Διεθνή

Πληθωρισμός και κρίση φέρνουν απολύσεις στις εταιρείες τεχνολογίας

H Σίλικον Βάλεϊ καθιερώθηκε ως ο ιδανικός τόπος για επαγγελματική ανέλιξη στον τομέα της τεχνολογίας, πληρώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις σε όσους είχαν το ταλέντο και την αφοσίωση για την καινοτομία. Μέχρι πρότινος, μάλιστα, η Σίλικον Βάλεϊ θεωρούνταν αρκετά ισχυρή για να επωφελείται εν μέσω της πανδημίας όταν ο υπόλοιπος κόσμος εγκλωβίστηκε σε μια πρωτοφανή ύφεση.

Ωστόσο, οι μαζικές απολύσεις που ανακοίνωσε η Meta, μητρική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Instagram, καταδεικνύουν πως οι ψηφιακοί κολοσσοί των ΗΠΑ δεν είναι απρόσβλητοι από ένα δυσμενές οικονομικό κλίμα. Πόσο μάλλον όταν διανύουν δύσκολες μεταβατικές φάσεις, όπως συμβαίνει σήμερα με το Twitter, όπου ο νέος ιδιοκτήτης, Έλον Μασκ, έσπευσε να προχωρήσει σε περικοπές έως και του 50% του προσωπικού για να ανακαλέσει έπειτα κάποιες απολύσεις, μαρτυρώντας βεβιασμένες κινήσεις.

Στο επίκεντρο των προβλημάτων των τεχνολογικών κολοσσών είναι η μείωση των εσόδων από τη ψηφιακή διαφήμιση. Ο υψηλός πληθωρισμός και τα αυξημένα επιτόκια σε ένα ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον αναγκάζουν τους διαφημιζόμενους να είναι συντηρητικοί και επιλεκτικοί στις διαφημιστικές δαπάνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της eMarketer, οι δαπάνες αυτές στις ΗΠΑ αναμένεται να κινηθούν φέτος στα 65,3 δισ. δολάρια, αντανακλώντας μικρή άνοδο της τάξεως του 3,6%, δηλαδή δέκα φορές χαμηλότερη από το 2021.

Μετά από την πτώση των τριμηνιαίων εσόδων κατά 4% που ανακοίνωσε η Meta τον περασμένο μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος Μαρκ Ζούκερμπεργκ ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα την απόλυση πάνω από 11.000 υπαλλήλων. Πρόκειται για το 13% του συνολικού προσωπικού των περίπου 87.000 εργαζομένων της Meta, με τον Ζούκερμπεργκ να αναφέρει σε επιστολή του πως «είναι μια στενάχωρη στιγμή και είναι αναπόφευκτο», υπογραμμίζοντας πως αξιολόγησε λανθασμένα την κατάσταση και λαμβάνει πλήρως την ευθύνη.

Εκτός της επιδείνωσης του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, ο Ζούκερμπεργκ ανέφερε πως η Meta επλήγη από την επιλογή που προσέφερε πέρσι η Apple στους χρήστες του λειτουργικού συστήματος iOS14.5.1 για το εάν ή όχι θέλουν να καταγράφεται η δραστηριότητα τους και να αξιοποιείται για εμπορικούς λόγους. Η επιλογή αυτή ενσωματώθηκε στα iPhones και το σύστημα αυτό βαπτίστηκε App Tracking Transparency. Υιοθετήθηκε δε από την Apple λίγα χρόνια μετά το σκάνδαλο της Cambridge Analytica και τις δυσάρεστες αποκαλύψεις της πρώην εργαζομένης Φράνσις Χόγκεν για τα ελλιπή μέτρα της Facebook στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.

Τα σκάνδαλα της Facebook και το πλήγμα αξιοπιστίας
Το 2018 αποκαλύφθηκε πως ο όμιλος Facebook, ο οποίος μετά μετονομάστηκε σε Meta, είχε δώσει ελεύθερη πρόσβαση στα προφίλ εκατομμυρίων χρηστών στις ΗΠΑ εν αγνοία τους. Αποδέκτης ήταν η βρετανική Cambridge Analytica, η οποία παρείχε υπηρεσίες συμβούλου, μεταξύ άλλων, στον Γερουσιαστή Τεντ Κρουζ των Ρεπουμπλικάνων και ύστερα στο επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ πριν τις προεδρικές εκλογές του 2016.

Τα τελευταία χρόνια, ο Ζούκερμπεργκ έχει επιχειρήσει να αναπτύξει την παρουσία της Meta στο μετασύμπαν, δηλαδή την ψηφιακή αναπαραγωγή της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των χρηστών. Όμως το εγχείρημα αυτό αποδεικνύεται πολυδάπανο, με τη θυγατρική Reality Labs να αποσπά 36 δισ. δολάρια, σύμφωνα με πληροφορίες της ειδησεογραφικής ιστοσελίδας insider.gr. Οι επιφυλάξεις των επενδυτών είναι εμφανείς. Η μετοχή της Meta έχει απωλέσει το 70% της αξίας της από τις αρχές του έτους.

Απροσδόκητη ήταν επίσης η ανακοίνωση περικοπών του ήμισυ από το προσωπικό των 3.700 εργαζομένων του Twitter, με τον νέο ιδιοκτήτη Έλον Μασκ να δικαιολογεί την απόφαση του σε ημερήσιες απώλειες άνω των τεσσάρων εκατ. δολαρίων, όπως έγραψε ο ίδιος στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Αφού εξαγόρασε το Twitter με 44 δισ. δολάρια, ο Μασκ δεν έκρυψε τα σχέδια του να το «εκδημοκρατίσει» με τη χαλάρωση των ελέγχων για την ακρίβεια περιεχομένου, γεγονός που θορύβησε και έτρεψε σε φυγή μεγάλους ομίλους όπως η General Motors και η Carlsberg. Η ρητορική μίσους και η παραπληροφόρηση είναι παράγοντες πως δεν μπορούν να παραβλέψουν οι εταιρείες διότι μπορεί να βλάψουν την αξιοπιστία του μέσου μέσα από το οποίο προβάλλονται, οδηγώντας ίσως σε ανεπιθύμητους συνειρμούς.

Εντούτοις, η Meta και το Twitter δεν είναι οι μοναδικοί ψηφιακοί όμιλοι που έχουν αναγγείλει απολύσεις. Η πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων και βίντεο Snap ανακοίνωσε από τον Αύγουστο την απόλυση πάνω από 1.000 υπαλλήλων, δηλαδή του 20% από το εργατικό δυναμικό της, εν όψει του 2023 που προμηνύεται δύσκολο. Σε περικοπές προχωρά επίσης η εταιρεία παροχής υπηρεσιών λογισμικού Salesforce από αυτήν την εβδομάδα, όπως αποκάλυψε η Wall Street Journal.

Τέλος, σε αρνητική αναθεώρηση των στόχων για τα φετινά έσοδα -τουλάχιστον κατά 2 δισ. δολάρια στα 10 δισ. – προχώρησε επίσης η TikTok. Μάλιστα πηγές των Financial Times αναφέρουν πως επιρρίφθηκαν ευθύνες στο προσωπικό του τομέα διαφήμισης και μάρκετινγκ της πλατφόρμας ανταλλαγής βίντεο διότι δεν κατάφεραν να διασφαλίσουν μια ισχυρή ροών εσόδων.

πηγή: PowerGame.gr

close menu