγνώριση εικόνας για την πραγματοποίηση όλων των δυνατών συναλλαγών. Για τις παραλαβές θα συνδυάζεται με ηχητική ή και αναδυόμενη ειδοποίηση για αλλαγές στο δρομολόγιο, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη παρακολούθηση, ενώ θα δείχνει σε πραγματικό χρόνο το στίγμα του διανομέα.

Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος των ΕΛΤΑ κ. Βασίλης Μπαλούρδος, ξεναγεί τους δημοσιογράφους στις εγκαταστάσεις του ΕΛΤΑ

Ψηφιακά Καταστήματα 24ωρης λειτουργίας (Smart Lockers)

Στα καταστήματα που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του αναβαθμισμένου δικτύου των ΕΛΤΑ, οι πελάτες θα μπορούν να παραδίδουν ή να παραλαμβάνουν το αντικείμενο, το πακέτο ή την αλληλογραφία τους, 24 ώρες το 24ωρο, κάθε ημέρα του έτους.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Γιώργος Κωνσταντόπουλος επισήμανε πως στόχος του προγράμματος μετασχηματισμού είναι τα ΕΛΤΑ να αναβαθμιστούν τα καταστήματα τεχνολογικά και οργανωτικά, να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους και να προσφέρουν νέα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες, διατηρώντας όμως, τον κοινωνικό τους ρόλο και προσφέροντας καλύτερη εξυπηρέτηση στους πολίτες, αλλά και να καταστούν οικονομικά ανεξάρτητα και κερδοφόρα. Όσο αφορά στην συνύπαρξη των ΕΛΤΑ και των ΕΛΤΑ Courier ανάφερε πως στα νέα καταστήματα οι υπηρεσίες ταχυδρομείων και ταχυδιανομής θα ενοποιηθούν σε κοινό χώρο. Σχετικά με την ενοποίηση των δύο επιχειρηματικών δομών ήταν επιφυλακτικός καθώς, όπως ανάφερε, η πορεία θα δείξει ποιο είναι το καλύτερο επιχειρηματικό μοντέλο και δεν απόκλεισε να υπάρχουν και οι δύο ανεξάρτητες φορολογικές δομές, αλλά ενιαίο επιχειρηματικό σχήμα.

«Δημιουργούμε αξία για την Εταιρεία και δείχνουμε το δρόμο για το πώς μία δημόσια επιχείρηση, η οποία είχε όλες τις δυσλειτουργίες και τα προβλήματα ανάπτυξη, μπορεί να γίνει καινοτόμος, ανταγωνιστική και ταυτόχρονα, οικονομικά υγιής και επιχειρηματικά αποτελεσματική. Διατηρώντας, όμως το κοινωνικό της αποτύπωμα» όπως είπε χαρακτηριστικά.

Οι οικονομικές συνθήκες ανάπτυξης

Ο Γιώργος Κωνσταντόπουλος αναφέρθηκε διεξοδικά στις δύσκολες συνθήκες επαναφοράς των ΕΛΤΑ σε τροχιά ανάπτυξης και κερδοφορίας. «Όταν ανέλαβε η παρούσα Διοίκηση τα ΕΛΤΑ, η κατάσταση ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Κακοδιοίκηση, λάθη και παραλείψεις ετών είχαν φέρει και τις δύο εταιρείες ένα βήμα προ της χρεοκοπίας. Χρειάστηκαν τολμηρές αποφάσεις, αποφάσεις και ενέργειες προκειμένου να αναστραφεί το κλίμα να μπει ο Φορέας σε πορεία ανάπτυξης και κυρίως να γίνει ανταγωνιστικός. Ξεκινήσαμε την υλοποίηση μίας από τις μεγαλύτερες και δραστικότερες μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, η οποία με την έμπρακτη υποστήριξη των μετόχων μας, της ΕΕΣΥΠ και της κυβέρνησης, έχει ήδη αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά των ταχυδρομικών υπηρεσιών και πρόκειται να φέρει πολλά πολύ περισσότερα».

Σε ότι αφορά στις σχέσεις με τους εργαζόμενους ο Γιώργος Κωνσταντόπουλος ανάφερε πως «υπογράψαμε με τους εργαζομένους νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, βασισμένη σε ρεαλιστικά δεδομένα των εργασιακών συνθηκών. Χαρακτηριστικό είναι ότι η προηγούμενη σύμβαση είχε περίπου 6500 σελίδες και σημερινή μόλις 48», ενώ σε ότι έχει αν κάνει με τις παραμέτρους βιωσιμότητας «διευθετήσαμε οριστικά το ζήτημα των αναβαλλόμενων αποζημιώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας που ταλάνιζε τον ισολογισμό των ΕΛΤΑ εδώ και χρόνια. Και οι δύο αυτοί παράγοντες είναι πολύ σημαντικοί για τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ και την ομαλή οικονομική τους λειτουργία».

Στο κέντρο ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΤΑ κ.Γιώργος Κωνσταντόπουλος, στα δεξιά του ο Δ/νων Σύμβουλος της ΕΛΤΑ Courier κ. Ερρίκος Τζαβάρας και στα αριστερά του ο Εντεταλμένος Σύμβουλος των ΕΛΤΑ κ. Βασίλης Μπαλούρδος.

Και ο Γιώργος Κωσταντόπουλος συνέχισε «Ίσως το σημαντικότερο πρώτο βήμα ήταν ότι διασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του προγράμματος Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Επενδύσεων. Στόχος είναι να προσφέρει μία ολοκληρωμένη λύση με τη χαμηλότερη δυνατή επιβάρυνση για το Δημόσιο και τους φορολογουμένους, αλλά και με τη μεγαλύτερη αξία για την ίδια την εταιρεία».

Όσο αφορά στους «καταλύτες» του μετασχηματισμού ίσως ο βασικότερος ήταν το μεγάλο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που υλοποιήθηκε στις αρχές του χρόνου. «Μπορούμε να πούμε ότι πιθανώς ήταν το πιο επιτυχημένο πρόγραμμα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, επιτυγχάνοντας πλήρως τους στόχους του με την αποχώρηση 2.000 εργαζόμενων» ανάφερε ο Γιώργος Κωνσταντόπουλος για να συνεχίσει «Με τις κινήσεις αυτές πετύχαμε ένα σταθερό περιβάλλον αρχικά για την λειτουργική κερδοφορία των ΕΛΤΑ, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2020 και κινείται ήδη με εξαιρετικά αποτελέσματα για φέτος. Η πλήρης επιστροφή στην κερδοφορία θα πραγματοποιηθεί το 2023, ενώ τα οικονομικά μας αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2021, είναι προάγγελος αυτής της πορείας».

Τα ΕΛΤΑ προχωρούν με συστηματικά βήματα και στρατηγικό σχέδιο στην ριζική αλλαγή τους και στην μετατροπή τους σε μία κερδοφόρα δημόσια εταιρεία με κοινωνικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα. Σειρά κινήσεων από την εθελουσία έξοδο, την συμφωνία με την Amazon για την διανομή των πακέτων της στην Ελλάδα, την χρηματοδότηση του επενδυτικού σχεδίου της, την υλοποίηση των σταδίων του ψηφιακού μετασχηματισμού, τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που ετοιμάζονται, μέχρι και την βελτίωση των υποδομών και των διαδικασιών στα πρότυπα της China Post είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της νέας πορείας των ΕΛΤΑ.

close menu