Μέχρι το τέλος του Μαΐου αναμένεται να έχει ανοίξειη πρόσκληση για το πρόγραμμα “Φορτίζω παντού” του υπουργείου Ανάκαμψης, ύψους 80 εκατ. ευρώ. ΤΟ πρόγραμμα αφορά στην επιδότηση ιδιωτικών φορέων (όπως είναι σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) για την εγκατάσταση 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ειδικότερα, θα προβλέπει ειδική επιδότηση έως 70%, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης που θα εγκαταστήσει τους φορτιστές και την περιφέρεια στην οποία βρίσκεται.
Παράλληλα, οι δήμοι της χώρας έχουν περιθώριο έως το τέλος του 2023 για την εκκίνηση διαγωνισμών που αφορούν στην εγκατάσταση 11.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανά τη χώρα σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών, μια επένδυση που εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ. Τα σημεία είχαν χωροθετηθεί από τα 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία είχαν εκπονήσει οι δήμοι.
Σε περίπτωση διενέργειας ανοικτών διαγωνισμών παραχώρησης του δικαιώματος ανάπτυξης, διαχείρισης και λειτουργίας των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων οι δήμοι υποχρεωτικά θα πρέπει να κάνουν χρήση συγκεκριμένων τευχών, τα οποία εκπονούνται από το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και θα εγκριθούν με κοινή υπουργική απόφαση, έτσι ώστε να μην υπάρξουν διαφοροποιήσεις από δήμο σε δήμο.
Το ηλεκτρικό δίκτυο
Ωστόσο, παράλληλα με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να εξεταστεί και η φέρουσα ικανότητα του ηλεκτρικού δικτύου, καθώς λόγω προβλημάτων στο δίκτυο δεν είναι πάντα εφικτή η εγκατάσταση φορτιστών και κυρίως ταχυφορτιστών. Στους περιορισμούς εγκατάστασης σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης έχει αναφερθεί πολλάκις ο Gενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Ιωάννης Ξιφαράς, ο οποίος έχει αναφερθεί στο θέμα της ασφάλειας, το οποίο εμποδίζει την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης σε μεγάλα τμήματα των εθνικών οδικών οδών, όπως η Εγνατία Οδός όπου δεν υπάρχουν ΣΕΑ (Σημεία Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών). Στα εθνικά δίκτυα της Ελλάδας η ευρωπαϊκή υποχρέωση για σταθμούς φόρτισης ανά 60 χιλιόμετρα καλύπτεται στο 65% των δικτύων.
Οι φορτιστές
Από μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ είχε υπολογιστεί ότι, θα απαιτηθούν περισσότερα από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030, με τις αναγκαίες επενδύσεις να ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ. Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες, όπως και το υψηλό κόστος της απόκτησής τους, το οποίο περιορίζεται μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για ΙΧ και «Πράσινα Ταξί».
Σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα 17.000 ηλεκτρικά οχήματα και υπάρχουν εγκατεστημένοι 2.300 φορτιστές, ενώ πριν δύο χρόνια υπήρχαν λιγότερα από 1.000 οχήματα και περίπου 100 φορτιστές. Όσον αφορά στη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Έτσι, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%.