Τηλεπικοινωνίες

ΕΕΤΤ: Το 77% των καταναλωτών επιλέγει πάροχο κινητής με κριτήριο χρέωση

Η καλή κάλυψη δικτύου αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο (70%) των ερωτηθέντων για την επιλογή παρόχου κινητής

Πανελλαδική έρευνα καταναλωτών με αντικείμενο τη χρήση προγραμμάτων απεριόριστων δεδομένων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, πραγματοποίησε η ΕΕΤΤ, την περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2023. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, τηλεφωνικά και με online συνεντεύξεις σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.005 ατόμων, ανδρών και γυναικών 18-65 ετών, που είναι κάτοχοι συσκευής smartphone.

Στόχος της έρευνας ήταν να αναδείξει βασικές τάσεις στην αγορά κινητών επικοινωνιών, εστιάζοντας κυρίως στα προγράμματα απεριόριστων δεδομένων. Ειδικότερα, αντικείμενο της έρευνας αποτέλεσε η διερεύνηση της διείσδυσης και των ανταγωνιστικών χαρακτηριστικών των προγραμμάτων απεριόριστων δεδομένων, η ανίχνευση των προτιμήσεων των χρηστών, καθώς και η ανάδειξη των τάσεων στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:

Οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας δηλώνουν ότι όταν πρόκειται να επιλέξουν πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας, ενημερώνονται μέσω αναζήτησης στο Internet (44%), διαδικτυακών διαφημίσεων (40%) και μέσω των ιστοσελίδων των παρόχων (39%), ενώ βασικά κριτήρια επιλογής είναι οι χαμηλές χρεώσεις (77%) και η καλή κάλυψη δικτύου (70%).

Το 74% των χρηστών εκτιμούν ότι θα ήταν εύκολο να ενημερωθούν για τις προσφορές των εταιρειών και το 73% να αλλάξουν πάροχο αν ήθελαν στο μέλλον.

Αναφορικά με τις συνήθειες χρήσης, το 24% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο για πρόσβαση στο internet για πάνω από 5 ώρες, ενώ η πλοήγηση στο internet και η χρήση social media αποτελούν τον βασικό λόγο πρόσβασης (83%), με την αποστολή μηνυμάτων (79%), τις συνομιλίες (64%) και τις online αγορές / internet banking (60%) να ακολουθούν.

Το 13% του δείγματος της έρευνας είχε κατά την περίοδο αναφοράς ένα πρόγραμμα απεριόριστων δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Η διείσδυση ενισχύεται σε άνδρες, ηλικίας 45-54 ετών, ελεύθερους επαγγελματίες και άτομα ανώτερης κοινωνικο-οικονομικής τάξης. Οι χρήστες απεριόριστων δεδομένων δεν διαφέρουν στις περισσότερες καταναλωτικές συνήθειες και στάσεις απέναντι στην κινητή τηλεφωνία από τον μέσο χρήστη, αλλά είναι περισσότερο δραστήριοι στις ηλεκτρονικές αγορές και στην online ψυχαγωγία με video ή ταινίες, ενώ δίνουν μικρότερη βαρύτητα στο κόστος του προγράμματος. Επίσης, παρουσιάζονται σημαντικά πιο ικανοποιημένοι από τον πάροχό τους σε όλους τους δείκτες ικανοποίησης που μετρήθηκαν.

Η κατοχή προγράμματος απεριόριστων δεδομένων, δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να υποκαθιστούν το wifi με τα δεδομένα τους σε μεγαλύτερο βαθμό (αν και όχι πλειοψηφικό) σε σχέση με τους υπόλοιπους χρήστες. Πιο συγκεκριμένα, το 41% των χρηστών που διαθέτουν απεριόριστα δεδομένα, δηλώνει ότι κάνει μεγαλύτερη χρήση δεδομένων όταν βρίσκεται σε χώρο που έχει διαθέσιμο wifi, έναντι μόλις 16% των χρηστών που δεν διαθέτουν απεριόριστα δεδομένα.Το 25,7% των χρηστών δηλώνει ότι, εάν αποκτούσαν απεριόριστα δεδομένα, θα ήταν πιθανή η υποκατάσταση / κατάργηση του σταθερού οικιακού internet με τα δεδομένα κινητής.
Το 58% των χρηστών που διαθέτουν απεριόριστα δεδομένα θεωρούν πιθανό να αλλάξουν πάροχο, εάν τους προσφέρει αντίστοιχο πρόγραμμα με 10% χαμηλότερη τιμή.

Σε ό,τι αφορά την πολιτική ορθής χρήσης των προγραμμάτων, περίπου 6 στους 10 χρήστες απεριόριστων δεδομένων, δεν έλαβαν ή δεν θυμούνται να έλαβαν κάποια σχετική ενημέρωση. Το υπόλοιπο 40% θυμάται ότι η ενημέρωση αφορούσε κυρίως τον περιορισμό δεδομένων στο εξωτερικό και την προσωρινή μείωση ταχύτητας για κατανάλωση πάνω από κάποιο όριο. Το 56% αναφέρει ότι έλαβε την ενημέρωση αυτή από τον ίδιο τον πάροχο κατά την αγορά του προγράμματος, ενώ το 33% των ερωτώμενων αναφέρει ότι η αναζήτηση της πληροφορίας προέκυψε μετά από πρωτοβουλία των ιδίων.

Το 49% όσων δεν διαθέτουν πρόγραμμα απεριόριστων δεδομένων δηλώνει ότι δεν είναι ακόμα ενημερωμένο για τέτοιου είδους προγράμματα. Οι 8 στους 10 μη χρήστες απεριόριστων δεδομένων επιδεικνύουν ενδιαφέρον για την αγορά ενός τέτοιου προγράμματος στο μέλλον. Όταν ωστόσο, τίθεται ως ενδεχόμενο αύξηση τιμής της τάξης του 10%, το ενδιαφέρον περιορίζεται σε μόλις 1 στους 3 μη χρήστες.

Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τη Metron Analysis για λογαριασμό της ΕΕΤΤ, εντάσσεται στο πλαίσιο παρακολούθησης της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών από την Αρχή. Η παρουσίαση των πορισμάτων αποσκοπεί στην ενημέρωση της αγοράς και των καταναλωτών αναφορικά με την εμπειρία χρήσης προγραμμάτων απεριόριστων δεδομένων κινητής τηλεφωνίας, καθώς και την ανάδειξη των μελλοντικών τάσεων, με δεδομένη την ολοένα αυξανόμενη ανάγκη για δεδομένα κινητής τηλεφωνίας και τις αλλαγές που αυτή επιφέρει στις καθημερινές συνήθειες χρήσης της τεχνολογίας.

close menu