H Solid Havas παρουσιάζει τα αποτελέσματα της παγκόσμιας Prosumer έρευνας που διεξάγει το Havas Group σε 30 χώρες, με θέμα τις τάσεις του κοινού απέναντι στο Μetaverse, η οποία για πρώτη φορά περιλαμβάνει και insights από την Ελλάδα. Στην έρευνα συμμετείχαν κατά 20% αυτοί που αξιολογήθηκαν ως Prosumers και κατά 80% οι Mainstream Καταναλωτές. Οι Prosumers ως leading influencers και market drivers, έχουν αποτελέσει το επίκεντρο των μελετών της Havas για σχεδόν δύο δεκαετίες.
Believers Vs Doubters
Περίπου στη μέση, αν και περισσότερο κοντά στους Doubters, βρίσκεται η χώρα μας στο δίπολο μεταξύ εκείνων που στέκονται επιφυλακτικά απέναντι στην επικράτηση του metaverse και σε εκείνες που το υποδέχονται με ενθουσιασμό. Συγκεκριμένα, το 21% των Ελλήνων καταναλωτών (στο σύνολο τους) ΔΕΝ πιστεύει ότι το «μετασύμπαν» και γενικά οι gaming πλατφόρμες αποτελούν το μέλλον του διαδικτύου. Να σημειώσουμε εδώ πως το ανάλογο ποσοστό, παγκοσμίως, κυμαίνεται κυρίως ανάμεσα στο 4-36%. Η πλειοψηφία πιστεύει ότι το metaverse θα επηρεάσει την κοινωνία, αλλά υπάρχουν πολλές διαφωνίες σχετικά με τον βαθμό και τον τρόπο.
Η συμβολή της ποπ κουλτούρας
Το metaverse έχει ήδη διεισδύσει στη συνείδηση του κοινού, με το 86% των Ελλήνων Prosumers και το 75% των Mainstream καταναλωτών να έχουν ακουστά το ίδιο ή κάποια από τις gaming πλατφόρμες. Βέβαια, δεν είναι λίγοι και εκείνοι (69% Prosumers / 50% Mainstream) που και στην Ελλάδα, έχουν ήδη πάρει γεύση – και μάλιστα γερή- είτε κάνοντας παρέα με φίλους και παίζοντας στο Fortnite, είτε ακόμα και δημιουργώντας παιχνίδια στο Roblox, ή ίσως και επενδύοντας σε εικονικά ακίνητα στο Decentraland. Και φυσικά, τα ποσοστά αυτά ανεβαίνουν κατά πολύ, όσο μικραίνουν οι ηλικίες. Ενώ 92% των GenZ δηλώνει εξοικειωμένο με το metaverse και τις εμβρυϊκές ακόμα πλατφόρμες του, μόνο το 54% των baby boomers ( 55+) θα μπορούσε να υποστηρίξει το ίδιο.
Από το VIRTUAL… στο REALITY: Οι Prosumers είναι έτοιμοι για την Meta-ζωή
Oι συμμετέχοντες στην έρευνa κατέστησαν σαφές πως ο αναδυόμενος αυτός κόσμος δεν είναι απλώς εικονικός, γι’ αυτούς είναι μέρος του πραγματικού. Περισσότεροι από 5 στους 10 Έλληνες Prosumers θεωρούν τις διαδικτυακές εμπειρίες τόσο πραγματικές όσο είναι και οι φυσικές. Ενδεικτικό είναι άλλωστε ότι το 44% των Prosumers (με μόνο 19% των Mainstream) θα ήταν πρόθυμοι να φορούν ένα headset για αρκετές ώρες την ημέρα ώστε να απολαύσουν τις πλήρεις δυνατότητες του μετασύμπαντος. Και περίπου 2 στους 10 Prosumers (με μόνο 10% των mainstream) θα έφταναν στο σημείο να φέρουν ενσωματωμένο φακό. Κάποιοι είναι ακόμα πιο έτοιμοι για αυτή τη ζωή, με το 21% των Ελλήνων Prosumers να δηλώνει πως θα δεχόταν ευχαρίστως ο μισθός του να καταβάλλεται σε κρυπτονόμισμα ενώ το ποσοστό αυτό πέφτει στο 16% όταν απαντούν οι Mainstream καταναλωτές.
Αναζητώντας την Meta-Ταυτότητα
Οι μισοί Prosumers στην Ελλάδα, απάντησαν πως τους αρέσει να περνούν χρόνο σε πλατφόρμες παιχνιδιών γιατί αυτό τους επιτρέπει να κοινωνικοποιούνται με τους φίλους της «πραγματικής ζωής», γεγονός που επιβεβαιώνει ότι οι πλατφόρμες παιχνιδιών, στην περιφέρεια του metaverse, είναι πλέον κάτι πολύ περισσότερο από πίστες για να χτυπάς και να νικάς τους αντιπάλους.
Λιγότερο από τους μισούς Prosumers (39%) απολαμβάνουν να επινοούν νέες ταυτότητες (πχ μέσω avatar), ακόμη περισσότεροι (54%) προτιμούν να κοινωνικοποιούνται σε αυτές τις πλατφόρμες γιατί τους επιτρέπουν να είναι ο πραγματικός τους εαυτός, αισθανόμενοι πιο ελεύθεροι να εκφραστούν.
Φόβοι & Κανόνες
Οι ελπίδες και οι φόβοι των καταναλωτών είναι κοινοί, παγκοσμίως: Το metaverse θα αλλάξει για πάντα τον τρόπο που ζούμε. Ενώ κάποιοι αγκαλιάζουν αυτό το μέλλον, ενθουσιασμένοι από το προοπτική νέων τρόπων αλληλεπίδρασης και συμμετοχής, υπάρχουν και αυτοί που φοβούνται για επερχόμενες συνέπειες. Για παράδειγμα, ενώ, στην Ελλάδα, το 57% των Prosumers πιστεύουν ότι το metaverse θα διευρύνει τις ανθρώπινες εμπειρίες, το 79% των mainstream καταναλωτών ανησυχεί ότι αυτή η κατάδυση σε εικονικούς κόσμους θα καταργήσει την επιθυμία των ανθρώπων να εξερευνήσουν τον φυσικό κόσμο.
Την ίδια στιγμή, πολλοί αντιλαμβάνονται αυτή την αχαρτογράφητη και χωρίς εποπτεία περιοχή ως έναν εν δυνάμει τόπο κινδύνων, με κυρίαρχο τον εθισμό των παιδιών αλλά και την πιθανότητα να εκτεθούν σε καταστάσεις παρενόχλησης, καταχρήσεων και εκβιασμού. Έτσι εξηγούνται οι θετικές απαντήσεις για όσες κυβερνήσεις θέσουν κανόνες στην συμπεριφορά των χρηστών: 68% των Prosumers και 65% των Mainstream, στην Ελλάδα, θέλουν εγκληματικές συμπεριφορές στο metaverse να ελέγχονται και να τιμωρούνται όπως ακριβώς τιμωρούνται στην πραγματική ζωή. Αναμφισβήτητα, το πιο εκπληκτικό είναι ότι το 40% των Prosumers και 49% των mainstream, στην Ελλάδα, πιστεύουν ότι θα ήταν καλό για τις κυβερνήσεις να θέσουν περιορισμούς στον χρόνο που μπορούν οι χρήστες να αφιερώσουν σε αυτές τις πλατφόρμες.
Πού θα ξοδέψουν οι Έλληνες στο Metaverse;
Η έρευνα της Havas διερεύνησε επίσης το πού είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν οι χρήστες τα χρήματα τους: Η Live ψυχαγωγία είναι ο μεγάλος νικητής, με το 53% των Ελλήνων Prosumers (έναντι 32% των Mainstream) να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν εισιτήριο για ψηφιακή συναυλία ή εκδήλωση. Το κοινό έχει ήδη συνηθίσει να πληρώνει για ψηφιακές εκδηλώσεις—συμπεριλαμβανομένων των pay-per-view αθλητικών γεγονότων—και επομένως είναι απολύτως αναμενόμενη η πρόθεση παρακολούθησης και συμμέτοχης σε σχετικές εμπειρίες στο μετασύμπαν. Το 21% των Ελλήνων Prosumers θα ξόδευε χρήματα σε ψηφιακά ρούχα για τα avatar του (ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι στο 39%) και το 29% θα ήταν πρόθυμο να αγοράσει ψηφιακή ιδιοκτησία (στους Έλληνες mainstream το ποσοστό πέφτει στο 13%).
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ BRANDS
Σήμερα οι άνθρωποι είναι περισσότερο ανοιχτοί στην ιδέα των brands που εδραιώνουν ερείσματα στον εικονικό κόσμο, με τους μισούς Έλληνες Prosumers και σχεδόν το ένα τρίτο των Mainstream να θεωρούν ότι τα brands προσθέτουν αξία δημιουργώντας αποκλειστικές εμπειρίες. Μάλιστα, το 42% των Ελλήνων Prosumers θα ήθελαν να δουν αποκλειστικό «brandικό» περιεχόμενο σε αυτούς τους κόσμους. Ωστόσο, είναι σημαντικό οι μάρκες να κάνουν έξυπνες επιλογές και να τηρούν τους άγραφους (και διαρκώς εξελισσόμενους) κανόνες αυτών των νέων κόσμων.
Η Solid Havas μόλις κυκλοφόρησε το White Paper της έρευνας ενώ παράλληλα με τα ευρήματα της έρευνας παρέχει στο πελατολόγιο της συμβουλευτική για την αναζήτηση ευκαιριών και τρόπων προβολής στο metaverse περιβάλλον.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ
Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 η Havas συνεργάστηκε με την Market Probe International εμπλέκοντας 14,600 ενήλικες από 30 χώρες. Πρόθεση ήταν να γίνουν καλύτερα κατανοητές η στάση και η συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι στο metaverse και γενικότερα σε τέτοιου είδους –πλήρως εμβυθιστικές- ψηφιακές εμπειρίες. Οι Prosumers πέρα από το οικονομικό αντίκτυπο τους, είναι σημαντικοί γιατί επηρεάζουν τις επιλογές των brands και τις συμπεριφορές των υπόλοιπων καταναλωτών. Η συστηματική μελέτη της Havas έχει αναδείξει πως αυτό που κάνουν σήμερα οι Prosumers, θα το κάνουν οι mainstream καταναλωτές, πιθανότατα 6 έως 18 μήνες αργότερα. Ενδιαφέρον φυσικά έχει και οι απαντήσεις που δίνουν τα ηλικιακά κοινά, καθώς – και στη χώρα μας- αναδεικνύεται η διαφορά στην εξοικείωση αλλά και την υποδοχή που έχει η GenZ (18-24) απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις, σε σχέση με τους Boomers (55+).
Τον τελευταίο καιρό, το metaverse βρίσκεται στην επικαιρότητα, στις εταιρικές ατζέντες, και στο μυαλό πολλών χρηστών. H Meta το περιγράφει ως «ένα σύνολο εικονικών χώρων όπου μπορείτε να δημιουργήσετε και να το εξερευνήσετε με άλλα άτομα που δεν βρίσκονται στον ίδιο φυσικό χώρο με εσάς». Όλοι οι γίγαντες της τεχνολογίας διαφημίζουν τις επενδύσεις τους σε αυτό, προβαίνουν σε συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες και δημιουργούς και υπόσχονται έναν συναρπαστικό κόσμο γεμάτο καθηλωτικές εμπειρίες.