Σε περίπου τέσσερα χρόνια από σήμερα αναμένεται να παραδοθεί ο νέος υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος της Θεσσαλονίκης, που θα εξασφαλίσει ταχύτερες μετακινήσεις χωρίς διόδια, ενώ στο μεσοδιάστημα της κατασκευής του έργου επιδίωξη της κυβέρνησης, της αυτοδιοίκησης και των φορέων είναι να ελαχιστοποιηθεί η επιβάρυνση στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων.
Τα παραπάνω επισήμανε κατά την εκδήλωση επίσημης παρουσίασης του έργου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, υπενθυμίζοντας ότι το έργο θα υλοποιηθεί με τη μορφή Σύμβασης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στην οποία προβλέπονται 26 έτη λειτουργίας και συντήρησης (συν τέσσερα χρόνια κατασκευής).
Την επόμενη εβδομάδα το πρώτο εργοτάξιο
Το πρώτο εργοτάξιο στην περιφερειακή οδό αναμένεται να εγκατασταθεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, όπως επισήμανε ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, ο οποίος διατύπωσε την εκτίμηση ότι το έργο, προϋπολογισμού 378 εκατ. ευρώ, «δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να καθυστερήσει».
Διαβεβαίωσε δε ότι θα γίνουν ελάχιστες κοπές δέντρων, από τις οποίες επηρεάζεται μόλις το 0,25% της συνολικής επιφάνειας του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου, ήτοι 82 στρέμματα. Ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση επιβολής διοδίων στον νέο αυτοκινητόδρομο, ενώ γνωστοποίησε ότι, κατά το στάδιο των εργασιών, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στον περιφερειακό δεν θα υπερβαίνει τα 60 χλμ/ώρα. «Είναι προφανές ότι θα υπάρξει ταλαιπωρία ή καταρχάς αναστάτωση», είπε και πρόσθεσε ότι, για να γίνει διαχείριση αυτής της νέας πραγματικότητας, μεταξύ άλλων θα ελεγχθεί η παράνομη στάθμευση στις βασικές εγκάρσιες αρτηρίες που περνούν μέσα από την πόλη.
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου επισήμανε -ως προς τα μέτρα ανακούφισης της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων- ότι ήδη από τον περασμένο Ιούλιο -οπότε άρχισε η λειτουργία του συντονιστικού οργάνου για το flyover- και μέχρι σήμερα προστέθηκαν στο μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ 122 νέα δρομολόγια (58 μετάβασης και 64 επιστροφής, με τρεις νέες γραμμές), ενώ σε συνεργασία με τις διοικήσεις του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ συζητιέται ο τρόπος να ενεργοποιηθούν άλλες δύο γραμμές, με επιπλέον 20 οχήματα, για την εγκάρσια κάλυψη περιοχών των δήμων Παύλου Μελά, Κορδελιού- Ευόσμου και Αμπελοκήπων-Μενεμένης, με πιθανή πρόβλεψη για περιοχές της Τούμπας.
Επιπρόσθετα, στόχος είναι να επιτευχθεί με εσωτερικές μετακινήσεις οδηγών του ΟΑΣΘ ο περιορισμός της επιβάρυνσης της καθημερινότητας των πολιτών κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, μεταξύ άλλων με την πρόβλεψη 150 νέων προσλήψεων ορισμένου χρόνου, με την ενίσχυση δρομολογίων του ΟΣΕΘ και με την ενίσχυση του στόλου των αστικών με 110 νέα, ηλεκτρικά λεωφορεία, μέχρι το τέλος Απριλίου του 2024.
Χαρακτηριστικά και οφέλη
«Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε πόλη ολιστικής ανάπτυξης, βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών και επισκεπτών της και ενισχύει το γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό αποτύπωμά της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται, εξελίσσεται, αναπτύσσεται, προοδεύει», υπογράμμισε κατά την ομιλία του ο κ. Σταϊκούρας και υπενθύμισε ότι ο αυτοκινητόδρομος θα είναι μήκους 13 χιλιομέτρων και θα περιλαμβάνει την κατασκευή 8 χιλιομέτρων υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, εκ των οποίων τα 4 χλμ. σε συνεχή γέφυρα, εννέα ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
Τα οφέλη για τους οδηγούς, κατοίκους και μετακινούμενους, είναι -κατά τον κ. Σταϊκούρα- πολλαπλά: δωρεάν, ταχεία και ασφαλής παράκαμψη του αστικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω μείωσης του αριθμού ατυχημάτων, περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, με μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της πόλης, αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου, αλλά και βελτίωση στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Βόρειας Ελλάδας, καθώς σήμερα δεν είναι ικανοποιητική η προσβασιμότητα στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής.
Επιπλέον, αναμένεται να επιτευχθεί δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας, ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Από την πλευρά του, ο κ. Ταχιάος υποστήριξε ότι, αν το flyover δεν γίνει τώρα, σε τρία χρόνια από σήμερα «θα παρακαλάμε γι’ αυτό και θα έχουμε τις χειρότερες κυκλοφοριακές συνθήκες που μπορούμε να φανταστούμε». Πρόσθεσε ότι τα πρώτα τέσσερα χρόνια ο ανάδοχος (κοινοπραξία ΑΒΑΞ- Mytilineos) οφείλει να κατασκευάσει το έργο και τα υπόλοιπα 26 έτη θα πρέπει να το συντηρεί και να λειτουργεί την οδό.
«Εν προκειμένω δεν έχουμε μια κλασική εργολαβία, αλλά (την κοινοπραξία ως) έναν συνεταίρο, όπως συνέταιροί μας είναι και οι τράπεζες. Δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση καθυστέρησης, δεν μας το επιτρέπουν τράπεζες και σύμβαση», είπε και πρόσθεσε πως έχει πολύ μεγάλη σημασία να συμπράξουν όλοι στην επιτυχία έργου, ώστε να μη ζημιωθεί το Δημόσιο.
Επισήμανε ότι το 35%-40% της κίνησης θα εκτρέπεται στο flyover, ότι η σημερινή χωρητικότητα της περιφερειακής θα διπλασιαστεί και ότι θα υπάρξει μείωση ηχορρύπανσης (γιατί θα τοποθετηθούν παντού ηχοπετάσματα) και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (καθώς στον σημερινό δρόμο το μεγάλο πρόβλημα είναι οι μεγάλες κλίσεις, που αναγκάζουν τα βαρέα οχήματα να επιβραδύνουν).
Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ακόμα ότι ο δρόμος θα αρχίσει σταδιακά να υψώνεται στην περιοχή των νοσοκομείων, αρχικά επί τοιχίων και στη συνέχεια με χαρακτηριστικά υπερυψωμένης λεωφόρου (Κόμβος 5), ενώ παρουσίασε αναλυτικά τη διαδρομή της οδού μέχρι τον Κόμβο 10 προς Κωνσταντινουπολίτικα, όπου θα αρχίσει να «κατηφορίζει» προς την εκεί σήραγγα. Υποστήριξε δε ότι το flyover δεν πλησιάζει στα Κωνσταντινουπολίτικα, αφού «προσγειώνεται» πριν από τη σήραγγα, ενώ δεν επηρεάζονται παρακείμενες ιδιοκτησίες ούτε θα διέρχεται κοντά από μπαλκόνια, όπως έχει ακουστεί. Αναφέρθηκε δε και στον κόμβο 11Α, ο οποίος θα είναι ο συνδετήριος δρόμος προς Θέρμη, Νέα Ραιδεστό και Χαλκιδική.
Στ. Κωνσταντινίδης: «Το flyover θα αντιμετωπίσει προβλήματα και του μέλλοντος»
Ως εμβληματικό και απαραίτητο έργο για τη Θεσσαλονίκη, που ανταποκρίνεται στις πραγματικές και αυξημένες ανάγκες του σήμερα και αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην αντιμετώπιση συγκοινωνιακών προβλημάτων της πόλης, αφού θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά κατεύθυνση την ώρα, χαρακτήρισε το flyover ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Στάθης Κωνσταντινίδης. Πρόσθεσε ότι η καθημερινότητα των πολιτών θα αναβαθμιστεί, καθώς «είναι δεδομένο ότι το flyover δεν έρχεται να αντιμετωπίσει μόνο τα προβλήματα του παρόντος, αλλά και του μέλλοντος». Φυσικά, πρόσθεσε, κάθε μεγάλο έργο συνεπάγεται δυσκολίες στην καθημερινότητα και γι’ αυτό αναλήφθηκε η πρωτοβουλία της συνεργασίας όλων των αρμόδιων φορέων για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.
Ως το πρώτο μεγάλο οδικό έργο ΣΔΙΤ στη χώρα χαρακτήρισε το πρότζεκτ ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, εκ μέρους της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, ενώ διαβεβαίωσε ότι η εμπειρία του σχήματος ΑΒΑΞ-Μytilineos διασφαλίζει την έγκαιρη υλοποίηση έργου με σεβασμό στο οικοσύστημα με το οποίο συγγενεύει. «Δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλλουμε όλες μας τις δυνάμεις για να επιτελέσουμε με αίσθημα ευθύνης το έργο», κατέληξε.
Ακολούθησε συζήτηση με τοποθετήσεις δημάρχων και εκπροσώπων φορέων, ενώ έξω από τον χώρο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας από συλλογικότητες που αντιδρούν στην πραγματοποίηση του έργου. Kρατώντας πανό με συνθήματα όπως «Fly στα κέρδη τους, over στις ζωές μας», οι συγκεντρωμένοι υποστήριξαν ότι το έργο δεν θα βελτιώσει την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων και θα επιβαρύνει το περιαστικό περιβάλλον.