Σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις σε βάρος των επιχειρήσεων θα παραμείνουν σε ισχύ μετά την μετατροπή του Τέλους Χαρτοσήμου σε Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επισήμανε η ΕΣΕΕ κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης στη Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Η Συνομοσπονδία στην παρέμβασή της τόνισε πως, ενώ το σ/ν προβλέπει την κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου σε περισσότερες από 600 περιπτώσεις, διατηρεί το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε αρκετές άλλες που αφορούν στην επιχειρηματική λειτουργία, δυσχεραίνοντάς την σημαντικά. Συγκεκριμένα :
- Μίσθωση ακινήτων, εξαιρουμένων των κατοικιών (άρθρο 7), όταν μάλιστα τα ενοίκια έχουν διογκωθεί και αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικό μερίδιο του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων με το τέλος να ανέρχεται σε 3,60%. Υψηλό λειτουργικό κόστος συνεπάγεται χαμηλότερο κερδοφορία ή και ζημίες, δηλαδή αμφισβήτηση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων αλλά και διατήρηση των ανοδικών πιέσεων στις τελικές τιμές των αγαθών για τους καταναλωτές.
- Δάνεια μεταξύ ιδιωτών ή επιχειρήσεων (άρθρο 8). Σε αυτήν την περίπτωση, ο σκοπός είναι κυρίως ο περιορισμός της φοροαποφυγής, Ωστόσο, η διατήρηση αυτής της επιβάρυνσης ουσιαστικά αποτρέπει/ αποκλείει την εν λόγω μορφή δανεισμού, όταν μάλιστα το κόστος δανειοδότησης από τον τραπεζικό τομέα (επιτόκια) είναι εξαιρετικά υψηλό, ειδικά για τη χώρα μας και μάλιστα με απαιτητικές προϋποθέσεις.
- Μεταβίβαση επιχείρησης (άρθρο 12). Σε ένα εξαιρετικά ρευστό οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, πλήρες γεωπολιτικών εντάσεων, η διατήρηση αυτής της επιβάρυνσης πλήττει την επιχειρηματικότητα. Το πλήγμα είναι ίσως σχετικά ισχυρότερο για τις μικρότερες επιχειρήσεις και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ακύρωση της μεταβίβασης.
- Συνδρομές καταβαλλόμενες σε επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία (άρθρο 20). Η επιβάρυνση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη στάση της Πολιτείας η οποία, θεωρητικά τουλάχιστον, αναζητά τη συμβολή και την ενεργή συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε σημαντικές διαβουλεύσεις. Η επιχειρηματικότητα και κατά επέκταση και τα επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις κλπ έχουν ήδη πληγεί από τις σωρευτικές επιπτώσεις των πολλαπλών κρίσεων (χρέους, covid-19, ενέργειας/πληθωρισμού). Δεν θα πρέπει να λησμονείται το γεγονός πως η συμμετοχή σε αυτές τις οργανώσεις είναι σε εθελοντική βάση, ενώ οι ίδιες οι οργανώσεις συνήθως δεν διαθέτουν προσωπικό. Η επιβολή λοιπόν του τέλους προσθέτει επιπλέον διοικητικό φόρτο, πέρα από τον οικονομικό, ενώ η μη συμμόρφωση επιβάλλει δυσανάλογα υψηλό πρόστιμο. Ως εκ τούτου, οι συγκεκριμένες συνδρομές αποτρέπουν την ενίσχυση της συμμετοχής, αποδυναμώνοντας ουσιαστικά τα σωματεία και στην ουσία τον ίδιο τον κοινωνικό διάλογο.
Η ΕΣΕΕ ζήτησε την αναθεώρηση των εν λόγω διατάξεων στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης του Τέλους ή της ουσιαστικής μείωσής του, προκειμένου το νομοσχέδιο να συντελέσει στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητάς και στη διευκόλυνση των συναλλαγών.