Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Βρετανίας ανακοίνωσε την Πέμπτη την έναρξη έρευνας σχετικά με τις εφαρμογές κινητών της Apple και της Google, προκειμένου να προσδιοριστεί αν οι τεχνολογικοί κολοσσοί παραβιάζουν τους αυστηρούς νέους κανόνες ψηφιακού ανταγωνισμού της χώρας.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι ξεκινά έρευνες για τους δύο αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς ώστε να αξιολογήσει αν κατέχουν «στρατηγική αγορά» στα αντίστοιχα οικοσυστήματα για τα κινητά τους, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργικών συστημάτων, των καταστημάτων εφαρμογών και των περιηγητών που βασίζονται σε smartphones.
Οι έρευνες θα «εξετάσουν τον αντίκτυπο στους χρήστες κινητών συσκευών και τις χιλιάδες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν καινοτόμες υπηρεσίες ή περιεχόμενο, όπως εφαρμογές για αυτές τις συσκευές», ανέφερε η Αρχή.
«Η Apple πιστεύει σε ανταγωνιστικές και δυναμικές αγορές όπου μπορεί να ευημερεί η καινοτομία», δήλωσε εκπρόσωπος της Apple στο CNBC. «Αντιμετωπίζουμε ανταγωνισμό σε κάθε τμήμα και δικαιοδοσία όπου δραστηριοποιούμαστε, και η προσοχή μας είναι πάντα η εμπιστοσύνη των χρηστών μας.»
«Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οικονομία των εφαρμογών iOS υποστηρίζει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και καθιστά δυνατή την προσέγγιση χρηστών από μεγάλους και μικρούς προγραμματιστές σε μια αξιόπιστη πλατφόρμα», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της Apple. «Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με την Αρχή καθώς προχωρούν οι εργασίες σε αυτό το θέμα.»
Η CMA έχει πλέον ενισχυμένες ρυθμιστικές εξουσίες μετά από έναν νέο νόμο στο Ηνωμένο Βασίλειο, γνωστό ως Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές, τον Ανταγωνισμό και τους Καταναλωτές ή DMCC, ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή στην αρχή της χρονιάς.
Ο DMCC στοχεύει στην αποτροπή αντι-ανταγωνιστικής συμπεριφοράς στις ψηφιακές αγορές. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως «στρατηγική αγορά» μεγάλες εταιρείες που διαθέτουν σημαντική δύναμη στην αγορά σε συγκεκριμένες ψηφιακές δραστηριότητες.
Η CMA τώρα έχει τη δύναμη να επιβάλλει αλλαγές για να αποτρέψει πιθανή αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά από οποιαδήποτε εταιρεία της δοθεί στρατηγική αγορά.
Σύμφωνα με τη ρυθμιστική αρχή, σχεδόν όλες οι κινητές συσκευές που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι προεγκατεστημένες είτε με iOS της Apple είτε με Android της Google, και τα καταστήματα εφαρμογών και οι περιηγητές τους κατέχουν είτε αποκλειστικές είτε ηγετικές θέσεις στις πλατφόρμες τους σε σύγκριση με εναλλακτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Σ σχεδόν όλοι (94%) οι άνθρωποι ηλικίας 16 ετών και άνω — περίπου 56 εκατομμύρια καταναλωτές — στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αυτή τη στιγμή πρόσβαση σε smartphone και ο μέσος Βρετανός περνάει γύρω στις τρεις ώρες την ημέρα χρησιμοποιώντας μια κινητή συσκευή, πρόσθεσε η CMA.
Η Αρχή ανέφερε ότι θα εξετάσει τρία βασικά θέματα, συμπεριλαμβανομένου του βαθμού ανταγωνισμού μεταξύ των κινητών οικοσυστημάτων της Apple και της Google, της πιθανής εκμετάλλευσης της αγοραστικής δύναμης των τεχνολογικών γιγάντων σε άλλες δραστηριότητες και της ενδεχόμενης εκμεταλλευτικής συμπεριφοράς.
«Πιο ανταγωνιστικά κινητά οικοσυστήματα θα μπορούσαν να ενισχύσουν νέες καινοτομίες και νέες ευκαιρίες σε μια σειρά υπηρεσιών που εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν, είτε πρόκειται για καταστήματα εφαρμογών, περιηγητές ή λειτουργικά συστήματα», δήλωσε η Σάρα Κάρντελ, διευθύνουσα σύμβουλος της CMA, σε δήλωσή της την Πέμπτη.
«Καλύτερος ανταγωνισμός θα μπορούσε επίσης να ενισχύσει την ανάπτυξη εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τις επιχειρήσεις να μπορούν να προσφέρουν νέους και καινοτόμους τύπους προϊόντων και υπηρεσιών στις πλατφόρμες της Apple και της Google», πρόσθεσε η Κάρντελ.