Φωτογραφίες από το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης που θα τεθεί σε λειτουργία τους επόμενους μήνες παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας για το χρονοδιάγραμμα των έργων ανάταξης του σιδηροδρόμου αλλά και τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει σε όλα τα μέτωπα στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την αναβάθμιση του δικτύου και την μεγιστοποίηση των επιπέδων ασφαλείας.
Ο υπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι μετά το Πάσχα, θα παραδοθεί το πρώτο πόρισμα της διοικητικής επιτροπής για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ενώ προχωρούν οι δικαστικές έρευνες. Παράλληλα θα γίνει ανεξάρτητη έρευνα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε ένα εξάμηνο.
Ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε για άμεσες παρεμβάσεις σε σημειακό επίπεδο ώστε να αναβαθμιστεί το επίπεδο ασφαλείας και σε πιο μεσοπρόθεσμα έργα για την σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση του δικτύου.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την εγκατάσταση πλήρους τηλεδιοίκησης στο Βόρειο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου (από Λάρισα-Πλατύ) τέλος Ιουνίου και στο νότιο τμήμα (Οινόη – Τιθορέα) τέλος Σεπτεμβρίου.
Από αρχές Οκτωβρίου, ανακοίνωσε ότι θα λειτουργεί πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης τόσο σε επίπεδο σηματοδότησης όσο και τα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας που μαζί με της Λάρισας θα είναι συνολικά τέσσερα.
Νέα ανάθεση
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης μίλησε για προμήθειες που πρέπει να γίνουν και για τα συστήματα αυτόματης πέδησης (ETCS) . Όπως είπε, μοναδικός προμηθευτής σε αυτό τον τομέα είναι η Hitachi με την οποία και πραγματοποιήθηκε χθες συνάντηση με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας αλλά και τον Πρέσβη της Ιαπωνίας.
Κλείσιμο
Τα συστήματα προβλέπεται να εγκατασταθούν μέσα στο καλοκαίρι στις αμαξοστοιχίες. Για τις επίμαχες προμήθειες υπήρξαν δύο άγονοι διαγωνισμοί από την ΓΑΙΑΟΣΕ το προηγούμενο διάστημα για αυτό και προβλέπεται να γίνει απευθείας ανάθεση.
Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα
Μέχρι σήμερα έχουν συντελεστεί εργασίες ανάταξης σε πολλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου για την βελτιστοποίηση του επιπέδου ασφαλείας. Στις εργασίες αυτές περιλαμβάνονται φωτισμός σηράγγων, εξονυχιστικός έλεγχος στην πυρόσβεση (ήδη γίνονται τα τελευταία έργα ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες πυροσβεστικές οδοί και να είναι γεμάτα τα βυτία), κάμερες 24ωρου βάσεως στις εισόδους και εξόδους κρίσιμων σηράγγων και συνεχίζονται τα έργα αποκατάστασης εντός των σηράγγων ειδικά στις παλαιές (προ 2013 – 2014) που δεν υπήρχε η σημερινή νομοθεσία για ασφάλεια, κλπ. Κινητοποιήθηκε επίσης η αστυνομία σε κρίσιμα μέρη ώστε να μένει ενεργή για τις κλοπές.
Συνάντηση με ΡΑΣ
Σε ότι αφορά το σύστημα επικοινωνιών GSMR, που είναι μέρος της συνολικής αναβάθμισης του δικτύου (επικοινωνία με σταθμάρχες, μηχανοδηγούς κ.α), αναφέρθηκε ότι έχουν δοθεί φορητές και σταθερές συσκευές για χρήση πάνω στις αμαξοστοιχίες.
Οι φορητές συσκευές χρησιμοποιούνται ήδη στους συρμούς αλλά η σταθερή εγκατάσταση, αναμένει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ).
Για το θέμα, υπήρξε χθες συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και την πρόεδρο της ΡΑΣ, με σκοπό την επιτάχυνση της πιστοποίησης και έγκρισης ώστε τα συστήματα να εγκατασταθούν το συντομότερο δυνατό χρόνο.
Για τα μεσοπρόθεσμα έργα που είναι οι συμβάσεις του ΟΣΕ για την σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση, υπάρχουν αντίστοιχα τακτικές συναντήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς, τους αναδόχους, όσο και τις υπηρεσίες (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ). «Απαιτείται πολύ μεγάλη συνέργεια για να επιταχύνουμε και να αντιμετωπιστούν προβλήματα συμβατότητας» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας, ο οποίος επισήμανε ότι δίνεται μάχη με το χρόνο με τακτικές συναντήσεις και επαφές και με τους Γάλλους ώστε να επιταχύνουν οι γαλλικές εταιρείες τα απαραίτητα έργα.
Επανεκκίνηση σιδηροδρόμων
Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη από τα δρομολόγια που δεν έχουν επανεκκινήσει, απομένει σήμερα ο προαστιακός Αθήνα – Κιάτο, για τον οποίο γίνονται εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες που έχουν να κάνουν με τον πλήρη ηλεκτροφωτισμό καθώς είναι οι πιο γερασμένες του δικτύου. Σήμερα, θα ξεκινήσει ο προαστιακός μέχρι τη Μαγούλα και θα επεκταθεί μέχρι το Κιάτο εντός των επομένων 10 ημερών.
Εκπτώσεις σε νέους
Ικανοποιητικές πληρότητες εμφανίζει σύμφωνα με τον υπουργό, το δρομολόγιο του Intercity (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) με μέσο όρο επιβατών 150 όταν πριν το συμβάν ήταν 200 – 250 επιβάτες.
Όπως μάλιστα, δήλωσε με πρωτοβουλία του, η Hellenic Train προχωρεί σε προσαρμογή της εμπορικής πολιτικής προσφέροντας καθολική έκπτωση 50% σε φοιτητές και νέους κάτω από 25 ετών.
Μεγάλη προσπάθεια γίνεται για την επιτάχυνση των προσλήψεων προσωπικού.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα υπάρξει παράταση ανανέωσης για τα μπλοκάκια για 200 εργαζόμενους. Επίσης τρέχει ο διαγωνισμός για 90 σταθμάρχες, κλειδούχους και τεχνίτες και θα προσληφθούν επιπλέον 100. Θα επανέλθουν στην υπηρεσία 165 φύλακες ισοπέδων διαβάσεων που ήταν με μπλοκάκια.
Για την σύμβαση με την Hellenic Train ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι είναι ενεργή η συμφωνία για τις υποχρεωτικές δημόσιες υπηρεσίες. Υπάρχει επίσης μια σύμβαση για την παραχώρηση (στοιχείο της ιδιωτικοποίησης) και ότι υπάρχει συνεργασία με την εταιρεία. Επιπλέον σημείωσε ότι υπάρχει και η σύμβαση μεταξύ δημοσίου και ΟΣΕ για την παραχώρηση του δικτύου, για την οποία ολοκληρώνεται ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα υπογραφεί αμέσως μετά.
Επαφές με Γάλλους, υπογραφή AMOU
Ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι υπάρχει στενή συνεργασία για μεταφορά τεχνογνωσίας με πολλές χώρες όπως η Γαλλία αλλά και η Γερμανία. Μάλιστα άμεσα πρόκειται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με τους Γαλλικούς σιδηρόδρομους που θα αφορά θέματα προσωπικού (εκπαίδευση, επιμόρφωση, κ.α.) και οργάνωσης.
Οι Γάλλοι αποτελούν ένα case study για το σιδηρόδρομο καθώς έχουν 200.000 εργαζόμενους και δίκτυο με 35.000 χιλιόμετρα.