Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει γόνιμο έδαφος για απατεώνες, σύμφωνα με έκθεση της αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC). Η έκθεση αποκαλύπτει ότι ένας στους τέσσερις ανθρώπους που ανέφεραν ότι έχασαν χρήματα λόγω απάτης από το 2021, αυτό έγινε μέσω απάτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν στους απατεώνες ένα πλεονέκτημα με διάφορους τρόπους. Μπορούν εύκολα να κατασκευάσουν μια ψεύτικη περσόνα ή να χακάρουν το προφίλ μας, να προσποιηθούν ότι είμαστε εμείς και να εξαπατήσουν τους φίλους μας. Μπορούν να μάθουν να προσαρμόζουν την προσέγγισή τους από αυτό που μοιράζεστε στα κοινωνικά μέσα. Επίσης, οι απατεώνες τοποθετούν διαφημίσεις και μπορούν ακόμη και να χρησιμοποιήσουν εργαλεία που είναι διαθέσιμα στους διαφημιζόμενους για να σας στοχεύσουν μεθοδικά με βάση προσωπικά στοιχεία, όπως η ηλικία, τα ενδιαφέροντα ή οι προηγούμενες αγορές σας.
Ενώ οι απάτες ηλεκτρονικών αγορών έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό αναφορών, το μεγαλύτερο μερίδιο των απωλειών χρημάτων είναι σε απάτες που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την προώθηση ψεύτικων επενδυτικών ευκαιριών. Τους πρώτους έξι μήνες του 2023, περισσότερα από τα μισά χρήματα που αναφέρθηκαν ότι χάθηκαν λόγω απάτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πήγαν σε απάτες επενδύσεων. Για να προσελκύσουν τους ανθρώπους, αυτοί οι απατεώνες προωθούν τη δική τους υποτιθέμενη επενδυτική επιτυχία, προσπαθώντας συχνά να προσελκύσουν τους ανθρώπους σε επενδυτικούς ιστότοπους και εφαρμογές που αποδεικνύονται ψευδείς.
Μετά τις επενδυτικές απάτες, οι αναφορές δείχνουν ότι οι ρομαντικές απάτες έχουν τις δεύτερες υψηλότερες απώλειες στα κοινωνικά μέσα. Τους πρώτους έξι μήνες του 2023, οι μισοί από τους ανθρώπους που δήλωσαν ότι έχασαν χρήματα σε μια διαδικτυακή ρομαντική απάτη δήλωσαν ότι ξεκίνησε στο Facebook, το Instagram ή το Snapchat. Αυτές οι απάτες συχνά ξεκινούν με ένα φαινομενικά αθώο αίτημα φιλίας από έναν ξένο, ακολουθούμενο από βομβαρδισμό αγάπης και το αναπόφευκτο αίτημα για χρήματα.
Για την αντιμετώπιση της απάτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οργανισμοί πρέπει να εφαρμόσουν λύσεις που μπορούν να εντοπίσουν και να αποτρέψουν την απάτη σε πραγματικό χρόνο. Αυτές οι λύσεις θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλύουν δεδομένα κοινωνικών μέσων για τον εντοπισμό μοτίβων και ανωμαλιών που υποδηλώνουν δόλια δραστηριότητα.
Θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να παρακολουθούν τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων για ύποπτη δραστηριότητα και να ειδοποιούν τους οργανισμούς όταν εντοπίζεται απάτη. Επιπλέον, οι οργανισμοί θα πρέπει να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους και τους πελάτες τους σχετικά με τους κινδύνους απάτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον τρόπο αποφυγής τους.
Φυσικά και όλοι εμείς οι χρήστες του διαδικτύου θα πρέπει να εκπαιδευτούμε στην αξιολόγηση όλων αυτών των πληροφοριών και επικοινωνιών που εκτιθέμεθα καθημερινά.