Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) βάζει στο στόχαστρο τόσο τις αγοροπωλησίες που γίνονται μέσα από τα λεγόμενα marketplace όσο και τις παραγγελίες φαγητού, καφέ κ.λπ. που -επίσης- γίνονται μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες (και όχι απευθείας από τα μαγαζιά). Στόχος είναι να εντοπιστούν περιπτώσεις όπου επιχειρήσεις εισπράττουν μεν και ενθυλακώνουν τον ΦΠΑ προϊόντων που πωλούν μέσω των ιστοσελίδων, αλλά δεν εκδίδουν τα νόμιμα παραστατικά. Δηλαδή τις αποδείξεις λιανικών πωλήσεων ή τα τιμολόγια.
Στο επιχειρησιακό πρόγραμμα για το 2023 η ΑΑΔΕ έχει θέσει μεταξύ των βασικών της στόχων και τη διενέργεια μαζικών διασταυρώσεων δεδομένων από αυτές τις πλατφόρμες. Θα συλλέξει, δηλαδή, τα στοιχεία από τις ιστοσελίδες μέσω των οποίων γίνονται διαδικτυακές αγορές, αλλά και από ψηφιακές πλατφόρμες διανομής φαγητού, και θα τα συγκρίνει με τα αντίστοιχα στοιχεία που έχουν δηλώσει ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων στο MyData της Εφορίας.
Με τον τρόπο αυτό η ΑΑΔΕ επιχειρεί να κλείσει ανοιχτά παράθυρα της νομοθεσίας και να πατάξει φαινόμενα φοροδιαφυγής που ανθούν λόγω του ότι οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις δεν έχουν πάντα φυσικό κατάστημα και ως εκ τούτου ο έλεγχος από τις φορολογικές αρχές είναι δύσκολος έως αδύνατος!
Η φοροδιαφυγή σ’ αυτές τις περιπτώσεις εντοπίζεται σε προϊόντα χαμηλής αξίας όπου παραδίδονται μέσω του (ενδιάμεσου) διανομέα χωρίς να περιλαμβάνουν πάντα τις αναγκαίες αποδείξεις, άσχετα αν ο πελάτης πληρώνει ολόκληρη την τιμή! Συγκεκριμένα, ο αγοραστής βλέπει ένα προϊόν που ψάχνει σε μια συγκεκριμένη επιχείρηση που προωθείται μέσω ενός marketplace. Κάνει την παραγγελία του, πληρώνει μέσω κάποιας κάρτας ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού και περιμένει να την παραλάβει το σπίτι του. Αρκετοί μάλιστα επιλέγουν να πληρώσουν και με αντικαταβολή, δηλαδή και με «μετρητά στο χέρι». Μια περίπτωση πρόσφορη για φοροδιαφυγή, αφού η διακίνηση του χρήματος δεν μπορεί να αποδειχθεί ηλεκτρονικά. Ειδικά αυτή η περίπτωση ευνοεί τα κόλπα τόσο για αγοροπωλησίες προϊόντων όσο και για παραγγελίες φαγητού – καφέ και άλλων προϊόντων εστίασης.
Σε κάθε περίπτωση, μετά την παραγγελία το προϊόν φτάνει στον αγοραστή μέσω courier. Εάν στην πορεία προκύψει κάποιος έλεγχος Εφορίας, ο courier έχει να επιδείξει το δελτίο αποστολής και να αποφύγει τα περαιτέρω. Αλλωστε η εταιρεία μεταφοράς δεν έχει κάποια ευθύνη όπως και το marketplace για το αν ο αρχικός επιχειρηματίας δεν έχει εκδώσει απόδειξη που να συμπεριλαμβάνει και τον ΦΠΑ που εισπράττει. Ετσι λοιπόν ο αγοραστής πληρώνει τελική τιμή, αλλά ο επιχειρηματίας δεν αποδίδει πάντα τον ΦΠΑ που έχει εισπράξει.
Κάποιοι μάλιστα έχουν προχωρήσει και ένα βήμα παραπέρα. Σε περίπτωση που τους γίνεται καταγγελία για μη έκδοση απόδειξης, κάνουν το εξής: Στέλνουν στον αγοραστή μερικές ημέρες μετά μία απόδειξη μέσω e-mail χωρίς να είναι πάντα και το νόμιμο παραστατικό. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές περιπτώσεις στην εστίαση, όπου ο διανομέας δεν παραδίδει πάντα το νόμιμο παραστατικό, αλλά κάτι που μοιάζει περισσότερο με δελτίο παραγγελίας.
Υπάρχει και μία άλλη περίπτωση: Τα στοιχεία των πωλήσεων να είναι καταγεγραμμένα στις παραγγελίες, στις αποδείξεις πληρωμής είτε μέσω τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και στις μεταφορικές ή ταχυδρομικές εταιρείες και την ίδια ώρα οι πωλήσεις να μη δηλώνονται στα βιβλία της επιχείρησης και συγκεκριμένα στο MyData.
H τρίτη περίπτωση φοροδιαφυγής είναι η διάθεση εμπορευμάτων χωρίς προηγουμένως να έχει πραγματοποιηθεί έναρξη εργασιών στο φορολογικό μητρώο! Δηλαδή, επιχειρηματίες πωλούν χωρίς να έχουν καν υπόσταση επιχείρησης, λειτουργώντας παρασιτικά και ενάντια στις όποιες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Σε πρακτικό επίπεδο τώρα, η Εφορία θα συγκρίνει μαζικά τα στοιχεία που θα λάβει από τις γνωστές -και όχι μόνο- σελίδες του Διαδικτύου που φιλοξενούν ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά και τις πλατφόρμες που παρέχουν υπηρεσίες διανομής φαγητού, και θα διασταυρώσει τις επιμέρους κινήσεις. Προφανώς οι έλεγχοι δεν θα αφορούν αγγελίες πώλησης προσωπικών αντικειμένων για χόμπι. Θα επικεντρωθούν σε όσους ασκούν πρακτικά επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς να τηρούν τις υποχρεώσεις του νόμου. Σε δεύτερο στάδιο, η Εφορία φιλοδοξεί να σφίξει ακόμα περισσότερο τον κλοιό με τις ταμειακές μηχανές νέου τύπου που θα συνδέονται αυτόματα με τα μηχανήματα πληρωμής POS που θα επεκταθούν σε όλο το φάσμα της οικονομίας και των επαγγελμάτων.
Πηγή: Newmoney.gr