Ταχύτερα από ποτέ στο παρελθόν μεταβάλλεται, σήμερα, ο παγκόσμιος τομέας των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, με την τεχνολογία να παίζει κομβικό ρόλο στις συστημικές, αλλαγές που αναμένονται εντός της επόμενης δεκαετίας στον κλάδο. Η σύγκλιση μεταξύ τεχνολογικών εταιρειών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είναι σήμερα πιο έντονη από ποτέ στο παρελθόν, ενώ στο μέλλον – η εκτίμηση είναι ότι – τα όρια ανάμεσα σε αυτά τα δύο μέρη θα γίνουν ακόμη πιο δυσδιάκριτα.
“Οι συνεργασίες έχουν δύναμη. Δείτε τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες, οι εταιρείες τεχνολογίας και τα μη χρηματοπιστωτικά ιδρύματα συνεργάστηκαν την τελευταία δεκαετία για να δημιουργήσουν δικτύωση και ενάρετους κύκλους, που τελικά ωφελούν τους πελάτες. Καταφέραμε να μειώσουμε τις τιμές και να εξαλείψουμε τα προβλήματα για όλους τους συμμετέχοντες σε ολόκληρο το σύστημα. Μάλιστα, για το 2030, οι πελάτες – είτε καταναλωτές, είτε εταιρείες- – δεν βλέπουν πλέον τις τραπεζικές εργασίες ως ξεχωριστή δραστηριότητα”, επισημαίνουν ηγέτες και ειδικοί του κλάδου στο πλαίσιο της έκθεσης της KPMG “Voices on 2030: Financial services reinvented”.
Πέντε τάσεις, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έκθεση, θα φέρουν τις πιο τεκτονικές αλλαγές στον κλάδο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών:
ESG: ο μοχλός της συστημικής αλλαγής,
Η μετατόπιση της δύναμης: η απόκτηση του ελέγχου των δεδομένων από τους πελάτες μετατοπίζει τη δύναμη στο χρηματοοικονομικό σύστημα,
Ένα διαφορετικό τοπίο: τα επιχειρηματικά μοντέλα ανθούν και προσαρμόζονται,
Η οικονομία των δεδομένων: τα δεδομένα αλλάζουν τα οικονομικά των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, Ευκαιρία για τα ταλέντα: ενισχύονται οι δυνατότητες και για το ταλαντούχο δυναμικό, με την εμπειρία στο οικοσύστημα να αποτελεί ανταγωνιστικό παράγοντα.
Σύγκλιση των κλάδων
Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έκθεση, η σύγκλιση των κλάδων έχει ήδη ξεκινήσει, με τη δύναμη και την ώθηση των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας – και αυτό φαίνεται ότι θα συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό. “Έννοιες, όπως τα ενσωματωμένα χρηματοοικονομικά, το οικοσύστημα της πλατφόρμας και η οικονομία των δεδομένων, μπορεί να καταστήσουν τις παραδοσιακές κατηγορίες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και παροχών όλο και λιγότερο σχετικές”, αναφέρει η έκθεση της KPMG.
Για την ακρίβεια, όπως υποστηρίζει η έκθεση, ήδη αυτές οι διαχωριστικές γραμμές έχουν καταστεί αόρατες, “καθώς έχουν ενσωματωθεί στις υποκείμενες αλληλεπιδράσεις. Αυτές μπορεί να είναι μια πληρωμή B2B, η βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας ή απλά πράγματα, όπως το να κάνετε τα ψώνια σας στο διαδίκτυο. Οι τράπεζες πρέπει να βρουν συνεργάτες για να δημιουργήσουν συμβιωτικές σχέσεις που δημιουργούν αξία και δικτύωση, τόσο για τους πελάτες, όσο και για τους προμηθευτές. Στην ψηφιακή οικονομία, ο ρόλος της τράπεζας μπορεί να είναι ακόμη και της επιτήρησης των αλληλεπιδράσεων στην πλατφόρμα. Μπορεί να είναι καταναλωτής ή παραγωγός”.