Yπό – ακόμη πιο – στενό ρυθμιστικό “μαρκάρισμα” θέτει η Ευρώπη τους τεχνολογικούς κολοσσούς. Εφαρμόζοντας την Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, που τέθηκε σε ισχύ προ 5μηνου, η Ε.Ε. δημοσιοποίησε λίστα με 19 ομίλους τεχνολογίας, οι οποίοι πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με αυστηρότερους ελέγχους από τις ρυθμιστικές Αρχές και δυνητικά υψηλότερα πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης των σχετικών κανόνων.
Πρόκειται για την “crème de la crème” της παγκόσμιας τεχνολογίας και συγκεκριμένα τις πλατφόρμες: Alibaba’s AliExpress, Amazon Marketplace, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing και Google Search.
“Η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά για 19 πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης για να συμμορφωθούν πλήρως με τις ειδικές υποχρεώσεις, που τους επιβάλλει ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες. Δεν θα μπορούν να ενεργούν πλέον ανεξέλεγκτα”, σχολίασε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, Τιερί Μπρετόν.
Οι πλατφόρμες, οι οποίες έχουν απήχηση σε τουλάχιστον 45 εκατ. μηνιαίους ενεργούς χρήστες, θα έχουν πλέον τέσσερις μήνες διορία για να συμμορφωθούν με τους κανόνες υπό την ομπρέλα της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες. Η μη εφαρμογή αυτών των μέτρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα έως και 6% του παγκόσμιου τζίρου κάθε εταιρείας, ακόμη και σε προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας της σε μια περιοχή.
Τι θα γίνει με τις διαφημίσεις
Μεταξύ άλλων, η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες προβλέπει ότι οι όλες διαφημίσεις, που φιλοξενούνται στις πλατφόρμες, οι οποίες εμπίπτουν στη δικαιοδοσία της, θα φέρουν ειδική ετικέτα σχετικά με το ποιος πλήρωσε για αυτές. Επιπλέον, οι χρήστες θα λαμβάνουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με τους λόγους για τους οποίους συνιστώνται σε αυτούς ορισμένες πληροφορίες και θα έχουν το δικαίωμα εξαίρεσης από τα συστήματα συστάσεων, που βασίζονται στην κατάρτιση προφίλ.
Επίσης, οι χρήστες θα είναι σε θέση να αναφέρουν εύκολα παράνομο περιεχόμενο και οι πλατφόρμες θα πρέπει να επεξεργάζονται τις αναφορές αυτές επιμελώς. Από την πλευρά τους, οι πλατφόρμες πρέπει να παρέχουν μια εύκολα κατανοητή περίληψη των όρων και των προϋποθέσεων τους, χρησιμοποιώντας απλή διατύπωση, στις γλώσσες των κρατών – μελών στα οποία δραστηριοποιούνται.
Στο μεταξύ, οι πλατφόρμες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν τα συστήματά τους για να διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο ιδιωτικότητας, ασφάλειας και προστασίας των ανηλίκων. Έτσι, δεν επιτρέπεται, πλέον, η στοχευμένη διαφήμιση σε παιδιά με βάση την κατάρτιση προφίλ.
Επιπρόσθετα, οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση των κινδύνων, που συνδέονται με τη διάδοση παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο και με τις αρνητικές επιπτώσεις στην ελευθερία έκφρασης και πληροφόρησης.
Νέες υποχρεώσεις
Η πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες τέθηκε σε ισχύ στις 16 Νοεμβρίου 2022. Εφαρμόζεται σε όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες, που συνδέουν τους καταναλωτές με αγαθά, υπηρεσίες ή περιεχόμενο.
Αποτελεί δε την πρώτη ρυθμιστική εργαλειοθήκη στο είδος της παγκοσμίως και δημιουργεί ένα διεθνές σημείο αναφοράς, ως ρυθμιστική προσέγγιση για τους διαδικτυακούς ενδιάμεσους.
Δημιουργεί διεξοδικές νέες υποχρεώσεις για τις πλατφόρμες, όσον αφορά τη μείωση των επιβλαβών συνεπειών και την αντιμετώπιση των κινδύνων στο διαδίκτυο, θεσπίζει ισχυρά μέσα προστασίας των δικαιωμάτων των χρηστών στο διαδίκτυο και τοποθετεί τις ψηφιακές πλατφόρμες σε ένα μοναδικό νέο πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας.