Τις πρόδρομες εργασίες για το ελληνικό σκέλος του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας έχει ξεκινήσει η ΤΕΡΝΑ που αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου τον περασμένο Δεκέμβριο έπειτα από σχετικό διαγωνισμό που προκήρυξε ο ΔΕΣΦΑ.
Την ίδια ώρα, ο Διαχειριστής «τρέχει» και τον διαγωνισμό – τα αποτελέσματα του οποίου αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα – για την κατασκευή του μετρητικού σταθμού, που είναι κρίσιμος για την λειτουργία του αγωγού, όπως αναφέρει το ypodomes.com.
Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα ο αγωγός στο σύνολό του πρόκειται να δοθεί σε λειτουργία και να ενταχθεί στο σύστημα σε ένα χρόνο από τώρα περίπου δηλαδή το Μάρτιο του 2026, με ευθύνη της πλευράς της Βόρειας Μακεδονίας, μετά από δύο παρατάσεις.
Αρχικά, το πλάνο προέβλεπε, να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2025 και έπειτα στα τέλη του έτους αλλά η σκοπιανή εταιρία που διαχειρίζεται το έργο, η Nomagas, προχώρησε στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού. Σε αυτή την φάση, αναμένει την τελική έγκριση χρηματοδότησης για να δρομολογήσει την έναρξη των εργασιών, η οποία εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέσα στους επόμενους μήνες.
Το project προβλέπει την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων που θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και ανοίγοντας στη γειτονική χώρα μια «πύλη» εισόδου τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας μέσω των Τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης.
Το ελληνικό τμήμα, μήκους 55 χλμ, θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων/Γευγελής. Από εκεί θα ξεκινά το τμήμα του αγωγού στην επικράτεια της Βόρειας Μακεδονίας, μήκους 68 χλμ., το οποίο θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκοτίνο.
H αρχική χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα όμως επέκτασης στα 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες ώστε ο αγωγός να υιοθετήσει τις κατάλληλες προδιαγραφές για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.