Οικονομία

Στη Θεσσαλονίκη το ευρωπαϊκό εργοστάσιο ταχυφορτιστών της TESLA

Μετά το Fremond της Καλιφόρνια και την Σανγκάη, η Tesla επενδύει και στην Ελλάδα, ειδικότερα στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου η οποία επιλέχθηκε για να φιλοξενήσει τις εγκαταστάσεις του νέου εργοστασίου παραγωγής των ταχυφορτιστών της εταιρείας.

Η επένδυση της Tesla ακολουθεί την απόφαση της εταιρείας να συμπεριλάβει την χώρα μας στην «Ηλεκτρική Λεωφόρο» η οποία συνδέει όλη την Νότια Ευρώπη ξεκινώντας από την Πορτογαλία φτάνοντας μέχρι την Τουρκία. Το ελληνικό τμήμα της διαδρομής θα ξεκινά από το λιμάνι της Πάτρας προς Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εγνατία Οδό-Αλεξανδρούπολη στη ΒΑ Ελλάδα, καθώς η Tesla «βλέπει» και τις επενδύσεις του Ταμείου «Φαιστός» στον τομέα των «έξυπνων οδικών αξόνων» (corridors), όπου έχουν ήδη εξαγγελθεί σημαντικές επενδύσεις μέσω των νέων δικτύων 5G.

Αρχική επένδυση 80 εκατ. ευρώ

Η επένδυση της Tesla, η υλοποίηση της οποίας αναμένεται να ανακοινωθεί επισήμως τον Σεπτέμβριο, πιθανώς κατά την διάρκεια της ΔΕΘ, έχει αρχικό προϋπολογισμό 75 με 80 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει αρχικά την αγορά οικοπέδου και τις κτιριακές υποδομές του εργοστασίου. Οι εγκαταστάσεις θα είναι μικρότερες από αυτές του Φριμόντ, αλλά εφάμιλλες του αντίστοιχου εργοστασίου της Σανγκάη, που εγκαινιάστηκε το Φθινόπωρο του 2021. Εκεί παράγονται οι τελευταίας γενιάς φορτιστές V3 της Tesla, οι οποίοι επιτρέπουν φόρτιση έως 250 kW. Υπολογίζεται ότι με την ολοκλήρωση του το εργοστάσιο θα έχει δυνατότητα παραγωγής 10 χιλ. ταχυφορτιστών ετησίως.

Η Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο

Η επιλογή της Θεσσαλονίκης και της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου δεν έγινε τυχαία από την εταιρεία του Elon Musk, καθώς από την μια η εγγύτητα της στην Εγνατία Οδό και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από την άλλη η μετατροπή της πόλης σε Κοιτίδα Καινοτομίας έχει γίνει επίκεντρο για την παρουσία πολλών διεθνών εταιρειών, όπως η Pfizer και η Cisco.

Τα οφέλη όμως από την δημιουργία του εργοστασίου επεκτείνονται και στο καινοτομικό επιχειρείν της χώρας, καθώς αναβαθμίζεται ο ρόλος του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, στις εγκαταστάσεις του οποίου φιλοξενούνται εδώ και 2 περίπου χρόνια μέρος του ερευνητικού κέντρου της Tesla στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της επένδυσης θα δημιουργηθεί μια μικρή «πόλη καινοτομιας» στην περιοχή, η οποία επιθυμεί να συγκεντρώσει τεχνολογικές startups τόσο από την Ελλάδα όσο και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στο χώρο της ηλεκτροκίνησης.

Προοπτικές επέκτασης και άνοιγμα στην Ενέργεια

Η επένδυση στο εργοστάσιο κατασκευής ταχυφορτιστών, σύμφωνα με επιχειρηματικές πηγές, είναι η απαρχή επέκτασης των επενδυτικών κινήτρων καθώς ο χώρος κατασκευής  μπαταριών νέας τεχνολογίας αποτελεί προτεραιότητα για την αναπτυξιακή στρατηγική του υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Μέχρι στιγμής, το μοναδικό εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη βρίσκεται στο Mega-Factory της εταιρείας στη Γερμανία και η δημιουργία μονάδας στην Ελλάδα βάζει τη χώρα πολύ δυνατά στον επενδυτικό χάρτη.

Ταυτόχρονα, ανοίγει την προοπτική συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας, ένας κλάδος που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών οίκων και funds του εξωτερικού. Επίσης, βάζει τις βάσεις για είσοδο του ενεργειακού κλάδου της Tesla στην περιοχή, η οποία δραστηριοποιείται στα ηλιακά πάνελ και την αποθήκευση ενέργειας.

«Ηλεκτρική Λεωφόρος» ανάπτυξης

Η «Ηλεκτρική Λεωφόρος» αποτελεί το μεγάλο όραμα της Tesla για την Ευρώπη, ειδικά για τις  χώρες της Μεσογείου και ήδη σχεδιάζεται συνολικά η ευρωπαϊκή διαδρομή από την Πορτογαλία έως την Τουρκία, μήκους περίπου 4.800 χιλιόμετρα με συνολικά 1.500 φορτιστές προγραμματισμένους να εγκατασταθούν σε περίπου 250 σημεία φόρτισης. Η συνολική επένδυση για τους 1.500 σταθμούς ταχείας φόρτισης σε όλη τη διαδρομή θα φτάσει τα 60-70 εκατ. ευρώ.

Η αρχική επιθυμία της Tesla ήταν το ευρωπαϊκό εργοστάσιο ταχυφορτιστών να γίνει στην βορειοανατολική Ευρώπη, κυρίως λόγω εγγύτητας με το mega-factory παραγωγής αυτοκινήτων στην Γερμανία. Όμως οι εξελίξεις όμως στην περιοχή και η γεωστρατηγική αστάθεια λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία διαφοροποίησαν τον αρχικό σχεδιασμό της εταιρείας η οποία στράφηκε στην ελληνική λύση. Στις συνομιλίες με υψηλόβαθμους κυβερνητικούς αξιωματούχους, στελέχη της εταιρείας τόνισαν την ανάγκη ύπαρξης ενός θεσμικού πλαισίου, που θα διευκολύνει ανάλογες επενδύσεις, καθώς και πιο γρήγορες διαδικασίες αδειοδότησης, προϋποθέσεις που κάλυψε η ελληνική πλευρά.

close menu