Η πανδημία έχει δώσει μεγάλη ώθηση στην ψηφιοποίηση της υγειονομικής περίθαλψης, καθώς αποδείχτηκε στην πράξη ότι μπορεί να την βελτιώσει και να προσφέρει καλύτερες παροχές φροντίδας.
Ταυτόχρονα, η τηλεϊατρική δείχνει να αποτελεί μια κρίσιμη απάντηση και στο δομικό ζήτημα της εξοικονόμησης κόστους για τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης, τα οποία δέχονται τεράστια πίεση από την πανδημία. Σύμφωνα με νέα μελέτη της Juniper Research, η τηλεϊατρική μπορεί να φέρει εξοικονόμηση κόστους της τάξης των 21 δισ. δολάρια στον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης έως το 2025.
Μόνο για το τρέχον έτος, η βιομηχανία της υγειονομικής περίθαλψης, σε παγκόσμιο επίπεδο, μπορεί να εξοικονομήσει 11 δισ. δολάρια μέσω της τηλεϊατρικής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το οικονομικό όφελος για τον κλάδο της υγείας από τις εφαρμογές τηλεϊατρικής θα αυξηθεί – κατά μέσο όρο – κατά 80% μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Η έννοια της τηλεϊατρικής περιλαμβάνει την απομακρυσμένη παροχή υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και τεχνολογίες τηλε-διαβούλευσης (που επιτρέπουν σε ασθενείς και τους γιατρούς να αλληλοεπιδρούν εξ αποστάσεως), απομακρυσμένη παρακολούθηση ασθενών και ενεργοποίηση chatbots.
Πάντως, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, τα οφέλη αυτά και η εξοικονόμηση κόστους εστιάζονται, κυρίως, στις ανεπτυγμένες χώρες του πλανήτη, όπου υπάρχουν υψηλά ποσοστά συνδεσιμότητας στο Διαδίκτυο και ευρεία πρόσβαση στις απαιτούμενες συσκευές. Για την ακρίβεια, ποσοστό μεγαλύτερο από το 80% της προβλεπόμενης εξοικονόμησης κόστους, έως το 2025, αφορά τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη.
Εξ αποστάσεως περίθαλψη
Σύμφωνα με την έκθεση (Telemedicine: Emerging Technologies, Regional Readiness & Market Forecasts 2021 2025) το 2019 πραγματοποιήθηκαν, παγκοσμίως, πάνω από 280 εκατομμύρια τηλε-διαβουλεύσεις μεταξύ γιατρών και ασθενών. Ο αριθμός αυτός εκτοξεύθηκε στα 348 εκατ. το 2020, λόγω της πανδημίας της COVID-19.
Με στόχο την διεύρυνση της υιοθέτησης υπηρεσιών τηλεϊατρικής, η έκθεση συνιστά στους αρμόδιους ρυθμιστικούς φορείς να συνεχίσουν να χαλαρώνουν τη ρύθμιση στις σχετικές υπηρεσίες τηλεϊατρικής, ώστε να ελαχιστοποιήσουν τα εναπομένοντα εμπόδια εισόδου για τους μικρότερους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο.
“Η περαιτέρω χαλάρωση των ρυθμιστικών φραγμών θα πρέπει να διασφαλίζει ότι δεν υπονομεύεται η ιδιωτικότητα των δεδομένων των ασθενών. Επιπλέον, προτείνουμε να ενσωματώνονται καινοτόμες και αναδυόμενες υπηρεσίες τηλε-διαβουλεύσεων σε υπάρχουσες τεχνολογίες υγειονομικής περίθαλψης, όπως ηλεκτρονικά αρχεία υγείας, για να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη τους στους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης”, αναφέρουν οι αναλυτές.
Η μελέτη της Juniper δεν είναι η μόνη, που συνηγορεί υπέρ της δυναμικής που έχει η τηλεϊατρική στην αποσυμφόρηση των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης. Μελέτη της Deloitte για λογαριασμό της MedTech διαπιστώνει ότι, για παράδειγμα, οι λύσεις τεχνητής νοημοσύνης για την παρακολούθηση της υγείας θα μπορούσαν να επιφέρουν σημαντικές βελτιώσεις στη χρήση πόρων στα συστήματα υγείας. Χάρη στη μεγαλύτερη συμμόρφωση με τη φαρμακευτική αγωγή μέσω της παρακολούθησης και βελτιωμένων αποφάσεων θεραπείας από εφαρμογές, που προβλέπουν περιστατικά υγείας, θα μπορούσαν να ελευθερώνονται ετησίως έως 375 εκατομμύρια ώρες επαγγελματικού χρόνου υγειονομικής περίθαλψης.