Τηλεπικοινωνίες

Εκτός Επιτροπής Ανταγωνισμού οι τηλεπικοινωνίες και οι ταχυδρομικές υπηρεσίες

Με νομοσχέδιο που κατατέθηκε αργά χθες βράδυ στη Βουλή, η Επιτροπή Ανταγωνισμού μένει εκτός της δυνατότητας ελέγχου των τηλεπικοινωνιών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, ενώ αποκλείεται και από την χαρτογράφηση τους. Το νομοσχέδιο, που αναμένεται να ψηφιστεί στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, δεν προβλέπει τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων στους επίμαχους αυτούς τομείς, κάτι πάντως που είχε προαναγγελθεί και από τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Από το κατατεθέν νομοσχέδιο απουσιάζει και η έννοια του οικοσυστήματος –έννοια που υπήρχε στο αρχικό προς δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο– μέσω της οποίας η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα μπορούσε εμμέσως να ασκήσει έλεγχο στους προαναφερθέντες κλάδους.

Τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο

Αντίθετα με το αρχικό νομοσχέδιο, αυξάνεται ο αριθμός των μελών της Ε.Α. από 8 σε 10 μέσω της αύξησης του αριθμού των εισηγητών από 4 που είναι σήμερα σε 6. Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ε.Α. θα εξακολουθήσουν να επιλέγονται ύστερα από εισήγηση του υπουργού Ανάπτυξης με πράξη υπουργικού συμβουλίου, η οποία εκδίδεται ύστερα από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Η επιλογή, ωστόσο, των εισηγητών, των τακτικών μελών και των αναπληρωματικών θα γίνεται από τον υπουργό Ανάπτυξης με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, βάσει, όμως, καταλόγου υποψηφίων. Ο κατάλογος υποψηφίων θα καταρτίζεται από επιτροπή επιλογής και θα προκύπτει από ανοικτό διαγωνισμό, θα περιλαμβάνει εξεταστική διαδικασία, αλλά και κατάθεση ατομικού φακέλου. Η επιτροπή επιλογής, η οποία θα κάνει την πρώτη φάση επιλογής θα αποτελείται από τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, από τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, από τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ, από έναν πρώην πρόεδρο ή αντιπρόεδρο της Ε.Α., από ένα μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ με εξειδίκευση στο Δίκαιο του ανταγωνισμού και από ένα μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ με εξειδίκευση στα Οικονομικά του ανταγωνισμού.

Μείζονος σημασίας θεωρείται η εισαγωγή του άρθρου 1Α, οι διατάξεις του οποίου το προηγούμενο διάστημα φέρεται να προκάλεσαν αρκετές αντιδράσεις. Το άρθρο αυτό προβλέπει: α) μια επιχείρηση απαγορεύεται να προτείνει, να εξαναγκάζει, να παρέχει κίνητρα και να προσκαλεί με οποιονδήποτε τρόπο μια άλλη επιχείρηση να συμμετέχει σε «καρτέλ», β) απαγορεύεται η γνωστοποίηση από μια επιχείρηση σε ανταγωνιστές της ότι σκοπεύει να αυξήσει τις τιμές της (πρόκειται για το λεγόμενο price signalling). Η εν λόγω πρακτική μπορεί να γίνεται ακόμη και μέσω δημόσιων σχολίων. Η ρύθμιση αυτή μπορεί να αποτρέψει κάποιες αυξήσεις τιμών, θέμα κρίσιμο στην παρούσα συγκυρία, ενώ γενικώς συμβάλλει στην κάλυψη του νομικού κενού που υπήρχε για την καταπολέμηση της λεγόμενης «σιωπηρής συμπαιγνίας». Η εν λόγω ρύθμιση θεωρείται καινοτόμα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς συναντάται στο Δίκαιο του ανταγωνισμού, όχι ευρωπαϊκών χωρών αλλά των ΗΠΑ και της Αυστραλίας.

Δεν προβλέπεται η διεύρυνση αρμοδιοτήτων της Επιτροπής

Η πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να συμμετέχουν στην επιλογή του προέδρου και του αντιπροέδρου της Αρχής και εμπειρογνώμονες από διεθνείς οργανισμούς και συγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), κατά τα πρότυπα της επιλογής του προέδρου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, δε έγινε αποδεκτή. Αλλαγές, πάντως, σε σύγκριση με το υφιστάμενο καθεστώς υπάρχουν σε ό,τι αφορά την επιλογή των μελών της Ε.Α., αλλαγές που κρίνονται ότι μπορούν να ενισχύσουν το κύρος και την αξιοπιστία της. Κατ’ αρχάς

Στο αρχικό νομοσχέδιο περιλαμβανόταν διάταξη που προέβλεπε την κατάχρηση ισχύος που διαθέτει επιχείρηση σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια. Ως οικοσύστημα θα μπορούσε να θεωρηθεί μια πλατφόρμα που συνδέει οικονομικές δραστηριότητες διαφορετικών επιχειρήσεων και δινόταν η δυνατότητα από την Ε.Α. να ξεκινήσει αυτεπάγγελτα έρευνα. Υπό τη διάταξη αυτή θα μπορούσε η Ε.Α. να ελέγξει μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιείται και στην αγορά διανομής έτοιμων γευμάτων και δίνει, για παράδειγμα, δωρεάν χρόνο ομιλίας.

Παραμένει στην ΕΕΤΤ ο Κωνσταντίνος Μασσέλος

Σε ανανέωση της θητείας του Κ. Κωνσταντίνου Μασσέλου ως προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) θα προχωρήσει τις επόμενες μέρες η κυβέρνηση. Η θητεία του κ. Μασσέλου λήγει τον Φεβρουάριο (είχε εκλεγεί το 2018).

Ο Κ. Μασσέλος, ο οποίος τον Οκτώβριο του 2021 εξελέγη  πρόεδρος του Σώματος Ευρωπαίων Ρυθμιστών για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (BEREC) για το 2023, το 2022 και το 2024 θα είναι αντιπρόεδρος του Σώματος, σε μια περίοδο έντονων αλλαγών και προκλήσεων. Ενδεικτικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στόχο μέχρι το 2030 να καλύψει τη διαφορά που τη χωρίζει από τις ΗΠΑ και την Ασία στον τομέα των νέων τεχνολογιών. Πρόκειται για ζητήματα όπως η κυβερνοασφάλεια, η ουσιαστική ανάπτυξη των δικτύων πέμπτης γενιάς (5G), οι περαιτέρω αλλαγές στη λειτουργία και τις χρεώσεις του roaming για τους κατοίκους Ε.Ε. που ταξιδεύουν εκτός της χώρας τους, η λεγόμενη «αποχαλκοποίηση» που καθυστερεί στην Ελλάδα, κ.α.

Ο Κ. Μασσέλος θα κληθεί να διαχειριστεί, επίσης, και θέματα που βρίσκονται στην παγκόσμια ατζέντα όπως η ουδετερότητα του Διαδικτύου, αλλά και η φιλόδοξη προσπάθεια της Ε.Ε. να ελέγξει την ισχύ των παγκοσμίων ομίλων του Internet μέσω των νομοθετικών πρωτοβουλιών DMA και DSA (Digital Market Act, Digital Services Act).

close menu