Mετά από τρείς αναβολές επιβεβαιώθηκε το μεγάλο ενδιαφέρον από ελληνικές και διεθνείς εταιρείες στην Α’ φάση του διαγωνισμού, αξίας 62 εκατ. ευρώ, για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) με δέκα αιτήσεις συμμετοχής που κατατέθηκαν με την λήξη της εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η διαδικασία του διαγωνισμού προβλέπει την παροχή διευκρινίσεων και μετά την κατάθεση των προτάσεων για την αξιολόγησής τους. Στόχος του διαγωνισμού η ανάπτυξη ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος, επιτήρηση του εθνικού θαλάσσιου χώρου και η προστασία των θαλασσίων συνόρων της χώρας.
Η λειτουργία του συστήματος θα ενισχύσει σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος (Ελληνική Ακτοφυλακή) αλλά και της παροχής πληροφοριών στις Ενοπλες Δυνάμεις και στην Ελληνική Αστυνομία σε μία περίοδο κατά την οποία η επιτήρηση και ασφάλειας στη θάλασσα έχουν περάσδει σε «κόκκινο συναγερμό».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του, δήλωσε τα εξής: «Μετά από 4,5 χρόνια αδικαιολόγητων καθυστερήσεων από την προηγούμενη κυβέρνηση, με σταθερά βήματα, προχωράμε στην υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Ενός πολύ σημαντικού έργου για την ασφάλεια της πατρίδας μας. Η επιλογή του αναδόχου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021, ώστε, πολύ σύντομα, τα θαλάσσια σύνορά μας να προστατεύονται από ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα».
ΕΔΩ διαβάστε σχετική δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
που έκανε τον προηγούμενο Ιούνιο πριν την νέα μετάθεση της ημερομηνίας του διαγωνισμού.
Τα δέκα ενδιαφερόμενα εταιρείες και σχήματα είναι τα εξής:
General Dynamics Mission Systems – ItalySrL,
Intracom, Cosmote, Hensoldt Optronics GmbH,
Ομιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Ενωση Εταιρειών Vodafone – G4S,
Ενωση Εταιρειών «Μυτιληναίος Elbit Systems C4I and Cyber Ltd,
Indra Sistemas, Intrasoft Defence(IDE) – Intrakat,
Τεχνικη Εταιρεία «Χριστόφορος Κωνσταντινίδης» Α.Ε,
TSGIT Advanced Systems Ltd – TARIDEAL Concepts Ltd.
Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο Φάσεις σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 3978/2011:
Α’ Φάση Διαγωνισμού: Με τη δημοσίευση της Διακήρυξης καλούνται οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς, που πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής, να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής. Μετά την αξιολόγηση των αιτήσεων συμμετοχής και των δικαιολογητικών και την προκαταρκτική απόδειξη των όρων συμμετοχής, εκδίδεται Απόφαση Εγκρισης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης, με την οποία θα ολοκληρωθεί η Α’ Φάση του Διαγωνισμού και στην οποία θα αναφέρονται οι προεπιλεγμένοι υποψήφιοι οικονομικοί φορείς που θα κληθούν στην Β’ Φάση του διαγωνισμό.
Β’ Φάση Διαγωνισμού: Οι προεπιλεχθέντες Φορείς της Α’ Φάσης, θα κληθούν μετά την αποστολή σχετικής Πρόσκλησης να υποβάλλουν τεχνική και οικονομική προσφορά, καταθέτοντας και εγγύηση συμμετοχής, αφού παραλάβουν ιδιοχείρως σε έντυπη μορφή ή σε ψηφιακή μορφή με την ταυτόχρονη υπογραφή πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής το διαβαθμισμένο ως «απόρρητο» τεύχος Τεχνικών Προδιαγραφών, σύμφωνα με τη διαδικασία που θα περιγράφεται λεπτομερώς στην Πρόσκληση Ενδιαφέροντος.
Τι περιλαμβάνει το το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ)
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του, έργου, Αντιπλοίαρχο Λιμενικού Σώματος Γιώργο Χριστιανό, το ΕΣΟΘΕ θα καλύψει περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στην Ελλάδα, που αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου η υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Όπως σημείωσε, το Σύστημα θα αποτελείται από 35 σταθμούς προκειμένου να υπάρχει πλήρης επίγνωση του θαλάσσιου πεδίου και των καιρικών συνθηκών που επικρατούν (ύψος κύματος), ενώ θα υπάρχουν ενσωματωμένα ραντάρ, σταθμοί βάσης και μετεωρολογικός σταθμός.
Σε 26 από αυτούς τους σταθμούς θα είναι εγκαταστημένοι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες με θερμικές κάμερες και κάμερες νυχτός, ενώ θα υπάρχει και απευθείας εικόνα από το θαλάσσιο πεδίο προκειμένου το λιμενικό να γνωρίζει για οποιοδήποτε συμβάν. Πέραν των σταθμών του συστήματος, θα υπάρχουν και δύο αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων πάνω σε οχήματα προκειμένου να μπορούν να καλύψουν επιχειρησιακά κενά.
Ο κ. Χριστιανός τόνισε ότι είναι ιδιαίτερο σημαντικό για το Λιμενικό Σώμα ότι θα υπάρχει για πρώτη φορά επίγνωση του χώρου για να μπορεί να συνδράμει σε οποιοδήποτε περιστατικό σε κάποια θαλάσσια περιοχή κάτω υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Πρόσθεσε επίσης ότι τα επιδιωκόμενα οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΟΘΕ θα είναι η πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας στο θαλάσσιο πεδίο, η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα και στοχευμένα για πρώτη φορά στο λιμενικό να παρέχει συνδρομή χωρίς να απαιτείται χρόνος για να εντοπιστεί το σκάφος που κινδυνεύει.
Ο Αντιπλοίαρχος του Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός ανάφερε ότι μπαίνουμε σε μία νέα διαδικασία ορθολογισμού και διαχείρισης των μέσων του λιμενικού, που θα έχει ως αποτέλεσμα των εξοικονόμηση πόρων, καθώς δεν θα απασχολούνται πλέον 24 ώρες το 24ωρο σκάφη κι επιχειρησιακά μέσα στα θαλάσσια πεδία μη τυχόν εντοπίσουν κάποια από αυτά τα περιστατικά που μπορούν να συμβούν.
Τόνισε επίσης ότι για το ΕΣΟΘΕ έχει προβλεφθεί να υπάρχει γι αυτό ένα Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου που θα έχει έδρα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, όπου όλη η εικόνα και ο ήχος θα μεταφέρεται στη διοίκηση, ενώ εξειδικευμένα στελέχη θα λαμβάνουν τις πληροφορίες και θα τις διοχετεύουν στη συνέχεια σε τοπικό επίπεδο στις λιμενικές αρχές και στα σκάφη για τη διαχείριση του οποιαδήποτε περιστατικού. Συμπλήρωσε, τέλος, ότι έχει προβλεφθεί να υπάρξει ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών υποδομών στους σταθμούς που θα περιλαμβάνουν τόσο ραδιοζεύξεις και λογισμικό τελευταίας τεχνολογίας που θα ολοκληρώνει το σύστημα όλων των αισθητήρων στο ανατολικό Αιγαίο και την περιοχή της Κρήτης.