Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Η τεχνογνωσία της ΓΓΠΣΨΔ πίσω από την νέα πλατφόρμα του Πόθεν Έσχες

Με “όπλο” την τεχνογνωσία και τις δυνατότητες της ΓΓΠΣ και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ολοκληρώθηκε η νέα πλατφόρμα για την υποβολή των δηλώσεων «πόθεν έσχες». Με αιχμή το Κέντρο Διαλειτουργικότητας πλέον, το κράτος θα έχει πραγματική εικόνα για την περιουσιακή κατάσταση των υπόχρεων, χωρίς τις ελλείψεις του πλαισίου τα προηγούμενα χρόνια και φυσικά δίχως το… χαρτομάνι που κατέληγε σε κούτες που κανείς δεν μπορούσε να ελέγξει.

Πλέον, όποιος εισέρχεται στη νέα πλατφόρμα διαπιστώνει πως όλα τα στοιχεία της περιουσιακής του κατάστασης είναι προσυμπληρωμένα, δηλαδή:

-εισοδήματα,

-ακίνητα,

-καταθέσεις,

-δάνεια,

-θυρίδες,

-αυτοκίνητα, σκάφη, αεροπλάνα κτλ,

-επενδυτικά προϊόντα,

συμμετοχές σε εταιρείες

θα μπορούν να αντληθούν αυτόματα. Η νέα πλατφόρμα για την υποβολή δηλώσεων «Πόθεν Έσχες» αντλεί δεδομένα από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά ιδρύματα, με στόχο την αυτοματοποίηση και τη διευκόλυνση της υποβολής των δηλώσεων από τους υπόχρεους.

Στην πράξη, ο φορολογούμενος απλώς θα επιβεβαιώνει την ορθότητά τους. Επίσης, οι σύζυγοι υπόχρεων υποβάλλουν ξεχωριστή δήλωση με τα περιουσιακά τους στοιχεία και αυτά των ανήλικων τέκνων τους, σε αντίθεση με το τι ίσχυε μέχρι τώρα όταν και οι σύζυγοι απλά ενέκριναν τη δήλωση, χωρίς να είναι υπόχρεοι ξεχωριστής δήλωσης.

Η δουλειά των στελεχών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν τεράστια, καθώς τα χρονικά πλαίσια ήταν άκρως ασφυκτικά. Η προετοιμασία της πλατφόρμας έπρεπε να περάσει από… 40 κύματα, φτάνοντας έως και τα ευαίσθητα δεδομένα των υπόχρεων που έπρεπε να προφυλαχθούν.

Διαλειτουργικότητα από 114 διαφορετικούς οργανισμούς και υπηρεσίες

Το μεγάλο στοίχημα όμως, ήταν η καινοτομία της προσυμπλήρωσης των στοιχείων. Η αρχή έγινε πέρυσι από την ΑΑΔΕ που κατάφερε να προσυμπληρώσει τις δηλώσεις άνω του 1 εκατομμυρίου μισθωτών και συνταξιούχων και να τις υποβάλει αυτοματοποιημένα. Για την ΑΑΔΕ χρειάστηκε μια προεργασία ετών. Με αυτή τη βάση, η ομάδα του Γενικού Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου, κλήθηκε να εξελίξει αυτή τη διαδικασία με ακόμα περισσότερα στοιχεία, αντλώντας δεδομένα από 114 διαφορετικές υπηρεσίες και οργανισμούς, ενώ φέτος υποβάλλονται διπλές δηλώσεις για τα έτη 2023 και 2024.

Παρά τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες του εγχειρήματος, κατάφεραν να βρουν λύση και να ανεβάσουν την πλατφόρμα μέσα σε 3- 4 μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ψηφιακή εφαρμογή «ανέβηκε» στις 4 το πρωί της 4ης Νοεμβρίου, προκειμένου να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και οι δηλώσεις να υποβληθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου, όπως ορίζει ο νόμος.

Σε λίγες ημέρες η οριστικοποίηση των δηλώσεων

Οι υπόχρεοι θα πρέπει να επιδείξουν προσοχή όταν μπουν στη διαδικασία υποβολής της δήλωσης. Και αυτό γιατί θα παρατηρήσουν πως μέχρι στιγμής μπορούν να εγκρίνουν τα προσυμπληρωμένα στοιχεία, αλλά δεν τους δίνεται η δυνατότητα οριστικής υποβολής της δήλωσης.

Πληροφορίες αναφέρουν πως το θέμα θα λυθεί μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, παρότι δεν πρόκειται για κάποια δυσλειτουργία της πλατφόρμας. Αυτή η διαδικασία έγκειται στο γεγονός πως απομένουν ορισμένες επενδυτικές υπηρεσίες να αποστείλουν τα στοιχεία που τους έχει ζητηθεί. Άλλωστε, για να υπάρχει η ορθή απεικόνιση της περιουσιακής κατάστασης ενός προσώπου θα πρέπει να έχουν αντληθεί δεδομένα από κάθε διαθέσιμη πηγή.

close menu