Σαν σήμερα 14 Φεβρουαρίου 2005, ιδρύθηκε το YouTube, η διαδικτυακή πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο, από τους τους Steve Chen , Chad Hurley και Jawed Karim πρώην υπαλλήλους της Paypal.
Σύμφωνα με τον αστικό μύθο, ο Hurley και ο Chen ανέπτυξαν την ιδέα για το YouTube κατά τους πρώτους μήνες του 2005, αφού αντιμετώπισαν δυσκολίες στην κοινή χρήση βίντεο που είχαν τραβηχτεί σε ένα δείπνο στο διαμέρισμα του Chen στο Σαν Φρανσίσκο. Σύμφωνα με τον τρίτο ιδρυτή, η ιδέα προήλθε από την αδυναμία να βρεθούν πλάνα από το καταστροφικό τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεανό το 2004, αλλά και την εμφάνιση της Janet Jackson στο ημίχρονο του Super Bowl XXXVIII.
Το YouTube ξεκίνησε ως startup τεχνολογίας που χρηματοδοτείται από επιχειρηματικά κεφάλαια . Μεταξύ Νοεμβρίου 2005 και Απριλίου 2006, η εταιρεία συγκέντρωσε χρήματα από διάφορους επενδυτές με τη Sequoia Capital , 11,5 εκατομμύρια δολάρια, και την Artis Capital Management, 8 εκατομμύρια δολάρια, να είναι οι δύο μεγαλύτεροι. Τα πρώτα κεντρικά γραφεία του YouTube βρίσκονταν πάνω από μια πιτσαρία και ένα ιαπωνικό εστιατόριο στο San Mateo της Καλιφόρνια.
Το πρώτο βίντεο ανέβηκε στις 23 Απριλίου 2005. Με τίτλο Me at the zoo , δείχνει τον συνιδρυτή Jawed Karim στο ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο.
Τον Μάιο του επόμενου χρόνου, η Nike ήταν η πρώτη μεγάλη εταιρεία που χρησιμοποίησε το YouTube σαν μέσο διαφήμισης, με το βίντεο της με τον Ροναλντίνιο να είναι και το πρώτο στην πλατφόρμα που έφτασε το 1 εκατ. προβολές.
Η μεγάλη εξαγορά
Το 2006 το YouTube πέρασε στα χέρια της Google, η οποία το εξαγόρασε για 1,6 δισ. δολάρια. Από το σημείο αυτό και μετά, η εταιρεία γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη, ενώ το 2007 το YouTube “κατανάλωσε” τόσο bandwidth όσο είχε καταναλώσει ολόκληρο το internet το 2000. Μέχρι το 2010, η εταιρεία είχε φτάσει σε μερίδιο αγοράς περίπου 43% και περισσότερες από 14 δισεκατομμύρια προβολές βίντεο. Το 2011, περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια βίντεο παρακολουθούνταν κάθε μέρα με 48 ώρες νέων βίντεο να ανεβαίνουν κάθε λεπτό.
Στατιστικά που “ζαλίζουν
Μπορεί το YouTube να μην ήταν η πρώτη πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο, καθώς αυτός ο τίτλος ανήκει στο Vimeo το οποίο ιδρύθηκε ένα χρόνο νωρίτερα το 2004, όμως η αποδοχή του είναι ευρεία και θεωρείται η κυρίαρχη πλατφόρμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2021:
- το YouTube έχει πάνω από 2 δισ. μοναδικούς μηνιαίους χρήστες (υπόψιν, το νούμερο αυτό αφορά μόνο τους εγγεγραμμένους χρήστες, χωρίς να υπολογίζει αυτούς που παρακολουθούν χωρίς να έχουν κάποιο λογαριασμό)
- το 74% των ενηλίκων στις ΗΠΑ παρακολουθεί χρησιμοποιούν Youtube (αντίστοιχα το Facebook είναι 68% και το Instagram στο 40%)
- το 77% των ηλικιών 15-33 στις ΗΠΑ παρακολουθούν YouTube. Το μερίδιο αυτό γίνεται 73% στις ηλικίες 36-45, 70% στις 46-55 και 67% στις 56+
- το 80% των γονιών παιδιών ηλικίας μέχρι 11 δηλώνουν ότι παρακολουθούν YouTube, με το 53% να παρακολουθούν σε καθημερινή βάση
- το 94,4% όσων παρακολουθούν streaming περιεχόμενο, το κάνουν μέσω YouTube, με το Netflix να ακολουθεί με 74,9%
- το 16,4% της κίνησης της πλατφόρμας προέρχεται από τις ΗΠΑ
- το 56% των χρηστών είναι άνδρες.
- το YouTube είναι το 2ο site παγκοσμίως σε κίνηση, μετά την μηχανή αναζήτησης της Google.
- είναι επίσης η 2η στον κόσμο πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης
- κάθε μέρα οι χρήστες παρακολουθούν πάνω από 1 δισ. συνολικές ώρες βίντεο
- Οι χρήστες πάνω από 18 ετών παρακολουθούν πάνω από 41,9 λεπτά βίντεο κάθε μέρα (Μ.Ο)
- το 49% της παρακολούθησης βίντεο στο YouTube γίνεται από κινητά.
- ο μέσος χρήστης επισκέπτεται σχεδόν 9 κανάλια δημιουργών σε κάθε επίσκεψη
- Τα βίντεο με κάποια παραλλαγή του “αρχάριος” στον τίτλο αυξήθηκαν πάνω από 50% μεταξύ Μαρτίου και Ιουλίου 2020 (την περίοδο των πρώτων lockdown και αφορούσαν συμβουλές)
- οι χρήστες παρακολούθησαν 100 δισ. ώρες online gaming το 2020 σε πάνω από 40 εκατ. ενεργά κανάλια. Το Minecraft ήταν το παιχνίδι με τα περισσότερα views (πάνω από 201 δισ. views)
- το 72% των χρηστών χρησιμοποίησαν το YouTube για βοηθό γυμναστικής το 2020
- οι προβολές βίντεο σχετικά με τηλεργασία, αυξήθηκαν κατά 210% τον Μάρτιο του 2020
- το 70% των χρηστών αγόρασαν κάποιο προϊόν μετά από παρουσίαση στο YouTube
- μόνο στις ΗΠΑ, το YouTube είχε διαφημιστικά έσοδα 5,56 δισ. δολάρια το 2021