Τεχνολογίες

Η Ελλάδα και οι επιχειρήσεις στην εποχή του ΑΙ και των Data Analytics

Σε μια νέα και πολλά υποσχόμενη εποχή ψηφιακών δυνατοτήτων έχει εισέλθει η Ελλάδα και το εγχώριο επιχειρηματικό περιβάλλον. Η αξιοποίηση καινοτόμων αναδυόμενων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα big data analytics, από άγνωστες λέξεις για τις ελληνικές εταιρείες περνούν στην καθημερινότητά τους και γίνονται κομμάτι της every day λειτουργίας τους.

Αν και η Ελλάδα -τουλάχιστον μέχρι πρότινος- δεν είχε να καταθέσει σοβαρά διαπιστευτήρια στις καινοτόμες τεχνολογίες, όπως το ΑΙ (Artificial Intelligence -Τεχνητή Νοημοσύνη), πλέον έχει καταφέρει να πλασαριστεί σχετικά ικανοποιητικά στην ευρωπαϊκή κατάταξη.

Μπορεί η ενσωμάτωση της τεχνολογίας από τις επιχειρήσεις να είναι αργή στη χώρα μας –πιο αργή από άλλες ευρωπαϊκές αγορές- ωστόσο, οι ελληνικές εταιρείες «σκοράρουν» σχετικά καλά σε τομείς, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα big data analytics.

Για παράδειγμα, πολύ καλή επίδοση έχουν οι ελληνικές εταιρείες και στο ποσοστό χρήσης τεχνολογιών ανάλυσης μαζικών δεδομένων (big data analytics), όπου με 13% η Ελλάδα είναι κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ, που βρίσκεται στο 14%.

Στο μεταξύ, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις ελληνικές εταιρείες φτάνει στο 4% και βρίσκεται στο ήμισυ του ευρωπαϊκού μέσου όρου, που κυμαίνεται στο 8%. Πάντως, περισσότερες από μια στις τρεις εταιρείες στην Ελλάδα (34%) χρησιμοποιεί τουλάχιστον δύο συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας της ΕΕ DESI 2021, βρίσκεται στο 25%.

Βλέπουν τεράστιες ευκαιρίες

Και μπορεί η διείσδυση καινοτόμων τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα Big Data Analytics, να είναι ακόμη σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα φαίνεται να πιστεύουν στη δυναμική τους και να τη θεωρούν καταλύτη για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Για παράδειγμα, το 85% των στελεχών στην Ελλάδα εκτιμά ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και επιχειρηματικών ιδεών.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με έρευνα της Accenture, οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι μάλλον διστακτικές να επενδύσουν δυναμικά αυτή τη στιγμή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, εστιάζοντας ως επί το πλείστον σε πιλοτικά προγράμματα περιορισμένης κλίμακας. Το 54% των στελεχών αισθάνεται ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς, θεωρώντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, οπότε προτιμά να περιμένει έως ότου ωριμάσουν οι σχετικές τεχνολογίες και συνθήκες.

Τεχνητή νοημοσύνη στο Δημόσιο

Όσον αφορά στο ίδιο το ελληνικό κράτος πριν από μερικά χρόνια η χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης θα παρέπεμπε σε εικόνα ενός μακρινού matrix. Σήμερα, ωστόσο, η τεχνολογία ΑΙ βρίσκεται προ των πυλών της εισαγωγής της στις δομές του Δημοσίου.

Μάλιστα, η Ελλάδα μπαίνει συγκροτημένα σε αυτή την εποχή των μεγάλων ψηφιακών δυνατοτήτων, θεσμοθετώντας σχετικό νομοσχέδιο (Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση ψηφιακής διακυβέρνησης). Το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, δημιουργεί το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης από φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.

Επιπλέον, θεσπίζει το κανονιστικό πλαίσιο για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης στην Ελλάδα. Προς τον σκοπό αυτό θα συσταθούν ειδικές επιτροπές με αρμοδιότητα τη διαμόρφωση πολιτικών για τη βέλτιστη εφαρμογή της ανωτέρω στρατηγικής.

Η εικόνα στην Ευρώπη

Αν και η Ευρώπη επιταχύνει τον βηματισμό της στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το ΑΙ και τα big data analytics, ωστόσο, φαίνεται ότι έχει δρόμο να διανύσει ακόμη, για να επιτύχει τους στόχους που η ίδια έχει θέσει για την ψηφιακή δεκαετία 2030.

Η έκθεση DESI 2022 δείχνει ότι, ενώ τα περισσότερα κράτη μέλη σημειώνουν πρόοδο στον ψηφιακό μετασχηματισμό, η υιοθέτηση βασικών ψηφιακών τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα μαζικά δεδομένα, παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Η χρήση ΑΙ από επιχειρήσεις κυμαίνεται σε ποσοστά άνω του 10% στη Δανία (24%), την Πορτογαλία (17%) και τη Φινλανδία (16%), ενώ σε επτά χώρες διαμορφώνεται μεταξύ 5% και 10% (Κροατία, Αυστρία, Ισπανία, Ιρλανδία, Γαλλία, Ιταλία και Σλοβακία).

πηγή: powergame.gr

close menu