Επί παντος επιστητού

Η ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ’24 ΠΟΥ ΔΕΝ ΦΑΙΝΕΤΑΙ, ΑΛΛΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ

του Γιάννη Χαλαβαζή

Πριν μερικές μέρες συναντήθηκα με επιφανή Διευθύνοντα Σύμβουλο πολύ μεγάλης εταιρείας Πληροφορικής για την καθιερωμένη, εδώ και χρόνια, ανασκόπηση της περασμένης χρονιάς και τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα.

Παρά τη συνεχώς ανοδική πορεία των εσόδων και κερδών της εταιρείας και το υψηλό «ανεκτέλεστο», λόγω των έργων του RRF, άκουσα το εξής αντιφατικό, κατά την άποψή μου, σε σχέση με την εικόνα της εταιρείας:

«Γιάννη, το ’24 θα είναι μία δύσκολη χρονιά»

– Γιατί, φίλτατε ΧΧΧΧ; Οι εκλογές πέρασαν, και ήταν διαδοχικές το ’23. Οι φυσικές καταστροφές επίσης, με ότι προκάλεσαν. Η κυβέρνηση φαίνεται ότι βρήκε τον μετεκλογικό βηματισμό της. ΟΙ επενδύσεις που έχουν προαναγγελθεί, υλοποιούνται. Η επενδυτική βαθμίδα επετεύχθη. Η χώρα έχει ανακτήσει μεγάλο μέρος από το χαμένο έδαφος. Η «προίκα» των ΤΠΕ στο RRF είναι μεγάλη. Τι είναι αυτό που σε κάνει να είσαι τόσο επιφυλακτικός για την χρονιά που τρέχει;

«Από το πρίσμα που αξιολογείς τις συνθήκες και τις παραμέτρους, δεν φαίνεται τίποτα το ανησυχητικό. Όμως οι διεθνείς αναλύσεις δεν είναι ευοίωνες. Έχουμε και Ευρωεκλογές. . .»

– Αγαπητέ ΧΧΧΧ, αμέσως μετά την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την πρόσφατη κρίση του Κόλπου όλες οι διεθνείς εταιρείες αναλύσεων επιδόθηκαν συντεταγμένα σε ένα συστηματικό «γκριζάρισμα» των διεθνών προοπτικών, καθώς δεν ήθελαν να ξαναζήσουν την διάψευση των προσδοκιών που καλλιεργήθηκαν για σταθερότητα ανάκαμψης. Ετσι επέλεξαν να έχουν βέβαιους πελάτες στην αβεβαιότητα, παρά στη δημιουργία προσδοκιών. Όμως πόσο θα επηρεαστεί η πορεία των έργων του RRF και οι κατακυρώσεις της «ΚτΠ» από μία αμφίβολη επιδείνωση των διεθνών συνθηκών;

H συζήτηση τριγύρισε σε πολλά εντός, εκτός και επί τα αυτά, χωρίς να υπάρξουν σαφείς απαντήσεις για την άμβλυνση των προσδοκιών των ελληνικών προοπτικών από μία, κατά τα άλλα, συνηθισμένη πορεία των διεθνών συνθηκών.

Το συμπέρασμα:

Οι ελληνικές εταιρείες με ισχυρό αποτύπωμα στην οικονομία ακολουθούν (μιμούνται;)τις διεθνείς τάσεις που θέλουν τη μείωση όσο το δυνατόν διοικητικών και λοιπών δαπανών. Αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι περισσότερο από τα τρία τέταρτα του S&P 500 θα ανακοινώσει αποτελέσματα τετάρτου τριμήνου με αύξηση πωλήσεων κατά 3,4% και αύξηση κερδών κατά 10%.

Και αυτό για να γίνει με τη σειρά του στην Ελλάδα χρειάζεται δραστική συγκράτηση μισθών, σαφή μείωση δαπανών marketing, για να δοθεί η προοπτική αυξημένων κερδών στους μετόχους. Επομένως ψάχνουμε αφορμές για περικοπές και μείωση «μπάτζετ» σε τομείς που θα φέρουν ευκολότερα αυξημένες πωλήσεις.

Το πως όμως θα έρθουν οι αυξημένες πωλήσεις με περικοπές των συνολικών εσόδων των αγοραστών, στους οποίους απευθύνονται οι εταιρείες αυτής της θεωρίας πρέπει να το θέσουμε ως πρόβλημα στον Τζων Κέυνς και στον Μίλτον Φρήμαν.

Δύσκολο.

close menu