Μόλις μια εβδομάδα προθεσμία έχουν όσοι έχουν προγραμματίσει την ολοκλήρωση μεταβίβασης ακινήτων με χειρόγραφη μορφή, καθώς από τις 28 Ιουνίου και μετά ξεκινάει η υποχρεωτική υποβολή των ηλεκτρονικών δηλώσεων μεταβίβασης ακινήτων.
Η εφαρμογή των e-μεταβιβάσεων ακινήτων συμπίπτει με τον «πυρετό» των συναλλαγών στα ακίνητα που προκαλεί η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, οι οποίες ανακοινώθηκαν ήδη αλλά θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου του 2022.
Η ψηφιακή μεταβίβαση των ακινήτων θα διεκπεραιώνεται μέσω της πλατφόρμας myProperty, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η οποία είναι μεν ανοιχτή σε προαιρετική βάση, αλλά από την 29η Ιουνίου, η χρήση της θα είναι υποχρεωτική.
Μέσω αυτής της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας οι πιστοποιημένοι στο TAXISnet συμβολαιογράφοι δημιουργούν Δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων και εκτυπώνουν αντίγραφα των δηλώσεων αυτών. Επίσης, τα Φυσικά Πρόσωπα μπορούν να εισέλθουν στην εφαρμογή είτε ως αγοραστές, είτε ως πωλητές, είτε ως νόμιμοι εκπρόσωποί τους (Φυσικών και Νομικών Προσώπων), να ανακτήσουν τη Δήλωση Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, που έχει κοινοποιήσει προς αυτούς ένας συμβολαιογράφος, ώστε να την υποβάλουν ή να μη την υποβάλουν (απορρίψουν) οριστικά.
Επιπλέον, ως αγοραστές / νόμιμοι εκπρόσωποι μπορούν να εκτυπώσουν αντίγραφο της υποβληθείσας δήλωσης, την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου μεταβίβασης ακινήτου, την Ταυτότητα Οφειλής του φόρου, καθώς και να εκδώσουν το Αποδεικτικό Καταβολής του φόρου αυτού.
Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε 9 βήματα στο γραφείο του συμβολαιογράφου, αλλά μπορεί η Εφορία, εντός 60 ημερών να ζητήσει πρόσθετα δικαιολογητικά, τα οποία οι συναλλασσόμενοι υποχρεούνται να τα προσκομίσουν εντός πέντε ημερών.
Λόγω των δυσκολιών που θα έχει η νέα εφαρμογή, τουλάχιστον στο πρώτο διάστημα λειτουργίας της, η ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο αυτό έχει καταρτίσει έναν αναλυτικό Οδηγό, που απαντά σε 75 ερωτήματα.
Μεταξύ των ερωτημάτων που απαντώνται είναι, τι συμβαίνει όταν ο πωλητής ή ο αγοραστής ενός ακινήτου ή και τα δύο μέρη, μετανιώσουν για τη συναλλαγή και θέλουν να την ακυρώσουν και πώς επιστρέφεται ο φόρος που έχει πληρωθεί.
Επίσης διευκρινίζεται ο τρόπος που παρέχεται η απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης, όταν πρόκειται για απόκτηση Α΄ κατοικίας αλλά και τα δικαιολογητικά που μπορεί να ζητήσει η Εφορία.
Ακόμη, απαντήσεις δίνονται και σε πιο περίπλοκα ερωτήματα όπως είναι το ποιο τίμημα δηλώνεται στην εφαρμογή σε περίπτωση μεταβίβασης ποσοστών εξ αδιαιρέτου ακινήτου που θα συνταχθεί ένα συμβόλαιο και αν μάλιστα υπάρχει και απαλλαγή Α κατοικίας.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε 9 βήματα τα οποία είναι:
- Ο συμβολαιογράφος συντάσσει τη δήλωση για λογαριασμό αγοραστή και πωλητή
- Η δήλωση αποστέλλεται στη θυρίδα αγοραστή και πωλητή στο myTaxisnet
- Ο αγοραστής και ο πωλητής αποδέχονται τη δήλωση
- Η δήλωση υποβάλλεται αυτόματα και βεβαιώνεται ο φόρος
- Ο συμβολαιογράφος ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της δήλωσης
- Ο αγοραστής πληρώνει τον φόρο ψηφιακά (με κάρτα ή web banking)
- Το Taxis ενημερώνεται για την πληρωμή του φόρου
- Το αποδεικτικό καταβολής αναρτάται στο myProperty για συμβολαιογράφο και αγοραστή
- Ο συμβολαιογράφος αναρτά το συμβόλαιο στo myProperty
Προκειμένου να εξυπηρετήσει τους πολίτες που επιθυμούν να ολοκληρώσουν την ηλεκτρονική μεταβίβαση του ακινήτου τους, η ΑΑΔΕ έχει εκδώσει ένα χρήσιμο οδηγό που θα βρείτε ΕΔΩ