Τεχνολογίες

Όσα μας προωθούν οι εταιρείες τεχνολογίας για το 2022

Μια σειρά από τεχνολογίες ετοιμάζεται να εισβάλει στη ζωή μας, στην καθημερινότητά μας και στα σπίτια μας. Πρόκειται για «τάσεις» που εμφανίζονται ως νέες, αλλά στην πραγματικότητα παρουσιάζονται ξανά και ξανά επί χρόνια, απλούστατα επειδή χρειάζεται πολύ καιρό για να ωριμάσει η τεχνολογία ώστε να θελήσουν να την αγοράσουν οι περισσότεροι από εμάς.

Πολλά από όσα μας προωθούν οι εταιρείες τεχνολογίας για το 2022 είναι πράγματα που τα έχουμε ξανακούσει. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι η εικονική πραγματικότητα, η τεχνολογία που προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες της να παίζουν τρισδιάστατα παιχνίδια φορώντας ένα ζευγάρι –λίγο ακαλαίσθητα– γυαλιά. Επανέρχεται και φέτος στο προσκήνιο και στο επίκεντρο των νέων τεχνολογιών, αφού πρώτα μετονομάστηκε σε «μετα-σύμπαν» από τον ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Μια άλλη κατηγορία για την οποία γίνεται πολύς λόγος είναι αυτή των λεγόμενων «έξυπνων σπιτιών» – μια τεχνολογία ελέγχου και τηλεχειρισμού των οικιακών συσκευών με φωνητικές εντολές μέσω μικροφώνων ή με το κουμπί ενός έξυπνου κινητού. Στην πραγματικότητα, η βιομηχανία του είδους προσπαθεί να προωθήσει αυτή την τεχνολογία στα σπίτια μας εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία. Φέτος αυτά τα προϊόντα φαίνεται πως αρχίζουν πλέον να φαίνονται όντως χρήσιμα. Μια άλλη τεχνολογία που παίρνει όλο και περισσότερη δημοσιότητα είναι εκείνη των ψηφιακών αξεσουάρ που καταγράφουν τη φυσική κατάσταση όποιου τα φοράει και διευκολύνουν τη διάγνωση του προβλήματος ή εξυπηρετούν κάποια ανάγκη της υγείας του. Σε ό,τι αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες που σχεδιάζουν ηλεκτροκίνητα οχήματα εδώ και καιρό, τώρα αρχίζουν να επισπεύδουν την υλοποίηση των σχεδίων τους προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο της κατάργησης των αυτοκινήτων βενζίνης μέχρι το 2030. Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά τέσσερις τεχνολογίες ή τάσεις που πρόκειται να εισβάλουν στη ζωή μας φέτος.

Τα νέα προϊόντα εικονικής πραγματικότητας και η καινούργια πλατφόρμα του ιδρυτή του Facebook.

Εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία οι γκουρού της τεχνολογίας οραματίζονται την εποχή που οι εικονικές ζωές μας θα διαδραματίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο με την πραγματικότητα. Στην εποχή εκείνη θεωρητικά θα περνάμε άφθονο χρόνο επικοινωνώντας και αλληλεπιδρώντας με φίλους και συνεργάτες στον εικονικό κόσμο και επομένως θα δαπανούμε χρήματα σε αυτόν τον εικονικό κόσμο για εικονικές υπηρεσίες και ψηφιακά προϊόντα. «Στον σημερινό κόσμο οι άνθρωποι στέλνουν μια εικόνα που αντανακλά τον εαυτό τους πολλές φορές μέσα σε μια ημέρα», επισημαίνει ο Μάθιου Μπαλ, επενδυτής που έχει γράψει εκτεταμένα γύρω από το «μετα-σύμπαν». Οπως διευκρινίζει ο ίδιος, «στην επόμενη φάση της η τεχνολογία θα πάρει την οπτική αναπαράσταση και θα της δώσει διαστάσεις, οπότε θα μπαίνει κανείς μέσα σε ένα περιβάλλον και θα εκφράζεται μέσα από αυτή την τρισδιάστατη αναπαράσταση». Αυτό θυμίζει κάτι από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Οπως, όμως, τονίζει ο κ. Μπαλ, καθώς διανύαμε το δεύτερο έτος της πανδημίας υπήρξε μια κρίσιμη μάζα από παράγοντες που κατέστησαν το «μετα-σύμπαν» πιο ρεαλιστικό. Πρώτα απ’ όλα η τεχνολογία βελτιώθηκε. Στη διάρκεια του περασμένου έτους, το Facebook ανακοίνωσε ότι μετονομάζεται σε Meta, αφού πρώτα είχε πουλήσει 10 εκατ. κομμάτια από το Quest 2, όπως αποκάλεσε τη συσκευή του της εικονικής πραγματικότητας. Ισχύει, άλλωστε, ότι πολλοί άνθρωποι είναι πρόθυμοι να φιλοτεχνήσουν τον ψηφιακό εαυτό τους. Ορδές επενδυτών αγόρασαν τα λεγόμενα NFTs, ένα νέο είδος επένδυσης, δηλαδή μοναδικά ψηφιακά αντικείμενα που αγοράζονται με κρυπτονομίσματα. Πολλοί επένδυσαν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για να ενταχθούν σε μια ψηφιακή λέσχη θαλαμηγών.

Στο μεταξύ, η Apple σχεδιάζει να παρουσιάσει τη δική της συσκευή εικονικής πραγματικότητας που θα μοιάζει με ένα ζευγάρι γυαλιά για σκι και θα βασίζεται σε ένα είδος υπολογιστή που θα «φοριέται» σε κάποιο άλλο σημείο του σώματος. Η Google αναπτύσσει, άλλωστε, εδώ και χρόνια τα δικά της προϊόντα εικονικής πραγματικότητας και η Microsoft έχει ήδη παρουσιάσει τις δικές της συσκευές εικονικής πραγματικότητας για επιχειρήσεις και κρατικές υπηρεσίες. Το μετα-σύμπαν μπορεί βέβαια να αποδειχθεί τελικά πως ήταν μια φαντασίωση και θα εξαρτηθεί από το ποια προϊόντα θα κυκλοφορήσουν στην αγορά και ποιοι θα τα αγοράσουν.

Ψηφιακό σπίτι με συσκευές που επικοινωνούν μεταξύ τους

Τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί πολλά είδη για τα έξυπνα σπίτια, όπως, για παράδειγμα, θερμοστάτες, κλειδαριές και ρομπότ καθαρισμού, όλα ελεγχόμενα μέσω Ιντερνετ.

Εχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος σε αυτόν τον τομέα και οι σχετικές συσκευές αφενός είναι αξιόπιστες στο έργο τους με τη βοήθεια ψηφιακών υποβοηθητικών συσκευών, όπως η Alexa της Amazon, η Assistant της Google και η Siri της Apple. Σταδιακά έχουν γίνει και πολύ πιο προσιτές από οικονομικής απόψεως.

Ωστόσο, το έξυπνο σπίτι παραμένει ως επί το πλείστον χαοτικό. Πολλά από τα προϊόντα του έξυπνου σπιτιού δεν ήταν συμβατά με άλλες τεχνολογίες. Ορισμένες κλειδαριές, για παράδειγμα, δούλευαν μόνο με κινητά της Apple και όχι με το σύστημα Android, ενώ ορισμένοι θερμοστάτες ελέγχονταν με τη φωνητική υπηρεσία της Google Assistant, αλλά όχι με τη Siri.

Η ασυμβατότητα δημιούργησε ζητήματα καθώς θεωρητικά θα πρέπει κάποια μέρα να μπορούν να αλληλεπιδρούν και να επικοινωνούν οι συσκευές μεταξύ τους, ώστε να μπορεί ένα πλυντήριο, για παράδειγμα, να ενημερώσει το στεγνωτήριο ότι υπάρχει ένας όγκος ρούχων πλυμένων που πρέπει να στεγνώσουν.

Φέτος οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές στη βιομηχανία της τεχνολογίας, οι Apple, Samsung, Google και Amazon, φαίνεται πως κατορθώνουν να κάνουν πιο πρακτικό το έξυπνο σπίτι. Σχεδιάζουν να προσαρμόσουν την τεχνολογία τους ώστε να είναι συμβατή με τις προδιαγραφές Matter που δίνει στις οικιακές συσκευές τη δυνατότητα να συνομιλούν και να συνεργάζονται, ανεξάρτητα από το ποιας εταιρείας είναι η υποβοηθητική συσκευή.

Τα έξυπνα ρολόγια και η έκρηξη επενδύσεων στη βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης

Τα αξεσουάρ φυσικής κατάστασης όπως το Apple Watch και το Fitbit, που βοηθούν στην ανίχνευση των κινήσεων και των παλμών της καρδιάς, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Ετσι, οι εταιρείες τεχνολογίας πειραματίζονται φέτος προσπαθώντας να κατασκευάσουν μικρότερες συσκευές που να μπορούν να φορεθούν και να συγκεντρώνουν πολύ σημαντικές πληροφορίες για την υγεία μας και τη φυσική μας κατάσταση.

Η εταιρεία τεχνολογίας υγείας Oura παρουσίασε προσφάτως νέο μοντέλο της που έχει ενσωματωμένους αισθητήρες και ανιχνεύει μετρήσεις όπως η θερμοκρασία του σώματος, προκειμένου να προβλέψει με ακρίβεια τον κύκλο γονιμότητας των γυναικών. Προ μηνός μια άλλη εταιρεία παρουσίασε μια συσκευή που μπορεί να φορεθεί και να ανιχνεύει ενδείξεις χρόνιας ασθένειας.

Οι ειδικοί της ιατρικής κοινότητας προειδοποιούν για τις ενδεχόμενες συνέπειες της τεχνολογίας υγείας. Οταν δεν τοποθετούνται στο σωστό πλαίσιο, τα δεδομένα για τη φυσική κατάσταση των ανθρώπων μπορούν να παραπλανήσουν και να οδηγήσουν σε εσφαλμένα συμπεράσματα, ανιχνεύοντας ανύπαρκτες ασθένειες που θα κάνουν τους ανθρώπους υποχόνδριους.

Αν, πάντως, κρίνουμε από την εκτεταμένη χρήση των rapid tests για την ανίχνευση του κορωνοϊού, οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αρχίσουν να λαμβάνουν πρωτοβουλίες για να γνωρίζουν την υγεία τους.

Πέρυσι ο πρόεδρος Μπάιντεν ανακοίνωσε τον φιλόδοξο στόχο της υπερδύναμης: τα μισά από όσα οχήματα πωλούνται στις ΗΠΑ θα είναι ηλεκτροκίνητα μέχρι το 2030.

Στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες επέσπευσαν τα σχέδιά τους για την ανάπτυξη των δικών τους ηλεκτροκίνητων μοντέλων, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάστηκαν μέσα στην εβδομάδα στο Σαλόνι Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών Προϊόντων στο Λας Βέγκας.

Την Τρίτη, η Ford Motor ανακοίνωσε τα σχέδιά της για αύξηση της παραγωγής του ηλεκτροκίνητου μοντέλου φορτηγού F-150 Lightning, ενώ μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να παρουσιάσει η General Motors τα σχέδιά της για την ηλεκτροκίνητη εκδοχή του φορτηγού της Chevrolet Silverado που θα κινείται με μπαταρία.

Αλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz έχουν ανακοινώσει ήδη τα σχέδιά τους για τα ηλεκτροκίνητα οχήματά τους που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια.

Αν και επικρατεί αρκετός ενθουσιασμός στην αγορά σχετικά με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, όσοι ενδιαφέρονται φέτος για οχήματα που θα κινούνται με μπαταρία, μάλλον θα αναγκαστούν να στραφούν στην Tesla, καθώς δεν υπάρχει ακόμη εκτεταμένο δίκτυο σταθμών τροφοδοσίας για ηλεκτροκίνητα οχήματα και ιδιαιτέρως στις αγροτικές περιοχές.

Η Tesla έχει αναπτύξει τους δικούς της σταθμούς φόρτισης εδώ και χρόνια.

Οπως τονίζει η Καρολίνα Μιλανέζι, αναλύτρια τεχνολογίας καταναλωτή στη συμβουλευτική εταιρεία Creative Strategies, «είναι τόσο πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν σε ό,τι αφορά τις απαιτούμενες υποδομές, γι’ αυτό και λέγονται μεν πολλά, αλλά δεν ξέρουμε πόσα από αυτά αποτελούν πραγματικότητα».

Το όραμα

Ανακοινώνοντας τη μετονομασία του Facebook σε Meta προ ολίγων μηνών, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ εξήγησε πώς οραματίζεται τη μετεξέλιξή του στο μετα-σύμπαν που «θα είναι ο διάδοχος του Ιντερνετ των κινητών και θα μας δώσει τη δυνατότητα να είμαστε παρόντες σαν να βρισκόμαστε εκεί με άλλους ανθρώπους αδιακρίτως του πόσο μακριά είμαστε στην πραγματικότητα».

Υπεραισιοδοξία

Ενδεικτική της υπεραισιοδοξίας που χαρακτηρίζει τους επιχειρηματίες οραματιστές των σύγχρονων τεχνολογιών ήταν η πεποίθηση που είχε από το 2016 ο ιδρυτής της Tesla, Ελον Μασκ, πως «όσα οχήματα φεύγουν από το εργοστάσιό της διαθέτουν ήδη πλήρως την τεχνολογία για αυτονομία πέμπτου επιπέδου», δηλαδή ήταν πλήρως αυτοκινούμενα. Ακολούθησαν ατυχήματα και μηνύσεις εναντίον της καινοτόμου αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σε ό,τι αφορά το πόσος χρόνος χρειάζεται για να υλοποιηθούν πραγματικά όσα υπόσχονται οι νέες καινοτόμοι τεχνολογίες, είναι αποκαλυπτική η δήλωση του ιδρυτή της Microsoft, Μπιλ Γκέιτς, ότι «οι περισσότεροι άνθρωποι υπερεκτιμούν αυτά που μπορούν να κάνουν σε ένα χρόνο και υποτιμούν αυτά που μπορούν να κάνουν σε 10 χρόνια».

Πηγή: Καθημερινή

close menu