Ένα ισχυρότερο δίχτυ προστασίας για την ασφάλεια των ψηφιακών προϊόντων δημιουργεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι νέοι κανόνες αντιμετωπίζουν τους κινδύνους για την ασφάλεια, που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες και την αύξηση του διαδικτυακού εμπορίου.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, τα μη ασφαλή προϊόντα θα αφαιρούνται από τα ηλεκτρονικά καταστήματα εντός δύο ημερών και οι καταναλωτές θα ενημερώνονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για το αν έχουν αγοράσει κάποιο μη ασφαλές προϊόν.
Ακόμη, θα έχουν το δικαίωμα επισκευής, αντικατάστασης ή επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ανάκλησης ενός προϊόντος, ενώ κάθε προϊόν που πωλείται θα πρέπει να έχει έναν υπεύθυνο για την εμπορία του στην ΕΕ.
Ο νέος κανονισμός διασφαλίζει ότι τα προϊόντα στην ΕΕ, σε καταστήματα ηλεκτρονικά και μη, θα τηρούν τις υψηλότερες απαιτήσεις ασφάλειας. Αναμένεται δε να οδηγήσουν σε εξοικονόμηση περίπου 1 δισ. ευρώ το πρώτο έτος και περίπου 5,5 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Με τη μείωση του αριθμού των μη ασφαλών προϊόντων στην αγορά, τα νέα μέτρα αναμένεται να μειώσουν τη ζημία των καταναλωτών της ΕΕ λόγω αποτρέψιμων ατυχημάτων που σχετίζονται με τα προϊόντα (που εκτιμάται σήμερα σε 11,5 δισ. ευρώ ετησίως) και του κόστους της υγειονομικής περίθαλψης (εκτιμάται σε 6,7 δισ. ευρώ ετησίως).
Τον νέο Κανονισμό ενέκριναν χθες οι ευρωβουλευτές (με 569 ψήφοι υπέρ, 13 κατά, καμία αποχή) τον νέο κανονισμό για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων αναφορικά με τα μη εδώδιμα καταναλωτικά προϊόντα. Ο νέος κανονισμός επικαιροποιεί την υφιστάμενη οδηγία για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων με βάση τις τελευταίες εξελίξεις στον ψηφιακό τομέα και την αύξηση των διαδικτυακών αγορών.
Καλύτερη αξιολόγηση της ασφάλειας
Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλα τα προϊόντα, που διατίθενται στην αγορά είναι ασφαλή για τους καταναλωτές, ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει μέτρα, τα οποία εγγυώνται ότι οι κίνδυνοι για τους πλέον ευάλωτους καταναλωτές (π.χ. παιδιά), οι πτυχές του φύλου και η ασφάλεια στο διαδίκτυο θα λαμβάνονται επίσης υπόψη όταν διενεργείται αξιολόγηση του κάθε προϊόντος.
Ο νέος κανονισμός επεκτείνει τις υποχρεώσεις των οικονομικών φορέων (όπως οι κατασκευαστές, εισαγωγείς και διανομείς), δίνει περισσότερες εξουσίες στις εποπτικές αρχές και θεσπίζει σαφείς υποχρεώσεις για τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες εμπορίου.
Οι πλατφόρμες θα πρέπει να συνεργάζονται με τις εποπτικές αρχές για να ελαττώνουν τους κινδύνους. Οι αρμόδιες αρχές, από την πλευρά τους, θα μπορούν να δώσουν εντολή στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες να αφαιρέσουν επικίνδυνα προϊόντα ή να αποκλείσουν την πρόσβαση των καταναλωτών σε αυτά, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και σε κάθε περίπτωση εντός δύο εργάσιμων ημερών.
Ο κανονισμός προβλέπει επίσης ότι τα προϊόντα που παράγονται εκτός ΕΕ θα μπορούν να διατίθενται στην εσωτερική αγορά μόνο εάν υπάρχει οικονομικός φορέας εγκατεστημένος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την ασφάλειά τους.
Διαδικασίες ανάκλησης
Η αναθεωρημένη νομοθεσία θα βελτιώσει τη διαδικασία ανάκλησης προϊόντων, καθώς τα σχετικά νούμερα για τις επιστροφές είναι χαμηλά επί του παρόντος, ενώ εκτιμάται ότι ένας στους τρεις καταναλωτές στην ΕΕ εξακολουθεί να χρησιμοποιεί προϊόντα που έχουν ανακληθεί.
Με τους νέους κανόνες, εάν αποφασιστεί η ανάκληση ενός προϊόντος, οι καταναλωτές θα ενημερώνονται άμεσα και θα τους προσφέρεται η επιλογή για επισκευή, αντικατάσταση ή επιστροφή χρημάτων.
Οι καταναλωτές θα έχουν επίσης το δικαίωμα να υποβάλουν καταγγελίες ή να προσφεύγουν συλλογικά στη δικαιοσύνη. Οι πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων και τις δυνατότητες προσφυγής των καταναλωτών θα πρέπει να είναι διαθέσιμες σε σαφή και εύκολα κατανοητή γλώσσα.
Το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης της ΕΕ για επικίνδυνα προϊόντα («πύλη ασφαλείας») θα εκσυγχρονιστεί ώστε να εντοπίζονται πιο αποτελεσματικά τα μη ασφαλή προϊόντα, καθώς και για να παρέχει ευκολότερη πρόσβαση στα άτομα με αναπηρία.