Υποδομές

Με 35 υδατοδρόμια και 700 συνδέσεις έρχονται τα υδροπλάνα στην Ελλάδα

Την σύνδεση 700 προορισμών σε όλη την Ελλάδα μέσα από την δημιουργία υδατοδρομίων σε 35 περιοχές περιέχει το επιχειρηματικό σχέδιο που εκπόνησαν οι εταιρείες που προτίθενται να συμμετάσχουν σε αυτό.

Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, συμμετοχή στο project έχουν εκδηλώσει τρεις εταιρείες, η Hellenic Seaplanes, η Grecian Air Seaplanes και η Trans Maldivian, οι οποίες έχουν υποβάλει φακέλους στις αρμόδιες αρχές και προχωρούν τις επενδύσεις σε υδατοδρόμια, ενώ και μια τέταρτη βρίσκεται σε φάση διερευνητικού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για τη Merkur Air, η οποία έχει ήδη λάβει τις σχετικές άδειες από τις αρμόδιες αρχές, έχει σε ετοιμότητα τα δύο πρώτα υδροπλάνα και εργάζεται στην αεροπορική σύνδεση Τσεσμέ – Μύκονος.

Οι αρχικές προβλέψεις ήθελαν τα πρώτα δρομολόγια υδροπλάνων από την πρωτεύουσα προς νησιά του Αιγαίου να ξεκινούν στις αρχές Μαΐου, όμως πλέον προβάλλει ισχυρή η πιθανότητα ακόμα και να μην προλάβουν τη φετινή high season. Ο λόγος είναι τα υδάτινα πεδία από τα οποία θα επιχειρούν τα υδροπλάνα και οι -εξωγενείς- καθυστερήσεις στη λειτουργία τους.

Ετσι, αν και κάποιοι από τους επενδυτές επιμένουν ότι θα προλάβουν τη φετινή θερινή σεζόν, οι πιο απαισιόδοξοι μεταθέτουν την έναρξη των δρομολογίων των υδροπλάνων για το 2024. Υδατοδρόμια πάντως… υπάρχουν, έστω και λίγα. Αδειοδοτημένα από τις αρμόδιες αρχές, δηλαδή, υπάρχουν μόλις τρία, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Οι εταιρείες τρέχουν την κατασκευή και των υπολοίπων σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Σε προχωρημένη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται επίσης τα υδατοδρόμια του Βόλου (θα αποτελέσει κεντρική βάση), της Ιου, του Ρεθύμνου, της Καλαμάτας και της Κυλλήνης, καθώς και της Πάτρας. Εγκριση έχουν λάβει επίσης υδάτινα πεδία στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, στο Πόρτο Χέλι, στην Ερμιόνη και το Λαύριο, ενώ το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει προς εξέταση άλλα 23 αιτήματα χορήγησης αδειών για υδατοδρόμια.

Από αυτά, οι φάκελοι των 18 αφορούν αιτήματα χορήγησης αδειών ίδρυσης, ενώ άλλα πέντε, αυτά της Σκύρου, της Σκοπέλου, της Πάτμου, της Αλοννήσου και της Τήνου, αφορούν άδειες ίδρυσης και λειτουργίας, καθώς έχουν κατασκευαστεί οι εγκαταστάσεις. Στο στάδιο των συζητήσεων βρίσκονται τα υδατοδρόμια στο Ηράκλειο, στα Χανιά, στο Γάζι και τον Πλατανιά της Κρήτης.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Hellenic Seaplanes Νικόλας Χαραλάμπους, το ζητούμενο (με δεδομένο ότι πρόκειται για βιώσιμη επένδυση) δεν είναι η δημιουργία ενός ανταγωνιστικού μέσου μεταφοράς για την Ελλάδα. «Θέλουμε να συνδυάσουμε τις πτήσεις των υδροπλάνων με τις υφιστάμενες μεταφορικές λύσεις, ώστε να υπάρχει ένα υπερπλήρες δίκτυο με καλή λειτουργία. Με τη λογική των μετεπιβιβάσεων, θα γίνει καλύτερη η ζωή όχι μόνο των τουριστών, αλλά και των μόνιμων κατοίκων».

Η Hellenic Seaplanes έχει επενδυτικό πλάνο, σύμφωνα με τον κ. Χαραλάμπους, ύψους 200 εκατ. ευρώ για την αεροπορική και 50 εκατ. (που καλύπτεται από ίδια κεφάλαια) για τα υδατοδρόμια. «Παράλληλα, δημιουργούμε τη βάση συντήρησης στη Χαλκίδα σε έναν χώρο 7 στρεμμάτων και εξετάζουμε την κεντρική μας βάση στον Αλιμο ή, αν δεν το επιτρέψουν οι συνθήκες, στον Βόλο, ενώ δημιουργούμε δίκτυο πωλήσεων το οποίο εστιάζει στον συνδυασμό με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς». Η εταιρεία σκοπεύει να συνδέει τα νησιά μεταξύ τους και αυτά με έναν κεντρικό προορισμό της ηπειρωτικής Ελλάδας, με δύο πτήσεις την ημέρα προς κάθε προορισμό.

«Το δρομολόγιο Αλιμος – Τήνος διαρκεί 28 λεπτά, το Τήνος – Πάτμος 42 λεπτά, το Τήνος – Σίφνος 22 λεπτά. Υπολογίζουμε το κόστος του εισιτηρίου περίπου στα 80 ευρώ για κάθε μισή ώρα πτήσης, εάν το υδροπλάνο φεύγει από υδατοδρόμιο, καθώς υπάρχει η δυνατότητα να επιχειρούν και σε συμβατικά αεροδρόμια, όπως το “Ελ. Βενιζέλος” με περίπου 260 πτήσεις τον χρόνο».

Ο έτερος μεγάλος πόλος του project των υδροπλάνων είναι η Grecian Air Seaplanes και η (συνδεδεμένη μαζί της) Ελληνικά Υδατοδρόμια. Η επικεφαλής Στρατηγικής Ανάπτυξης των δύο εταιρειών Μαρία Τόκτωρ έχει εξηγήσει ότι «ερχόμαστε και επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών, κυρίως δε των νησιωτών, στη μετακίνησή τους, είτε ανάμεσα στα νησιά, αλλά και τη διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα». Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό κομμάτι, οι δύο εταιρείες βρίσκονται υπό την ομπρέλα investing group γερμανικών και ελβετικών συμφερόντων, με το σχέδιο να ξεπερνά τα 180 εκατ. ευρώ.

Το επενδυτικό πλάνο προβλέπει τη δημιουργία δικτύου περισσότερων από 100 υδατοδρομίων σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Η εταιρεία έχει προς το παρόν αδειοδοτήσει και λειτουργήσει πλήρως υδατοδρόμια στην Ελλάδα και είναι φορέας λειτουργίας των τριών υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ ηγείται ως επικεφαλής ένωσης εταιρειών της αδειοδότησης 40 ακόμη υδατοδρομίων.

Ο κολοσσός των υδροπλάνων

Ως τρίτος παίκτης στο project των υδατοδρομίων ήρθε να προστεθεί πρόσφατα ο αεροπορικός κολοσσός Trans Maldivian, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στα δρομολόγια σύνδεσης των νησιών μας. Η εταιρεία έχει ζητήσει να ενημερωθεί για τους διαθέσιμους χώρους προσεγγίσεων, ώστε να καταθέσει ανάλογο επενδυτικό πλάνο.

Οπλα της λογίζονται όχι μόνο τα διαθέσιμα κεφάλαιά της, αλλά και η πρότερη εμπειρία της, καθώς εδώ και πάνω από μία δεκαετία συνδέει με τακτικά δρομολόγια υδροπλάνων τα περισσότερα από τα 1.200 νησιά των Μαλδίβων. Επιπλέον, διαθέτει τεράστιο στόλο από υδροπλάνα και καταρτισμένο προσωπικό (πιλότους, τεχνικούς και προσωπικό εδάφους) που μπορεί να διαθέσει ανά πάσα στιγμή.

Γιατί αργούν τόσο;

Η καλή πρόθεση είναι δεδομένη, τα… λεφτά υπάρχουν, όμως εδώ και πάνω από δέκα χρόνια το πρόγραμμα των υδροπλάνων δεν προχωρά. Γιατί; Θα περίμενε κανείς ότι πρόκειται για κλασική περίπτωση γραφειοκρατίας που φρενάρει τα σχέδια, όμως κάθε άλλο παρά έτσι είναι. Η κυβέρνηση έχει αποδείξει -με την εμπλοκή και προσωπικά υπουργών- ότι έχει την πρόθεση να βοηθήσει τους επενδυτές, οι Περιφέρειες το ίδιο.

Το πλάνο λειτουργίας των υδατοδρομίων, μάλιστα, συνέπεσε με την έναρξη λειτουργίας της νεοσύστατης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η οποία, μεταξύ άλλων, έχει αναλάβει να διευκολύνει τις διαδικασίες για τα αεροπορικά πράγματα, αλλά και να χρησιμοποιήσει την ευρωπαϊκή εμπειρία. Η ΑΠΑ, διοικητής της οποίας έχει αναλάβει ο δρ Χρήστος Τσίτουρας, απαρτίζεται από έμπειρα στελέχη της αεροπορικής βιομηχανίας, ενώ βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τις ανάλογες ευρωπαϊκές υπηρεσίες.

Καλά ενημερωμένες πηγές της ΑΠΑ αναφέρουν ότι υπάρχει πλέον η δυνατότητα να εκδοθεί η σχετική άδεια ακόμα και σε μερικές εβδομάδες, εάν ζητηθεί από εταιρεία υδροπλάνων. Γιατί αργεί λοιπόν η διαδικασία; «Δεν φτάνουν μόνο ο νόμος και οι άδειες, παρότι υπάρχει η στήριξη από την κυβέρνηση», λέει ο κ. Χαραλάμπους. «Εμείς έχουμε περισσότερα από δέκα χρόνια που έχουμε μπλέξει σε ένα μάλλον ασυνήθιστο… Survivor γραφειοκρατίας. Στον Αλιμο, για παράδειγμα, ήμασταν πανέτοιμοι να ετοιμάσουμε και να λειτουργήσουμε υδατοδρόμιο, το οποίο θα αποτελούσε και τη βάση μας.

Ομως παρενέβη η Κτηματική Υπηρεσία, η οποία μπλόκαρε την άδεια, καθώς εντόπισε αυθαίρετα με εντολή κατεδάφισης στην περιοχή. Στην Τήνο κολλήσαμε με την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Στη Σίφνο ο σύλλογος των ψαράδων προσέφυγε δικαστικά και αναμένουμε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στην Πάτμο περιμένουμε το υπουργείο Τουρισμού. Καταλαβαίνετε ότι ο σχεδιασμός μας τινάζεται στον αέρα και έτσι πάμε για νέο μπλοκ με Βόλο, Σκύρο, Σκόπελο, Αλόννησο και Σκιάθο».

πηγή: Πρώτο Θέμα

close menu