Πάρα, μα πάαρα, μα πάααρα πολύ καλά, ανοίγει η εβδομάδα, μετά τον θρίαμβο του μεγάλου (και το λέμε εμείς) Παναθηναϊκού, την τρίτη θέση του Ολυμπιακού στο ευρωπαϊκό μπάσκετ και την επιθυμητή από όλους τους Έλληνες νίκη της ομαδάρας του Πειραιά, την Τετάρτη, στον τελικό του Conference League. Στα καθ΄ημάς «τ’ είχες Γιάννη, τι είχα πάντα»! Η αγορά βαυκαλίζεται με τα «ανεκτέλεστα» της, εξακολουθούν να ακούγονται τα γνωστά και τετριμμένα «δεν βρίσκουμε στελέχη» και από αρκετούς δημόσιους Φορείς πληθαίνουν οι επισημάνσεις προς κάθε ενδιαφερόμενο. «Με αυτές τις υλοποιήσεις και τις «εργαλειοθήκες» θα κάνουμε Ψηφιακό Μετασχηματισμό?».
Ας αρχίσουμε από την Θεσσαλονίκη και την οριστικοποίηση του προτεινόμενου πλαισίου ιδιωτικοποίησης της Helexpo. Και είμαι πολύ προσεκτικός και ακριβής στις διατυπώσεις μου καθώς, ως παμπάλαιος και έχοντας πληρέστατο αρχείο για το σύστημα της Φυσικής και όχι Τεχνητής) νοημοσύνης μου, να θυμίσω πως και ο ΟΤΕ ήταν κρατική εταιρεία με 100% μέτοχο το κράτος και σε λιγότερο από 15 χρόνια, με εκκίνηση το 1996 πέρασε στους Γερμανούς και στην ΝτιΤι. Με βάση αυτό αναρωτιέμαι πως υπάρχουν ακόμη Έλληνες πολίτες, που πιστεύουν ότι το ελληνικό κράτος θα συνεχίσει να κάνει μπίζνες με εμπορικές εκθέσεις, δεν μπορώ να το κατανοήσω. Κατανοώ το ενδιαφέρον των καρντάσηδων για να διατηρηθεί το ισχύον σχήμα (άντε παρεμφερές) της κρατικής Helexpo, όμως πρέπει να γνωρίσουν ότι στους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς για την «συμπρωτεύουσα» δεν υπάρχει τέτοια προοπτική. Θα είμαστε εδώ να καταγράφουμε τις εξελίξεις και τα γεγονότα, όμως (δυστυχώς για ορισμένους) τελικά θα επαληθευτούμε.
Πρωταρχικός στόχος η οικονομική αξιοποίηση και άμεσα!
Όπως είδατε επιβεβαιώθηκαν οι αναφορές του ICTplus για τις κυβερνητικές κατευθύνσεις που αφορούν στο μέλλον της περιοχής και την νέας πορείας της Helexpo. Με βάση τις αναφορές του Πρωθυπουργού στο μεγάλο Συνέδριο του ΣΒΕ (Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος) στη Θεσσαλονίκη, είναι επιβεβλημένο και αναγκαίο να πεισθούν επενδυτικοί φορείς να αναλάβουν το κόστος της ανάπτυξης της περιοχής – «φιλέτο» του Εκθεσιακού Κέντρου της Helexpo. Έτσι το επενδυτικό σχήμα (που δεν είναι σίγουρο, αν θα υιοθετήσει το προτεινόμενο επενδυτικό πλαίσιο) με τη συνεργασία των Φορέων της πόλης η Helexpo μέλει να εξελιχθεί σε ένα διευρυμένο πόλο ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης ξεφεύγοντας από μέχρι σήμερα όρια των εκθεσιακών δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, που επεξεργάζονται το σχέδιο της ιδιωτικοποίησης της Helexpo, η περιοχή του Εκθεσιακού Κέντρου της Helexpo αποκτά τεράστιες υπεραξίες μετά τη λειτουργία και τις επεκτάσεις του Μετρό, τον εκσυγχρονισμό του Λιμένος, τα έργα υποδομών στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, την αυξανόμενη καινοτομική και ερευνητική δραστηριότητα σε συνδυασμό με το δεκαετές στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιο της Κυβέρνησης.
Όποιος βάζει το χρήμα, αποφασίζει. Νόμος του καπιταλισμού!
Με βάση τα εδώ και δεκαετίες συζητηθέντα ήταν και είναι μονόδρομος η είσοδος διεθνών επενδυτών στην ανάπτυξη της Helexpo και φυσικά η σταδιακή αποχώρηση του κράτους. Οι επενδυτές είναι αυτοί που θα επιταχύνουν αποφασιστικά τόσο την εκθεσιακή επέκτασή της σε σύγχρονους τομείς, όσο και στην ανάδειξη νέων χρήσεων, ώστε να επιτευχθεί ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη σε σειρά συγγενών τομέων πέριξ των εκθεσιακών δραστηριοτήτων.
Το ορατό χρονικό όριο της πλήρους λειτουργίας της νέας Helexpo και του τελικού σχεδίου που θα οριστικοποιηθεί αρχές του επομένου έτους και με βάση τις γνωστές διαδικασίες και την ταχύτητα υλοποίησης των έργων, τοποθετείται (κατά την άποψή μας) μεταξύ 2030 και 2032.
Σε βάθος 20ετίας τα έργα της Θεσσαλονίκης
Το σύνολο των σημερινών έργων οι ψύχραιμοι Θεσσαλονικείς το βλέπουν σε βάθος 20ετίας. Μέχρι τότε ελπίζουν και εύχονται ότι θα κοντεύουν να τελειώσουν το Fly Over με τα παράπλευρα έργα του, το Thess INTEC, οι αποθήκες και οι λιμενοβραχίονες του ΟΛΘ, θα ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του Μετρό, γιατί από τον Νοέμβριο που (λέγεται ότι) θα παραδοθεί σε λειτουργία θα φανεί αμέσως η αναγκαιότητα των επεκτάσεών καθώς θα εξυπηρετούνται μόνο οι επιβάτες του κέντρου. Και φυσικά δεν αναφερόμαστε στη σιδηροδρομική σύνδεση που δεν υπάρχει και φυσικά στην ασχήμια του Σταθμού του ΟΣΕ που πρέπει να τον διατηρήσουν ως σκηνικό ταινιών της δεκαετίας του ’50.
Εν κατακλείδι . . .
Η Θεσσαλονίκη εδώ και δεκαετίες ήταν εκτός του εθνικού χάρτη των βαρέων έργων υποδομών με το Μετρό να αριθμεί 40 χρόνια υλοποίησης από την εποχή της «τρύπας του Κούβελα». Η «Συμπρωτεύουσα» (όρος που έχει στοιχίσει πολλαπλά στη Θεσσαλονίκη) αρχίζει σταδιακά να μπαίνει «στο κάδρο» των μελλοντικών έργων με ότι σημαίνει αυτό για την ανάπτυξή της. Ευχόμαστε από καρδιάς τα σχεδιαζόμενα έργα να παραδοθούν κάποτε (δεν είναι εύκολο), αντέχοντας τις καθιερωμένες καθυστερήσεις, γιατί δεν μπορούμε να ακούμε (και εμείς και τα καρντάσια) για δεκαετίες μεγαλεπήβολες ιδέες και ανεφάρμοστα σχέδια που καταλήγουν στα ίδια και στα ίδια!
Ξεκίνησαν ήδη οι αλλαγές στον (μελλοντικά Digital) ΟΤΕ
Και πριν παπα-γάλ(λ)ος φωνήσαι (όπως λένε οι Γραφές) αρχίσαν οι αντικαταστάσεις στον ΟΤΕ, στο πλαίσιο της αλλαγής φρουράς από τον Τσαμάζ στον Νεμπή. Ηδη οι κ.κ Θεοχαρόπουλος και Αθανασόπουλος «τσέο» Τεχνολογίας και Συστημάτων Πληροφορικής. Όπως σας είπαμε στον ΟΤΕ από Φθινόπωρο θα «τρέξει» ο μετασχηματισμός του σε εταιρεία digital, καθώς οι ανταγωνιστές του (πλην φυσικά ΔΕΗ) δεν είναι σε θέση να υλοποιήσουν έναν μετασχηματισμό τέτοιας έκτασης. Nα είστε έτοιμοι για αποσχίσεις δραστηριοτήτων και ευρύτερες επιχειρηματικές συνέργειες και εταιρικές συμπράξεις, καθώς αυτό δείχνουν τα μελλούμενα και ο ανταγωνισμός, ο οποίος πλέον είναι και πολύπλευρος και απαιτεί «βαριά» κεφάλαια.
Από τώρα για το 2025; Και αργήσαμε!
Μην σας παραξενεύει ο τίτλος. Στις αρχές του 2025 μην ξεχνάτε ότι έχουμε εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Με βάση το Σύνταγμα η μη εκλογή δεν είναι πια αφορμή για διάλυση της Βουλής, όμως δεν παύει να έχουμε εκλογή πολιτειακού προσώπου. Εσείς να ξέρετε ότι μετά τον κυοφορούμενο μετεκλογικό ανασχηματισμό του καλοκαιριού, από τον οποίο το «Ψη-Δια» δεν θα χάσει τον υπουργό του, ούτε και του Γενικούς Γραμματείς του, στο Μαξίμου αρχίζουν και βλέπουν τις επόμενες εκλογές που μπορεί (Τι μπορεί? Βέβαιο είναι) να μην εξαντλήσουν την τετραετία. Όπως πρέπει να θυμάστε, το εκλογικό όριο για αυτοδύναμη κυβέρνηση είναι κατ΄ ελάχιστο το 37%, κάτι που με τα σημερινά δεδομένα στο Μαξίμου το έχουν ξεγράψει. Επίσης μην ξεχνάτε ότι με βάση τις σημερινές προθεσμίες του RRF, το 2026 είναι το έτος της καταληκτικής ημερομηνίας, οπότε είθισται (και στατιστικώς και πολιτικώς) οι εκλογές να γίνονται πριν από τις ημερομηνίες λήξης των «πακέτων».
Άρα από το 2025 οι Πληροφο(φ)ρικάριοι να είναι έτοιμοι για όλα.
Και φυσικά οι «ανεκτέλεστοι» να προσέχουν γιατί μπορεί να . . . «εκτελεστούν»!.
ΤΟ ΤΙΡ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΝΑ ΚΛΑΙΜΕ ή ΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑΜΕ;
Όσοι διάβασαν το άρθρο για το Ταμείο της Ανάκαμψης στο «Βήμα» της Κυριακής έμαθαν από τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος ότι από τα 7 δισ. ευρώ που έμεναν στα αζήτητα από τον Δεκέμβριο έχουν πέσει στα 4 δισ. που είναι μεν μία πρόοδος, αλλά εξακολουθούν τέσσερα ολόκληρα δισ. ευρώ να μην μπορούν να πέσουν στην αγορά.
Αποτέλεσμα αυτής της συνεχιζόμενης δυσπραγίας είναι ότι ο ρυθμός του ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι καθηλωμένος στο 2% και ελάχιστα πάνω από το «βαρύ» 2,5% που θα ήθελε η Κυβέρνησης και όχι μόνο αν αυτά τα δυσμύρια έπεφταν εγκαίρως στην αγορά.
Και μην ξεχνάτε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης καλύπτει το 50% των χρηματοδοτικών επενδυτικών πόρων με ευνοϊκά επιτόκια από 0,35% έως 0,65%. Το υπόλοιπο 30% απαιτεί τραπεζική χρηματοδότηση με τρέχοντα συμβατικά επιτόκια και το 20% από ίδια συμμετοχή των επιχειρήσεων με δικά τους κεφάλαια.
Αρα;
Αν μετά από τέσσερα και ένα χρόνια με φιλελεύθερη Κυβέρνηση έχουμε αυτή την εικόνα στις χρηματοδοτήσεις και εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, μην περιμένετε βελτίωση. Ούτε καν.